Ervaring met de Tefal Masterchef?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 dec 2018, 17:49

Ervaring met de Tefal Masterchef?

Bericht door Coen »

Ik twijfel tussen de Tefal Masterchef Diecast Premium QB602H en de Famag Griletta enkelspeed. Omdat ik (nog) niet zoveel deeg tegelijk maak, en de Tefal slechts de helft van de Famag kost (en veel meer verschillende functies heeft), lijkt die Tefal mij een goede keus.

Ik wil pasta-, pizza, en brooddeeg kunnen kneden. Qua hoeveelheid zal dat zelden meer dan 1,5 kg zijn, denk ik. De mogelijkheid om ook eiwit en slagroom etc. te kunnen kloppen vind ik ook wel prettig.

Heeft iemand hier al ervaring met deze machine?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaring met de Tefal Masterchef?

Bericht door Levinebaktbrood »

Je vergelijkt appels met peren. De famag is een spiraalkneder en dat is de beste keuze voor brooddeeg. De Tefal is een planetaire mixer en vooral geschikt voor patisserie.

Op mijn blog staat een aantal artikelen over kneedmachines. Dit is het 1e artikel. Wellicht dat je daar nog info uit kunt halen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Ervaring met de Tefal Masterchef?

Bericht door Rik59 »

Voor de hoeveelste keer??? zeg ik dit..

Coen al kregen we die Tefal voor de helft van deze prijs dan wilden we hem nog niet simpel omdat praktisch alle planeetmengers naar de gort worden gedraaid....
Koop welk merk dan ook (mijn voorkeur lijkt duidelijk) spiraalkneder en je zult weten waarom..

Ook ik deed daar zo'n vier / vijf mengers over (alle ter ziele).. en nu.. ik wil niet anders meer..
Ja het kost wat meer maar hij doet simpel wat ie moet doen en dat achter elkaar want als ik een bakdag heb draai ik minimaal 3 degen..

Ik kocht er voor 100,-- een goede planeetmenger naast en kan dus ook alles..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Ervaring met de Tefal Masterchef?

Bericht door Koos de bakker »

Toen ik brood ging bakken kocht ik voor €100,- een planeetmenger bij een bekende Duitse supermarkt. In het begin draaide ik nog kleine deegjes en ging het best wel lekker. Maar ik ging steeds meer bakken en de planeetmenger kreeg het er steeds moeilijker mee. Totdat hij het uiteindelijk na twee jaar begaf. Ik had drie jaar garantie op het apparaat en ik heb kosteloos een nieuwe gekregen. Maar voor mij was het duidelijk dat je voor broodbakken het beste een spiraalkneder kunt gebruiken. Nu heb ik een Famag staan en die is in geen enkel opzicht te vergelijken met de planeetmenger. Dus mijn advies; ga je regelmatig brood bakken en gebruik je dan ook grotere hoeveelheden deeg dan is een spiraalkneder haast onmisbaar.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaring met de Tefal Masterchef?

Bericht door lekkermelig »

Ja,
Of als je het geld er niet voor over hebt: kneedt gewoon met de hand totdat je het echt te tijdrovend vindt.
Dat klinkt misschien bewerkelijk, maar als je maar af en toe brood bakt en stretch & fold toepast of een no-knead methode kost het nauwelijks moeite.
Ben het met vrijwel iedereen eens, verspil je geld niet aan een planeetmenger als je vooral deeg kneedt. En voor slagroomkloppen zijn er veel goedkopere opties.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie