Kitchenaid tandwiel

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Kitchenaid tandwiel

Bericht door Eef »

Ik heb al een paar jaar een Kitchenaid artisan en was er niet tevreden over, bij beslag mixen nam hij het onderste van de kom niet mee dus vaker met de gewone mixer gedaan. In die tijd een paar maal zwaarder deeg gedraaid en sinds kort beetje verslaafd aan de site van Levine, binnenkort wil ik eens workshops brood bakken bij haar volgen. Ik heb zondag voor de 2e keer brooddeeg gedraaid in de artisan en tot mijn verbazing ging hij kapot, nu heb ik een hele handige technische man en hij heeft hem opengemaakt en bleek dat er een heel stuk uit een tandwiel gebroken was. Inmiddels een nieuw tandwiel gehaald en zal er weer ingezet worden, maar tot zover ik was geïnformeerd zou de machine geschikt zijn voor zwaar deeg. Zou dit gewoon pech zijn geweest of staat me dit na een paar keer brooddeeg maken weer te wachten.

Heeft iemand deze ervaring ook?
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Kitchenaid tandwiel

Bericht door jasmon »

Ik denk een grote kans dat dit weer gaat gebeuren, deze machine vind ik niet sterk genoeg voor (zware )degen. En met een workshop in het vooruitzicht is de kans groot dat je meer en vaker gaat bakken ....

kijk ook eens op het blog van Levine, daar staat een knedertest.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Kitchenaid tandwiel

Bericht door Haverbrood »

Je kan de kom ook afstellen zodat de kneder net over de bodem heen gaat. :2th:
Stel deze af met een stukje papier in de bodem van de kom.
Advies alle metaal deeltjes uit het vet halen. dus geheel schoon maken en nieuw vet gebruiken, controleer ook het andere tandwiel. Vaak zie je dat er meer schade is dan alleen dat tandwiel.
ander doe je dit allemaal voor niets. :Z:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Kitchenaid tandwiel

Bericht door Eef »

Je hebt gelijk wat betreft dat afstellen, heb ik een poos geleden gedaan, met een paar x opgevouwen papier getest en scheelt idd wel bij mixen van beslag, maar bij bv boter zacht roeren maakt het niet uit, dat wordt nog steeds tegen de wand van de kom gegooid. Wat betreft het kneden van brooddeeg heeft het ook niet geholpen, het tandwiel is toch kapot gedraaid. Het nieuwe gaat er vanmiddag in. Ik hoop dat het in ieder geval een poos volhoud. Wel beetje triest hoor zo'n dure machine die eigenlijk niet aankan waarvoor hij bedoeld is.
Ik bak heel graag en wil me eens driftig bezig gaan houden met broodsoorten.
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Kitchenaid tandwiel

Bericht door Eef »

Ps,
Zal gelijk even opdracht geven wat betreft de grote klomp vet verwijderen en even ter controle verder kijken, de machine ligt nu toch uit elkaar.

Bedankt voor de tip 👍
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kitchenaid tandwiel

Bericht door lekkermelig »

Zoals we in de kneder test ook al een beetje aangeven: af en toe een niet al te zwaar deeg kneden moet met een planetaire mixer wel kunnen maar een Artisan is weliswaar een mooie, maar niet echt een zware machine. Als je regelmatig veel deeg kneedt heb je met vrijwel alle planetaire mixers kans op dit soort problemen. Spiraal kneders zijn een stuk geschikter. Dat gezegd hebbende: ik kneed zelf al jaren met een Bear, vrijwel wekelijks 10 kilo in batches van 2,5 kilo en tot nu toe zonder problemen. Dat is zeker geen aanbeveling voor dit apparaat, want er gaan er genoeg stuk, net als van andere merken zoals Kenwood en Kitchenaid trouwens. Als je ze zelf kan repareren valt het gedoe en de kosten nog enigszins mee, maar ideaal zijn dit soort mixers zeker niet.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Stretch&Fold
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 nov 2017, 11:52

Re: Kitchenaid tandwiel

Bericht door Stretch&Fold »

Eef schreef: di 07 nov 2017, 12:33 zover ik was geïnformeerd zou de machine geschikt zijn voor zwaar deeg.
Volgens Kitchenaid is het de bedoeling alleen stand 2 te gebruiken en dan ook nog voor maximaal twee minuten.... (bron: http://producthelp.kitchenaid.com/Troub ... and_Speeds). Daar krijg ik geen window pane mee hoor, die van mij staat 15 tot 20 minuten te stampen (wel op stand 2). Ik bak niet zo vaak brood, maar als ik dat wel zou doen zou de KA snel de deur uit gaan.
Plaats reactie