Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Melig »

Hallo daarrr,

It's all in the title ;). Omdat ik merk dat ik erg van Artisan brood houdt en vaak hoge hydratatie deegjes maak vraag ik mij af wat ik aan zal schaffen qua kneedmachine/standmixer/bbm. Ik twijfel een beetje of ik met een broodbakmachine uit zal komen; dan moet het deeg toch wat steviger zijn, zodat het een geheel gaat vormen?? Het liefst zou ik een bbm willen gebruiken die wellicht wél geschikt is voor slappere deegjes. Bestaat die?

Een professionele spiraalmixer vind ik te veel geld momenteel. Daarvoor moet ik deze hobby langer beoefenen (om dat voor mijzelf te kunnen rechtvaardigen).

Dus wat is wijsheid in dit geval? Het liefst zou ik niet veel meer dan €300,- uitgeven. Een beetje advies zou super fijn zijn :D :D

Thanks,
Martin
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat is voor jou een hoge hydratatie?

Deeg met een hoge hydratatie (bijvoorbeeld ciabattadeeg met 80% hydratatie) is lastiger te kneden in een spiraalkneder. Daar gebruik ik dan weer mijn planetaire mixer met vlinder (platte haak) voor.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Melig »

Hoi Levine, ...deeg met een hydratatie van 70 a 80 % zou ik wel willen kunnen kneden (of eigenlijk mixen).

Als ik dat wil kunnen, en ook steviger deeg wil kunnen kneden (want ik wil eigenlijk alle recepten kunnen maken), dan kom ik waarschijnlijk uit op een planetaire mixer? En die planetaire mixer zal altijd moeite blijven houden met de stevigere deegjes? Zie ik het dan goed?

Of zou 70 % hydratatie nog wel lukken in een bbm? Dan zou ik daar genoegen mee kunnen nemen qua hoge hydratatie en heb ik aan de bbm genoeg...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

Of je deeg met een hoge hydratatie in een bbm kunt kneden weet ik niet, nog nooit uitgeprobeerd. Een bbm heeft maar 1 snelheid, net als een spiraalkneder. Deeg met een hoge hydratatie zoals ciabattadeeg draai ik op hogere snelheid dan stevig deeg. Dus als je het zo bekijkt dan is een bbm niet geschikt.

Als je zowel stevig als heel nat brooddeeg wilt kunnen kneden in 1 machine dan kom je inderdaad uit op een planetaire mixer. Maar dan is weer de vraag hoeveel brooddeeg je in 1 keer wilt kneden en hoe vaak je dat wilt doen. Iedere dag of elke week 1 keer? Voor 300 euro kan je niet zoveel kwaliteit verwachten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Melig »

Ik gloof dat ik het plaatje rond heb nu. Het gaat een planetaire mixer worden. Waarschijnlijk een Ciatronic.. Erg goedkoop en toch 1200 watt (niet dat dat alles zegt). Als hij het begeeft binnen een jaar heb ik garantie en als hij het na twee jaar begeeft wil ik best een nieuwe kopen voor €100,-
Dank je wel voor je hulp!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

De Clatronic hebben we een tijdje geleden getest. Dat ding maakt me toch een herrie. We konden elkaar niet eens meer verstaan :o . Je bent dus alvast gewaarschuwd ^)^ . 1200 Watt zegt helemaal niets over of de machine goed of niet goed kneed (wel over hoeveel stroom de machine gebruikt). Het gaat om de overbrenging binnenin de machine. Mijn spiraalkneders zijn 300 Watt en die kneden uitstekend :G.

De Clatronic leverde best wel een goed brood op. Maar over de kwaliteit van de machine hadden we zo onze vraagtekens, zeker als je er alleen of vaak brooddeeg mee gaat kneden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Melig »

O jij hebt hem getest!? Wel een goed brood dus... Dat de kwaliteit verder niet super zal zijn had ik wel verwacht. Maar een enorm lawaai is wel vervelend op zich inderdaad. Het is de prijs waar ik op val. Normaal val ik juist op de betere producten omdat je daar meer plezier van hebt en die vaak langer meegaan.

In dit geval wil ik toch de kosten graag wat laag houden. Is er nog een andere planetaire mixer die wat minder lawaai maakt en van betere kwaliteit is? Ik zoek me echt suf. Het is echt een lastige. Misschien de Espressions Mixmaster EP9200.. Maar voor die prijs (€300) zijn er heel veel merken te koop. Dat maakt de keuze niet bepaald makkelijker..
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb zelf ook de Espressions Mixmaster. Doet het ook wel aardig, mits je er geen zwaar volkorendeeg in gaat kneden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Melig »

Ik ga er nog eens heeeel goed over nadenken. Hahaha, misschien wordt het zelfs een Maxima spiraalkneder (steeds duurder hehe).

En voor de hoge hydratatiedeegjes, die niet met de spiraalkneder willen gebruik ik dan een handmixer... Mijn Kitchenaid handmixer heeft daar geen moeite mee lijkt het, tot nu toe...

Ik houd jullie op de hoogte ;)
thanks!!!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke kneedmachine voor hoge hydratatie deeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

Wijs besluit om een spiraalkneder aan te schaffen!

Tip: deeg met hoge hydratatie kan je ook heel goed met de hand "kneden". Eerst een autolyse en dan een aantal keren stretch & fold gedurende de bulkrijs. Gaat heel goed en zonder vieze handen te krijgen ^)^.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie