Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Dries »

Mijn vorige mixer (Kenwood K-mix) heeft het een tijdje geleden opgegeven. Gelukkige hadden mijn ouders een back up model. Stelde niet veel voor, het was een knalgroene domo waar veel plastiek aan zat en snel warm werd.
Ik was opzoek naar iets dat een grotere capaciteit. Na een lange zoektocht viel mijn keuze op de Ankarsrum. (er was niet veel keuze)
Eerste brood is reeds gekneed en is nu aan het rijzen!

Afbeelding
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Ballie »

Gefeliciteerd met je nieuwe kneder. Ga je vast heel gelukkig van worden...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Agnes1

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Agnes1 »

Hallo Dries,

Hoe bevalt de Ankarsum? Heb m zelf ook en er brood , broodjes, cake , pasta mee gemaakt!
Wat een monster he.

groetjes Agnes 1
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Dries »

Agnes1 schreef:Hallo Dries,

Hoe bevalt de Ankarsum? Heb m zelf ook en er brood , broodjes, cake , pasta mee gemaakt!
Wat een monster he.

groetjes Agnes 1
Het is idd een beest. Ik moet er wel wat aan wennen.
Het helpt ook niet dat ik ook nieuwe bloem heb, dus het eerste brood is nog niet 100% :-D

Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door CJ-Petra »

Veel plezier van je nieuwe Zweedse kneder.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Agnes1

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Agnes1 »

Ik heb er wel een goed brood uit maar heb ook wel wat aan het bakboek van Levine. Daar staan de verhoudingen in.
Maar ik heb eerst kant en klare broodmix met gist bij de molen gehaald. Gebruik de roller.

Ik doe eerst het water erin en heb in het begin de arm los, deze duw ik in het begin naar het midden van de machine.
Daarna zet ik m pas vast ongeveer 2 a 4 cm van de kant.

Na de vliestest haal ik het deeg er pas uit. (zie filmpje Levine broodbaksite) Het deeg rolt echt al een bal om de roller en is er makkelijk uit te halen.

Groeten van Agnes 1
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Dries »

Agnes1 schreef:Ik heb er wel een goed brood uit maar heb ook wel wat aan het bakboek van Levine. Daar staan de verhoudingen in.
Maar ik heb eerst kant en klare broodmix met gist bij de molen gehaald. Gebruik de roller.

Ik doe eerst het water erin en heb in het begin de arm los, deze duw ik in het begin naar het midden van de machine.
Daarna zet ik m pas vast ongeveer 2 a 4 cm van de kant.

Na de vliestest haal ik het deeg er pas uit. (zie filmpje Levine broodbaksite) Het deeg rolt echt al een bal om de roller en is er makkelijk uit te halen.

Groeten van Agnes 1
Alvast Bedankt!
Kan je me zeggen welk % hydratatie je gebruikt en wat de gemiddelde kneedtijd is voor een standaard bruin brood?


Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
JopaS
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 13:49

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door JopaS »

Ik heb ook een Ankarsrum, sinds een week of zes. Heb mijn Kitchenaid Artisan vervangen omdat de KA het deeg voor twee broden niet goed verwerkt. De Ankarsrum is een krachtpatser als het om kneden gaat en biedt daarnaast nog tal van mogelijkheden als keukenmachine. Hij kneedt wellicht wat onorthodox, het duurt wat langer maar het resultaat is geweldig. Heb er al zo'n 10 heerlijke broden mee gemaakt. Een apparaat waar je blij van wordt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Agnes1

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Agnes1 »

Hallo Dries,

Bij een pond kant en klare mix doe ik 300ml water. Start de machine bij 1 of 2 (rechthoek) totdat alles is toegevoegd. Haal de arm dan regelmatig naar het midden om alles mee te nemen. (even) Daarna zet ik m ongeveer 2 a 4 cm van de rand vast. En zet de tijdklok van 12 minuten aan, hogere snelheid. Maar ik blijf kijken wat het deeg doet. Nadat het deeg om de roller rolt laat ik dat even gaan (3a4 minuten ) dan doe ik de vliestest. Kan ik er inderdaad een vlies van trekken. Dan laat ik het deeg 20 minuten onder in de RVS kom met witte deksel 20 minuten rijzen. Daarna platslaan (niet alle lucht eruit, volgens mij) en oprollen in bakblik en 60 minuten met theedoek eroverheen laten rijzen. Daarna zet ik de oven op 240 (voorverwarmen 10 min.) bakblik erin en na 10 minuten zet ik de oven terug op 220 voor een half uur.

Ik bak nog niet zolang hoor. Kijk bij verhoudingen eens bij ingrediënten of daar krijg je geen spijt van: koop het bakboek van Levine.

Groeten Agnes1
Gebruikersavatar
Agnes1

Re: gevonden site met recepten speciaal voor de Ankarsum

Bericht door Agnes1 »

Ik heb op deze site : http://assistent-original.se/recept/ recepten gevonden speciaal voor de Ankarsum met o.a. broodrecepten met alle ingrediënten en hulpstukken. Ik gebruik de vertaal optie van Zweeds naar Nederlands.

Hoop dat andere Ankarsum gebruikers er iets aan hebben. (de recepten lijken mij ook leuk voor iedereen.)

MVG Agnes (1)
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door henkverhaar »

Dries schreef:Na een lange zoektocht viel mijn keuze op de Ankarsrum.
Goed he? ;-)

Ik heb de mijne nu een jaar of vier. Bak gemiddeld 1 maal per week twee broden van 1250 g deeg elk. En bijna elke week pasta maken. Ik heb inmiddels bijna alle accessoires ;-) de gehaktmolen (het complete pakket), de pasta roller (lasagna) en snijders, de blender, de graanmolen (niet voor broodmeel, wel voor het maken van verse, volkoren pasta - gezeefd), en sinds deze week ook de vlokkenmolen om zelf havermout te maken. Ik denk dat het enige dat ik niet heb de citruspers is. En die gaat er niet komen ook.

BTW, pastadeeg maak ik overigens in mijn magimix... net als piedeeg.
Gebruikersavatar
busymum
Gaat de goede kant op
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 12:10

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door busymum »

Ik heb dezelfde! Al een aantal jaren in bezit, woon in zweden en bijna alle recepten die ik hier van Zweedse sites of uit boeken haal zijn berekend op deze grote jongen dus het 'moest'gewoon ;)
Vandaag is het kanelbullensdag dus ik slinger hem zo maar eens aan.

voor nog meer recepten voor bröd is dit ook een leuke site, vast te doen met vertaalsite..

http://hembakningsradet.com/recept/

groeten Alice ( dat url gedoe gaat vast fout, maar anders even kopieren )
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door harmony »

Weliswaar is jouw bericht van een tijdje geleden, maar toch wil ik laten weten dat ik ook een Zweeds monster heb :D
Ik heb er nog geen accessoires bij, twijfel over de blender.
Maar voor het maken van deeg is hij super geschikt. Ik ben er dus ook blij mee!
Groetjes, Monique
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door lekkermelig »

Ja, dit zweedse monster hebben we niet meegenomen in onze mixer test.
IK heb een uitnodiging staan om eens bij een van mijn familieleden te komen bakken, die heeft er sinds kort een. Het scheen nogal wennen te zijn met kneden. Dat zegt niets over de kwaliteit van het deeg, maar je moet er wel iets meer je aandacht bij houden. Dus niet alles in een kom mikken, aanzetten en direct weglopen :-) maar met veel liefde een aandacht..
Kijk, dat heb je dan met een Bear weer niet, die heeft geen aandacht nodig :D,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door CarlaB »

Ook in het bezit van een Ankarsrum kneed, meng, rasp, pers en mix ik naar volle tevredenheid met deze machine. Het kneden kan hij prima alleen aan hoor (apparaat heet niet voor niets Ankarsrum Assistent :grin: ) mits de ingrediënten op een eigen (eerst alle vocht ineens daarna de droge bestanddelen) manier worden toegevoegd.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door lekkermelig »

Geen kwaad wordt over de Assistent hoor :-). Ik ga het binnenkort eens aanschouwen, met foto's en filmpjes maken en zo.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Dries »

CarlaB schreef:Ook in het bezit van een Ankarsrum kneed, meng, rasp, pers en mix ik naar volle tevredenheid met deze machine. Het kneden kan hij prima alleen aan hoor (apparaat heet niet voor niets Ankarsrum Assistent :grin: ) mits de ingrediënten op een eigen (eerst alle vocht ineens daarna de droge bestanddelen) manier worden toegevoegd.

Ik deed altijd eerst de vloeibare ingredienten in de mixer. Ongeacht het soort mixer.
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door agnes »

harmony schreef:Weliswaar is jouw bericht van een tijdje geleden, maar toch wil ik laten weten dat ik ook een Zweeds monster heb :D
Ik heb er nog geen accessoires bij, twijfel over de blender.
Maar voor het maken van deeg is hij super geschikt. Ik ben er dus ook blij mee!
Groetjes, Monique
Hallo Monique,
Ik heb de blender, deze mengt goed maar is natuurlijk niet te vergelijken met een hele sterke kracht blender. Ik vind het heel handig dat ik gebruik kan maken van een soort tussenschotje waardoor er ook kleinere hoeveelheden geblenderd kunnen worden. Groet Agnes (1)
Gebruikersavatar
Nannevanvondelen
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 01:02

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door Nannevanvondelen »

Hallo allemaal,
Ik gebruik deze mixer al een drietal jaren en hij bevalt prima. Ik heb er tot maximaal 2.5 kilo meel tegelijk in gekneed en dat gaat goed. Af en toe even het deeg naar beneden duwen. Voor deze grote hoeveelheden, wat bovendien ook nog eens donker stevig volkoren deel moet worden, gebruik ik wel de ouderwetse haak.

Nanne
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door henkverhaar »

busymum schreef:Ik heb dezelfde! Al een aantal jaren in bezit, woon in zweden en bijna alle recepten die ik hier van Zweedse sites of uit boeken haal zijn berekend op deze grote jongen dus het 'moest'gewoon ;)
Even een onderwerpje kapen - heb jij een adres in Zweden - of liever nog in Noorwegen - waar je 'meel van de molen' kunt kopen, liefst in grotere hoeveelheden (ik doe hier op het moment per balen van 25 kg)...?

ALvast bedankt

Henk
Gebruikersavatar
busymum
Gaat de goede kant op
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 12:10

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door busymum »

hoi Henk,

sorry voor late antwoord, beetje 'busy' ;)

een molen hier in de buurt is Warbro kvarn. Dit is ook wat Robert gebruikte toen ie in Rosenthals garden filmde voor die tv serie, en wat door vele bakkerijen in de buurt gebruikt wordt en verkocht.

dit is hun site,
http://www.warbrokvarn.se/
zo'n link invoegen is niet mijn ding, maar het lukt zo ook vast. Er zijn er vast meerdere , en wil wel eens verder kijken maar als je op kvarn googled ( molen) kom je vast een eind.
groeten Alice
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door henkverhaar »

Bedankt. Ik ga eens kijken. Googlen in Noorwegen heeft tot nu toe nog niet zo veel opgeleverd... Tewijl er toch veel wordt thuisgebakken.
Gebruikersavatar
busymum
Gaat de goede kant op
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 12:10

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door busymum »

https://www.norskurkorn.no/index.htm

Hoi Henk,
Ik googelde een beetje en vond deze site. Weet niet of dit iets is maar nu heb je in elk geval paar Noorse zoektermen en niet moeilijk te ontcijferen denk ik..vare produkter,onze producten.....
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door agnes »

henkverhaar schreef: zo 18 sep 2016, 21:33
Dries schreef:Na een lange zoektocht viel mijn keuze op de Ankarsrum.
Goed he? ;-)

Ik heb de mijne nu een jaar of vier. Bak gemiddeld 1 maal per week twee broden van 1250 g deeg elk. En bijna elke week pasta maken. Ik heb inmiddels bijna alle accessoires ;-) de gehaktmolen (het complete pakket), de pasta roller (lasagna) en snijders, de blender, de graanmolen (niet voor broodmeel, wel voor het maken van verse, volkoren pasta - gezeefd), en sinds deze week ook de vlokkenmolen om zelf havermout te maken. Ik denk dat het enige dat ik niet heb de citruspers is. En die gaat er niet komen ook.

Ik heb de pasta roller gebruikt voor lasagne en spaghetti. Wat koop je voor in de vlokkenmolen om zelf havermout te maken?( Ik heb de citruspers ook niet net als 1 van de lasagne rollers. ) Zelfde vraag voor de graanmolen om pasta te maken, wat doe je in de molen? Heb beiden molens nog niet gebruikt. Groet Agnes
BTW, pastadeeg maak ik overigens in mijn magimix... net als piedeeg.
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door agnes »

De Ankarsum Assistent is vernieuwd. Van 800 watt gaat deze naar 1500 watt.
De knoppen hebben een aanpassing gekregen.

De oudere versie zakt hierdoor in prijs tussen de 400 en 500 euro. (Kookpunt/Oldenhof)
En is nog steeds een hele goede machine.
De nieuwe zit op de 700 euro.
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door henkverhaar »

agnes schreef: zo 27 aug 2017, 16:49 Ik heb de pasta roller gebruikt voor lasagne en spaghetti. Wat koop je voor in de vlokkenmolen om zelf havermout te maken?( Ik heb de citruspers ook niet net als 1 van de lasagne rollers. ) Zelfde vraag voor de graanmolen om pasta te maken, wat doe je in de molen?
Voor de vlokkenmolen/havermout: gewoon haverkorrels, bij de molen (de Vriendschap in Weesp). 'Echte' havermout wordt gemaakt van verhitte (niet gemoute...) korrels - da's voornamelijk om de enzymen die de haver ranzig maken te deactiveren. Dit om de geplette vlokken houdbaar te maken. Bij het bewaren van hele korrels, en het pletten op het moment dat je het nodig hebt (90 gram korrels voor 2 personen), is dat niet echt nodig. Verder is er m.i. geen verschil tussen havermoutpap van direct geplette korrels en van 'verhitte' vlokken.

Voor de graanmolen, voor pastadeeg: goede tarwekorrels, geschikt voor brooddeeg. Liever nog korrels van harde tarwe (durum), maar daar kan ik niet aankomen hier. Na het malen 2 maal zeven (1 maal grof, 1 maal fijn). De zemelen (en gries helaas, die kan ik (nog) niet scheiden) gaan door mijn voorraad volkorenmeel (dat zo extra volkoren wordt ;-). Het 'grijze' meel dat overblijft wordt verwerkt tot pastadeeg (recept: 350 gram meel/bloem plus 3 eieren; eventueel een klein beetje water als het geheel te droog blijft).
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: Een nieuwe mixer. Zweedse kwaliteit!

Bericht door agnes »

Beter ooit dan nooit,heel lang niet op deze site geweest. ( moest zelfs even zoeken naar de naam van de site) Heel vriendelijk bedankt Henk voor je antwoord. Kan ik eindelijk mijn molens gaan gebruiken.
Plaats reactie