meer informatie (o.a. Bear, Rofco)

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

meer informatie (o.a. Bear, Rofco)

Bericht door miranda »

Ik wil graag een nieuwe deegkneder kopen waar ik meerdere degen tegelijk wil kneden, bij in de keuken van levine een keer gekneed met
de varimixer bear teddy, en een keer met rofco zit nu te twijfelen wat ik zal nemen?
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Ballie »

Ehm, meerdere degen tegelijk in 1 kneder zal wat lastig gaan denk ik. Tenzij je hetzelfde deeg voor meerdere doeleinden wilt gebruiken.

Meerdere degen direct na elkaar zou wel moeten kunnen, maar dan nog moet je steeds eerst de kom schoonmaken, of je moet over meerdere kommen beschikken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: meer informatie

Bericht door miranda »

Ik bedoel de hoeveelheid van deeg, dat je meerdere broden van een soort bakt.
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Ballie »

Ah, kijk, da's al een stuk duidelijker. Je zoekt dus eigenlijk gewoon een kneder die meer deeg tegelijk kan produceren...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef:maar dan nog moet je steeds eerst de kom schoonmaken, of je moet over meerdere kommen beschikken.
Dat is echt en helemaal niet nodig Frans,je kunt na welk brooddeeg dan ook gerust een of meerdere volgende degen kneden in dezelfde gebruikte kom. ;K In de professionele bakkerijen wordt de deegkuip ook niet na elk deeg schoongemaakt hoor.

Iets anders ligt het,als je maar een kom hebt en je wil na een brooddeeg bijv. nog een cake-of taartbeslag (warm beslag) opkloppen of eiwitten voor schuim.Maak je kom dan wel goed schoon en VETVRIJ met heet water en spoel 'm dan nog even na met koud water met zout en of azijn.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Miranda, het ligt er maar aan wat je precies zoekt. Je hebt beide machines bij mij uitgeprobeerd dus je weet hoe ze werken.

Bear Teddy Varimixer: is een planetaire mixer. Je kunt er dus ook cakedeeg in maken, eieren en slagroom in kloppen enz. Je kunt er maximaal 2,5 kilo brooddeeg in kneden. Je kunt dus maximaal 1500 gram bloem/meel gebruiken. Variabele snelheid. Brooddeeg kneed je op max stand 1. De machine wordt geleverd met kneedhaak, platte klopper en ballonklopper. Losse kom en kneedhaak. Kom en accessoires kunnen in de vaatwasser.

Rofco kneder: is een spiraalkneder, je kunt er alleen brooddeeg mee kneden (dus GEEN cakedeeg enz.). In de KN4, die ik heb staan, kan je maximaal 4 kilo deeg kneden. Je kunt dus maximaal 2500 gram bloem/meel gebruiken. 1 snelheid, de machine kan alleen aan en uit. Vaste kom en kneedhaak. Maakt iets moeilijker schoon omdat de kom er niet af kan, maar in de praktijk valt het reuze mee. Je kunt de Rofco kneder ook gebruiken om deeg voor 1 brood te kneden. Als je verschillende degen achter elkaar wilt kneden is tussendoor schoonmaken niet altijd nodig. Als het deeg er niet helemaal in 1 keer uitkomt even schoonschrapen met een deegschraper. Na de laatste kneedbeurt met een sponsje schoonmaken.

In beide machines kneed je in 10 - 12 minuten een brooddeeg (tot het stadium dat je een vliesje kunt trekken). Mijn favoriet is de Bear Teddy Varimixer. Zeker in de Bear moet je oppassen dat je het deeg niet overkneed. Ook op de temperatuur van het vocht letten, de Bear heeft een hoge wrijvingswarmte (dwz dat het deeg snel warm wordt).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Ballie »

Sorry hoor, ik ben nogal van het schoonmaken. Misschien wat overdreven, maar ik wil bij voedselbereiding gewoon altijd zeker weten dat de produkten elkaar niet "bijten".

Overigens heb ik over het vetvrijmaken voor je bijv. eiwitten klopt ook alweer andere berichten gelezen. Lees op DEZE PAGINA de laatste alinea maar eens. Overigens is de gehele pagina interessant leesvoer. Er valt voldoende tegenin te brengen, maar er valt ook voldoende voor te zeggen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie, als je twee verschillende degen direct achter elkaar kneed in een kneder en je maakt hem tussendoor niet schoon kan er echt niets gebeuren hoor :rofl2:

Het is wat anders als je de kneder na gebruik niet schoonmaakt en je er drie dagen later een deeg in gaat draaien, dat zou ik niet aanbevelen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
erik-mp3

Re: meer informatie

Bericht door erik-mp3 »

Ik maak tussendoor de mixerkom nooit schoon.
Pas als ik al het deeg gedraaid heb ga ik hem schoonmaken. Dan ook meteen, omdat ik een hekel aan schrobben heb en deeg altijd erg snel droogt en vast gaat zitten.

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de Bear.
Ik heb daar nu 2 keer mee gewerkt bij Levine. Het enige wat me tegenhoud is de prijs.
Ik spaar nu voor een Rofco oven, daarna komt de Bear. Je kan nu eenmaal niet alles tegelijk.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Ballie »

erik-mp3 schreef:Pas als ik al het deeg gedraaid heb ga ik hem schoonmaken. Dan ook meteen, omdat ik een hekel aan schrobben heb en deeg altijd erg snel droogt en vast gaat zitten
Ik verwerk meestal eerst mijn deeg verder, voor ik alles schoon ga maken. Mochten de deegresten te hard zijn geworden, dan zet ik de kom vol met heet water en gooi alle andere gereedschappen (kneedhaak, deegschraper, rolstok e.d.) erbij. Even laten weken en je kunt de resten er zo vanaf vegen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: meer informatie

Bericht door miranda »

Ik heb hem van de middag gehaald, ben gelijk begonnen met een deeg te maken voor totaal 6 broden, mais, 7 granen en brood met pitjes.
Daarna ook nog 2 bakplaaten roommastellen. Alles goed gelukt, wat een heerlijke machine had ik veel eerder moeten. :G
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Welke is het geworden, de Bear of de rofco kneder?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: meer informatie

Bericht door miranda »

De varimixer beat teddy, in mijn oven kunnen toch maar 3 boden tegelijk, misschien nog een keer een rofco oven?
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Proficiat met de aankoop van de Bear en bakze! Nu nog doorsparen voor de Rofco oven :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: meer informatie

Bericht door Bakkersdochter »

Wauw, MIranda... jij hebt de knoop snel doorgehakt. Wij mij door bakkeleien over wel of niet de kom schoonmaken.... en jij bent gewoon je brood al aan het mixen. Fijn dat je er zo tevreden over bent. :2th:
Gebruikersavatar
Manon

Re: meer informatie

Bericht door Manon »

Gisteren arriveerde mijn Bear Teddy. Ben er superblij mee!
Alleen ligt de hele diepvries al vol, dus ik ga iedereen aan het brood-eten zetten, zodat ik kan gaan bakken.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: meer informatie

Bericht door Bakkersdochter »

Hey wat goed, waar kneedde je eerst je deeg mee Manon?
Gebruikersavatar
Manon

Re: meer informatie

Bericht door Manon »

Met een oude broodbakmachine van de Hema.
Ging ook wel, maar het hield niet over.
Toen ik de Bear Teddy zag bij Levine was ik verkocht. En toen ik hem vervolgens ontdekte op de site van een groothandel in bakartikelen voor een aanzienlijk lager bedrag dan op de normale verkoopsites......
Als er nog iemand interesse heeft: http://www.beko-techniek.nl/html/detail.aspx?id=23
De vermelde prijs is wel ex. BTW. Het is een groothandel, maar ze verkopen ook aan particulieren.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Gefeliciteerd met de aankoop van de Bear Manon :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Manon

Re: meer informatie

Bericht door Manon »

Dankjewel.
Straks even pitabroodjes gebakken - en naast de Bear gestaan alsof het mijn eerste baby was :rofl2:
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: meer informatie

Bericht door Bakkersdochter »

Hahaha, leuk Manon.
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: meer informatie

Bericht door miranda »

Manon

Het is een heerlijke machine die bear, ik heb hem ook nog niet zolang, maar al wel veel gebruikt :2th:
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Paul80

Re: meer informatie

Bericht door Paul80 »

Manon schreef:Met een oude broodbakmachine van de Hema.
Ging ook wel, maar het hield niet over.
Toen ik de Bear Teddy zag bij Levine was ik verkocht. En toen ik hem vervolgens ontdekte op de site van een groothandel in bakartikelen voor een aanzienlijk lager bedrag dan op de normale verkoopsites......
Als er nog iemand interesse heeft: http://www.beko-techniek.nl/html/detail.aspx?id=23
De vermelde prijs is wel ex. BTW. Het is een groothandel, maar ze verkopen ook aan particulieren.
De Beko leveren grondstoffen aan onze bakkerij. Moet ik dat toch eens vragen of dat ding ook voor particulieren te koop is dan. Al vaker met de Bear Teddy gewerkt en wat deeg kneden betreft vind ik hem zelf ook beter als de Kitchen Aid Heavy Duty. Met kapsels, cakes en zanddegen vind ik laatst genoemde weer beter.
Misschien kun je ook eens op ebay of marktplaats kijken naar bijvoorbeeld een Kemper of Diosna kneder. Wordt veel in bakkerijen gebruikt.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: meer informatie

Bericht door papagena »

Hm, prijs op aanvraag zie ik.... op hoeveel moet ik ongeveer rekenen?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Ze leveren ook aan particulieren (dat staat ook in mijn vorige bericht).

De prijsvan de Bear is bij genoemde firma al tijden inclusief BTW en bezorging iets meer dan 700 euro.

Geweldige machine, ik wil hem niet meer missen en de KitchenAid heavy duty die ik ook heb staat ongebruikt in de hoek. De Bear kneed veeeel beter.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: meer informatie

Bericht door gipskruit »

Leuk Manon geniet van je nieuwe Bear :P
Gebruikersavatar
Sija

Re: meer informatie

Bericht door Sija »

Ik zit er over na te denken om een Bear te kopen maar twijfel ook nog. Waardoor ik twijfel is, ik kneed nu mijn brooddeeg in de broodbakmachine.
Ga ik verschil merken in mijn brood na het kneden met een Bear of Kitchen aid.

Verder zie ik hier en daar aanbiedingen, oa bij Oldenhof maar ook bij groothandel Beko.
Weet er iemand of er mogelijk ook een nieuw model Bear uitgaat komen?

Groet,
Sija
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: meer informatie

Bericht door Liana »

Levinebaktbrood schreef:Ze leveren ook aan particulieren (dat staat ook in mijn vorige bericht).

De prijsvan de Bear is bij genoemde firma al tijden inclusief BTW en bezorging iets meer dan 700 euro.

Geweldige machine, ik wil hem niet meer missen en de KitchenAid heavy duty die ik ook heb staat ongebruikt in de hoek. De Bear kneed veeeel beter.
Maar wat is er dan beter. Ik zou dat zo graag willen weten. Jij bent degene die dat als geen ander uit kan leggen omdat je de beide machines hebt.
Ik gebruik nu de braun multiquick7 om mijn deeg te kneden. Ik overweeg om een bear teddy te kopen, maar begrijp niet wat de verschillen zijn.

Groet, Liana.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Sija: ik heb geen idee of er een nieuw model van de Bear Teddy Varimixer uit gaat komen.

Verschil tussen kneden in KitchenAid en Bear is dat de Bear het deeg beter kneed en beter gekneed deeg geeft een beter brood. Beter gekneed deeg levert een luchtiger brood en een elastischer kruim en smaakt daardoor ook beter. Bij de KitchenAid blijft het deeg steeds aan de haak hangen en moet je het terugduwen anders gebeurt er weinig, dan draait het deeg alleen maar rond. In een KitchenAid moet je om die reden het deeg ook langer kneden. De Bear heeft een ander model kneedhaak waardoor het deeg constant gekneed wordt zonder dat het aan de haak blijft hangen. Je doet alle ingrediënten in de kom, zet de Bear aan op een lange stand (nog niet eens op 1, maar op halve of driekwart stand) en 10 - 12 minuten later is je deeg gekneed. In een Bear kun je je deeg ook heel makkelijk overkneden, wat me in in KitchenAid nog niet gelukt is .....

Jullie moeten me niet verkeerd begrijpen, ik heb niets tegen de KitchenAid. Heb er jaren mijn deeg in gekneed (model heavy duty dus nog zwaarder/sterker dan de Artisan serie), maar ik vind de Bear veel prettiger in gebruik en beter kneden. Ook cakebeslag enzo gaat beter. De cakes worden hoger als ik het beslag in de Bear maak. Bovendien heeft de Bear een grotere kominhoud. De prijs van een KitchenAid is ook hoog en voor iets meer heb je een Bear. KitchenAid heeft de naam en de Bear is redelijk onbekend.

Naast de Bear heb ik ook nog een Rofco spiraalmixer en die kneed het deeg vergelijkbaar met de Bear. In een spiraalmixer kun je alleen brooddeeg kneden. De KitchenAid en de Bear zijn planetaire mixers.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: meer informatie

Bericht door winkje »

Hi Levine,

Dank je wel; je hebt me net 'over de streep gehaald' wat betreft de aankoop van een Bear... Ik heb mijn KA al te koop gezet en het ziet ernaar uit dat ik komend weekend aan de slag kan met dit Deense juweeltje.... Reden van mijn overgang: ik werd er gewoon simpel van om het deeg in de KA in een soort carousel te zien zitten. Overigens gebruik ik mijn KA voor meer dan alleen brooddeeg en dan is het gewoon een perfecte machine (en ik hoop dat de Bear me daar niet in de steek gaat laten).

groet, vincent
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Gefeliciteerd Vincent en veel plezier ermee. Denk eraan dat je de Bear nog niet eens op stand 1 moet zetten voor brooddeeg. Let vooral ook op de temperatuur van je vocht, de Bear veroorzaakt meer wrijvingswarmte dan bijv. een KitchenAid, deeg wordt snel te warm en dat is ook weer niet goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: meer informatie

Bericht door winkje »

Hi Levine,

Dank! Ik denk dat ik je komende weken maar eens ga bestoken via PB :G

Groet, vincent
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: meer informatie

Bericht door Liana »

Levinebaktbrood schreef:Sija: ik heb geen idee of er een nieuw model van de Bear Teddy Varimixer uit gaat komen.

Verschil tussen kneden in KitchenAid en Bear is dat de Bear het deeg beter kneed en beter gekneed deeg geeft een beter brood. Beter gekneed deeg levert een luchtiger brood en een elastischer kruim en smaakt daardoor ook beter. Bij de KitchenAid blijft het deeg steeds aan de haak hangen en moet je het terugduwen anders gebeurt er weinig, dan draait het deeg alleen maar rond. In een KitchenAid moet je om die reden het deeg ook langer kneden. De Bear heeft een ander model kneedhaak waardoor het deeg constant gekneed wordt zonder dat het aan de haak blijft hangen. Je doet alle ingrediënten in de kom, zet de Bear aan op een lange stand (nog niet eens op 1, maar op halve of driekwart stand) en 10 - 12 minuten later is je deeg gekneed. In een Bear kun je je deeg ook heel makkelijk overkneden, wat me in in KitchenAid nog niet gelukt is .....

Jullie moeten me niet verkeerd begrijpen, ik heb niets tegen de KitchenAid. Heb er jaren mijn deeg in gekneed (model heavy duty dus nog zwaarder/sterker dan de Artisan serie), maar ik vind de Bear veel prettiger in gebruik en beter kneden. Ook cakebeslag enzo gaat beter. De cakes worden hoger als ik het beslag in de Bear maak. Bovendien heeft de Bear een grotere kominhoud. De prijs van een KitchenAid is ook hoog en voor iets meer heb je een Bear. KitchenAid heeft de naam en de Bear is redelijk onbekend.

Naast de Bear heb ik ook nog een Rofco spiraalmixer en die kneed het deeg vergelijkbaar met de Bear. In een spiraalmixer kun je alleen brooddeeg kneden. De KitchenAid en de Bear zijn planetaire mixers.
Dank je wel Levine voor de uitleg.
We waren er ineens helemaal uit en hebben de Bear Teddy opgehaald in Wijchen. En natuurlijk gelijk aan de slag.
Over 5 min. gaat het eerste broodje de oven in.
Spannend, want het heeft heel mooi gerezen.

Hartelijke groet, Liana.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: meer informatie

Bericht door winkje »

Wat gaaf!

Morgenvroeg sta ik ook in Wychen aan de balie; afspraak is vandaag keurig gemaakt :G

Jammer dat ze geen rode meer hadden, maar een zwarte staat vast ook heel mooi...

Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaten; zaterdag middag start mijn bakweekend...

groet, vincent
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: meer informatie

Bericht door Liana »

winkje schreef:Wat gaaf!

Morgenvroeg sta ik ook in Wychen aan de balie; afspraak is vandaag keurig gemaakt :G

Jammer dat ze geen rode meer hadden, maar een zwarte staat vast ook heel mooi...

Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaten; zaterdag middag start mijn bakweekend...

groet, vincent
Alvast gefeliciteerd met je beslissing. Ja....zwart is prachtig!!
Fijne lui zijn het daar met alle tijd om te helpen.
Als ik weet hoe ik wat fotootjes kan plaatsen dan zal ik ook wat laten zien..

Liana.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Gefeliciteerd met de aankoop.

Denk eraan dat je de Bear nog niet eens op stand 1 moet zetten voor brooddeeg. Let vooral ook op de temperatuur van je vocht, de Bear veroorzaakt meer wrijvingswarmte dan bijv. een KitchenAid, deeg wordt snel te warm en dat is ook weer niet goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Sija

Re: meer informatie

Bericht door Sija »

Dank je wel voor je duidelijke uitleg Levine :2th: :2th: Hierdoor waren we helemaal om, zoals Liana al schreef en hebben we er vanmorgen 2 opgehaald in Wijchen.
Ik kon het vanmiddag ook niet weerstaan om gelijk wat uit te proberen, en moet je zeggen dit direct resulteerde in een veel hoger en luchtiger brood. Het was niet heel spannend met een Abdij brood donker van AH maar het resultaat heb ik zo nog nooit uit de BBM gehaald.
Echt super! Fantastisch dat hier zulke kenners zitten die informatie met ons willen delen. Dank jullie wel!!

Vincent, alvast gefeliciteerd! Je krijgt beslist geen spijt, na 1 keer kneden kan ik al niet wachten tot morgen om er weer mee aan de slag te gaan.
Laatst gewijzigd door Sija op wo 03 okt 2012, 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sija

Re: meer informatie

Bericht door Sija »

Levinebaktbrood schreef:Gefeliciteerd met de aankoop.

Denk eraan dat je de Bear nog niet eens op stand 1 moet zetten voor brooddeeg. Let vooral ook op de temperatuur van je vocht, de Bear veroorzaakt meer wrijvingswarmte dan bijv. een KitchenAid, deeg wordt snel te warm en dat is ook weer niet goed.
Levine, begrijp ik je goed dat normaal lauw water nu iets kouder moet zijn?
Kneden net onder stand 1 en tussen de 10 en 12 minuten een mooi resultaat oplevert.
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: meer informatie

Bericht door Liana »

Sija schreef:
Levinebaktbrood schreef:Gefeliciteerd met de aankoop.

Denk eraan dat je de Bear nog niet eens op stand 1 moet zetten voor brooddeeg. Let vooral ook op de temperatuur van je vocht, de Bear veroorzaakt meer wrijvingswarmte dan bijv. een KitchenAid, deeg wordt snel te warm en dat is ook weer niet goed.
Levine, begrijp ik je goed dat normaal lauw water nu iets kouder moet zijn?
Kneden net onder stand 1 en tussen de 10 en 12 minuten een mooi resultaat oplevert.
bedtijd!!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja, helemaal goed begrepen :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: meer informatie

Bericht door winkje »

Ok,

Als ik nu in de spiegel kijk weet ik weer hoe een 40+'er er met een big smile uitziet.... Vanmorgen de Bear opgehaald en gelijk een 'halve' rondleiding gekregen; wat een aardige en behulpzame mensen bij Beko, helemaal goed!

En toen thuis de Bear op het aanrecht gezet; wat wordt de kitchenaid dan een iel ding.... Ben gelijk een Biga gaan klaarmaken voor het betere bakwerk later in de avond. Heb hiervoor de kneedbaar 3 minuten heel langzaam laten lopen; lekker geluid maar vooral; een mooi egale biga. Ben erg benieuwd naar het latere resultaat...

Maar goed, mogelijk dat ik een 'Bear Varimixer testimonial' topic moet starten....

Groet, vincent
Gebruikersavatar
Liana
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:02
Locatie: Leerdam

Re: meer informatie

Bericht door Liana »

Ja, heel vriendelijk zijn ze daar.
Ik ben ook hartstikke blij met mijn beertje.
Nu al met het 2e brood bezig. Een notenbrood.
Het ziet er tot nu toe prachtig uit. Nog 1 uurtje rijzen en dan lekker in de warme oven.
Maar van harte gefeliciteerd met je nieuwe kneder.
Wij gaan daar vast en zeker heel veel plezier van hebben.

Hartelijke groet, Liana.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: meer informatie

Bericht door winkje »

Hi Liane,

Jullie ook van harte met de juiste keuze!

Bij mij zijn net de broodjes de oven uit gekomen; wat me direct opvalt; ze zijn hoger, meer gerezen; ik ben dan ook erg benieuwd naar het kruim. Daarnaast is de kleuring mooier... Diep donker bruin terwijl ik de biga net 2 uur de tijd heb gegeven. Qua Smaak verwacht ik weinig extra te vinden maar goed, dat gaan we straks meemaken.

Voor mij nu de laatste post in dit topic; Mochten er nog mensen zijn die twijfelen bij een aanschaf van een high-end machine voor het betere kneed en klopwerk.... niet doen...

groet, vincent
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat het je opgevallen is dat de broden hoger zijn/meer gerezen doet me plezier om te horen. Ik zie dat namelijk ook, als ik een deeg kneed in de KitchenAid en hetzelfde deeg in de Bear dan kan ik na het bakken zien welke er in de Bear gekneed is. Ziet er mooier en hoger uit. Ik heb dat in mijn vorige bericht niet gezet omdat mensen me dan vaak voor gek verklaren en het niet geloven ..........
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Sija

Re: meer informatie

Bericht door Sija »

Ik haal net mijn derde brood uit de oven, waarvan ik het deeg met de Bear heb gekneed. Ik kan het helemaal eens zijn met Vincent en Levine, mijn brood is veel hoger en luchter :G
Echt geweldig, wat ben ik blij dat ik deze keus gemaakt heb :2th:
Gebruikersavatar
rovermgfan

Re: meer informatie

Bericht door rovermgfan »

Hoi Levine.

Ik ben juist jouw verhaal aan het lezen, omdat ik ook twijfel tussen de Bear en de KA.
Echter een uit Amerika, De KA Profecionel 600. Wat mij dus tegenhoud is dat de Bear het dubbele kost van wat mij de KA gaat kosten.
Ik zie echter dat jij erover klaagt dat je deeg langs de haak omhoog klimt.
Vraag, heeft de havy duty van jou al de spiraal vorm deeg haak, of nog de oude oude 'C' vorm haak?

Dirk
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

De heavy duty uitvoering van mijn KA heeft geen spiraalvormige haak.

Denk er wel aan dat er nadelen kleven aan het importeren uit de USA. Je hebt een omvormer nodig en als je pech hebt moet je ook nog invoerrechten betalen. Alle nadelen zijn al eens benoemd in een ander draadje.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
rovermgfan

Re: meer informatie

Bericht door rovermgfan »

Hoi,

Yep dat weet ik.
Een 1000watt omvormer kost rond de 75€.
Invoer rechten vervallen bij een gebruikt :roll: toestel dat niet meer dan 250€ kost :roll: snap je.
Ik heb een verkoper op de Amerikaanse ebay die de KA als gebruikt wil versturen met en aangepast factuur.
Als je deze via amazon koopt, wordt bij het afrekenen de invoerrechten al meteen verrekend.
In beide gevallen kost mij de pro 600 rond de 500€. Ik heb zelfs de hd, met 1pk motor gevonden voor amper 75€ meer.
Troewens de nieuwe heavy duty modellen hebben een spiraal haak, zodat het deeg niet meer omhoog klimt.
Ik werk op het ogenblik met een 1200 watt sterke Bomann, die had het zelfde probleem bij 900gr deeg. Ik maak nu 2 broden, en het probleem is opgelost.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

500 + 75 voor de omvormer + 75 als je de hd versie kiest = 650 euro.

Voor 700 euro heb je een Bear, gekocht in Nederland.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: meer informatie

Bericht door Riet »

Levinebaktbrood schreef:Dat het je opgevallen is dat de broden hoger zijn/meer gerezen doet me plezier om te horen. Ik zie dat namelijk ook, als ik een deeg kneed in de KitchenAid en hetzelfde deeg in de Bear dan kan ik na het bakken zien welke er in de Bear gekneed is. Ziet er mooier en hoger uit. Ik heb dat in mijn vorige bericht niet gezet omdat mensen me dan vaak voor gek verklaren en het niet geloven ..........
Ik verklaar je echt niet voor gek ik heb een KA Artisan je blijft het deeg naar beneden duwen brooddeeg met de hand maken wordt beter dan met mijn KA.
En ik heb bij jou met de bear gewerkt en die is echt veel en VEEL beter vind ik.
En ben nu dus aan het sparen voor een bear dit jaar is ie nog te koop voor 720 volgend jaar wordt ie waarschijnlijk iets van 1000 euro. (ik had ze gebeld en toen werd me dat verteld) :cry:
Groetjes,
Riet
Plaats reactie