meer informatie (o.a. Bear, Rofco)

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat fabrikanten op hun website of in een folder of gebruiksaanwijzing zetten klopt niet altijd niet met de werkelijkheid.

Ik heb eens op een beurs gestaan voor een bepaald merk en moest daar brooddeeg kneden in hun machine. Juichende tekst in de reclame folder: er kan tot 1,5 kilo brooddeeg in gekneed worden. Nou, echt niet hoor, het sloeg nergens op, dat deeg uit die machine. Het was trouwens een foodprocessor en daarmee krijg je echt geen mooi deeg.

Kitchenaid zegt in de gebruiksaanwijzing dat brooddeeg in hun machine maar 5 minuten gekneed mag worden. Tsja, dan heb je geen goed gekneed deeg. Zetten ze dat er misschien in omdat anders de motor oververhit kan raken?

Beko heeft gewoon geen zin om alle kapotte machines te repareren die ze terug krijgen ("weet u wel wat dat ons kost?" zeiden ze tegen mij). En het zijn er niet een paar, maar veel meer. Ze vertelden me letterlijk dat de Bear niet geschikt is voor brooddeeg.

Mijn beide Bears zijn al een keer gerepareerd, maar het feit blijft dat ik ze uitstekend vind kneden. Ik weet het ook niet hoor. Misschien moeten we de vraag eens bij de fabrikant zelf neerleggen en ook verwijzen naar de opmerking van Beko.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: meer informatie

Bericht door lekkermelig »

Ik gooi er al vier jaar vrijwel wekelijks een keer of drie 2,5 kilo deeg in, nog nooit problemen gehad, Het is wel uitkijken bij hele kleine hoeveelheden, dan wil de kom wel eens losschieten. Ik vind het nog steeds een fijne mixer!
Maar ik denk wel dat een Rofco of een Mecnosud spraalmixer langer meegaat...

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: meer informatie

Bericht door Troela »

raymonidas schreef:probeer het eens andersom, dus eerst de droge bestanddelen en daarna het water.
Even hier op terug komen, dit werkt idd beter.
Ik heb sindsdien nooit meer gehad dat deeg geen bal werd en aan kom bleef plakken.
Vooralsnog ben ik heel tevreden met deze machine, het is toch wel luxe dat je geen 20 minuten aan zweten bent met vieze handen. Van de week 's avonds 'eventjes' broodjes gebakken voor de collega's, dat zou ik anders niet zo snel gedaan hebben
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Plaats reactie