Kitchenaid

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beroeps bakker

Kitchenaid

Bericht door beroeps bakker »

Ik werk met een Kitchenaid een Prachtige machine om mee te werken die Kitchenaid professional
Boord degen en appel taartdeeg en kapsel voor de slagroom taart
korstdeeg en hij kneed en klopt het Allemaal mooi he` :2th: :G
Gebruikersavatar
bloemschopje

Re: Kitchenaid

Bericht door bloemschopje »

Je bent er duidelijk tevreden over. Waar kan je die eigenlijk kopen (in België)? Ik vind precies enkel maar de Artisan terug.
Ik zou nl graag een vervanging hebben voor mijn bbm die ik enkel gebruik om te kneden (nou ja, als je dat echt kneden kan noemen). Een artisan lijkt me wel wat, maar ik neem aan dat de professional meer deegcapaciteit heeft? Lukt dat zonder probleem om 1kg meel te nemen?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door bakplaat »

bloemschopje schreef:Waar kan je die eigenlijk kopen (in België)? Ik vind precies enkel maar de Artisan terug.
Ik zou nl graag een vervanging hebben voor mijn bbm die ik enkel gebruik om te kneden (nou ja, als je dat echt kneden kan noemen). Een artisan lijkt me wel wat, maar ik neem aan dat de professional meer deegcapaciteit heeft? Lukt dat zonder probleem om 1kg meel te nemen?
Probeer deze eens: http://www.kitchenaid.be/app.cnt/ka/nl_ ... cnthome001 Wie weet komt er een antwoord op je vraag waar in België je aan de Kitchenaid HD kunt komen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
beroeps bakker

Re: Kitchenaid

Bericht door beroeps bakker »

Hoi allemaal . In België zit zelfs de importeur van de Kitchenaid dus het hoeft niet zo moeilijk te zijn om dit apparaat aan te schaffen het kost je ongeveer
450 tot 500€ want deze is met een lift en je heb ze ook met een knikkop dat wil zeggen dat je de
hele boven kant van de machine moet dan om hoog om de mixkom er onder uit te kunnen halen
suc6
Gebruikersavatar
bloemschopje

Re: Kitchenaid

Bericht door bloemschopje »

Berichtje is geplaatst op de website van KitchenAid. Nu even wachten.

Beroepsbakker: hoeveel meel verwerk jij er meestal in? Ik zou liefst met 1 à 1,5 kg meel vertrekken zonder dat de machine vreemde geurtjes begint te verspreiden. Lukt dat?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door Levinebaktbrood »

In de KitchenAid heavy duty kan je max 1.2 kilo bloem of meel gebruiken. Dat is dus ruim genoeg voor 2 broden. In de kleinere KitchenAids zoals de Artisan of Classic kan je minder bloem/meel gebruiken. Bovendien is die machine minder krachtig en is de kneedhaak minder sterk.

Ik heb jaren met de KitchenAid deeg gekneed maar ben daarvan afgestapt. Ik heb nu betere kneedmachines, o.a. De bear teddy varimixer. Je kunt er hetzelfde mee als met een KitchenAid of Kenwood maar is veel krachtiger en kneed veel beter. KitchenAid heeft de naam, maar is zeker niet de beste machine.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
beroeps bakker

Re: Kitchenaid

Bericht door beroeps bakker »

Max doe ik 1 kilo meel of bloem in de kom en dan laat ik het deeg 20 min draaien in de 2 de versnelling en dat is genoeg voor 2 broden van 800 gr tot 850 gr
De kom is ook maar 480dl aan in houd
mijn machine is 325wat aan vermogen maar je heb ze ook in 315 wat vermogen
De machine wordt naar een tijdje wel warm hoor maar daar kan die wel tegen
een tip maak de deeg niet te stijf 56/tot 60% water moet je wel aam houden
dat doe ik dan wel

suc6 :2th:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door bakplaat »

beroeps bakker schreef:Max doe ik 1 kilo meel of bloem in de kom en dan laat ik het deeg 20 min draaien in de 2 de versnelling en dat is genoeg voor 2 broden van 800 gr tot 850 gr
De kom is ook maar 480dl aan inhoud
Jouw Kitchenaid machine is ook unne goeie Wim :2th:

Alleen al om de handige komlift die alleen maar op de K.A. HD leverbaar is.Zou dezelfde HD met lift een grotere kominhoud hebben als bijv. mjin KENWOOD (6.4ltr.)...Dan stond er op mijn aanrecht vast ook wel een Kitchenaid.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
beroeps bakker

Re: Kitchenaid

Bericht door beroeps bakker »

He, Cor jij mag hele maal niet mopperen :G :G want jij heb en heeeeeeeeeeeeeeeele mooie keuken :D, en
En goeie machine :2th: dus waar om zou je een Kitchenaid willen
en daar komt nog bij de kenwood is 6.4 liter
En die Kitchenaid 4.8ltr dus Cor niet droevig zijn hoor komt goed :?
Gebruikersavatar
nathalie

Re: Kitchenaid

Bericht door nathalie »

Hoi!

Voor mijn verjaardag heb ik een KitcheAid Artisan gekregen, ben er super blij mee :D
Maar bestaat er ook een opzetstuk om bijvoorbeeld smoothies te maken??

Groetjes Nathalie
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door Ballie »

Kijk, dat zijn nog eens leuke cadeautjes... :2th:

En natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag :B:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door Levinebaktbrood »

bakplaat schreef:
Jouw Kitchenaid machine is ook unne goeie Wim :2th:

Alleen al om de handige komlift die alleen maar op de K.A. HD leverbaar is.Zou dezelfde HD met lift een grotere kominhoud hebben als bijv. mjin Kenwood (6.4ltr.)...Dan stond er op mijn aanrecht vast ook wel een Kitchenaid.
Bakplaat: er zijn ook KA's met een grotere kominhoud, maar staar je niet blind op de KA. Ze hebben de naam, maar er zijn betere machines (zeker om brooddeeg mee te kneden) weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Ik gebruik mijn KA niet zo vaak meer en als hij kapot gaat vervang ik hem niet door een andere KA.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef:Bakplaat: er zijn ook KA's met een grotere kominhoud, maar staar je niet blind op de KA. Ze hebben de naam
Dat doet Bakplaat ook niet ''Levinebaktbrood'' ;) Voor het kneden van brooddegen gaat er niets boven een spiraalkneder,maar heb destijds voor mijn KWD gekozen wegens de grotere kominhoud als de KA en zijn multifunctionele eigenschappen,die zo'n spiraalkneder nou eenmaal niet heeft.

En ook al niet omdat mijn KWD (hoop ik ;K ) nog lang niet aan vervanging toe is.Mijn compagnon Wim (sinds kort ook lid als Beroepsbakker) heeft met de KA HD goeie ervaringen,gebruikt 'm ook al vele jaren met tevredenheid.
Inmiddels heb ik vernomen dat KA nog niet zo lang geleden een NIEUW MODEL heeft uit doen komen,die volgens deze website in maart leverbaar is.Deze nieuwe machine heeft ook de handige komlift en een kominhoud van 6,9 ltr.
Een concurrent voor professionele machines zoals oa. die van het merk HOBART die in vele bakkerijen te vinden is en misschien ook wel voor de Bear teddy varimixer.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door Ballie »

Laat 'ie zich eerst maar eens bewijzen. Voorlopig vind ik de prijs die ze ervoor durven vragen niet echt een hobbyprijsje...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Kitchenaid

Bericht door Gebaxke »

Levinebaktbrood schreef: In de kleinere KitchenAids zoals de Artisan of Classic kan je minder bloem/meel gebruiken. Bovendien is die machine minder krachtig en is de kneedhaak minder sterk.
Klopt als een bus, ik heb zelf een KA Artisan ksm 150, goed voor 1 brood van 500 gram meel + ingrediënten. Bij 750 gram meel komt het al af en toe hinderlijk naar boven gekropen en als je niet op past zit het in het aansluitstuk van de deeghaak, kun je poetsen.
Voor ons dagelijks brood ga ik uit van 400 gram bloem dus ik kan er mee uit de voeten. We gingen voor een goede mixer een paar jaar geleden maar de kleur was ook belangrijk :B:

Daarnaast vind ik het een gemis dat in de kleine KA modellen geen spiraalhaak zit.

Klinkt allemaal negatief maar al met al toch een tevreden Artisan gebruiker.
Gebruikersavatar
crisdaniels77
Deegroller
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 21:01
Locatie: Boxmeer

Re: Kitchenaid

Bericht door crisdaniels77 »

Hallo.

Heb zelf ook een kitchenaid 5km, met lift. ben er zeer tevreden oven ,maar werkt meestal dan ook maar voor 1 a 2 broden kleine 21 cm b blik.

Het voordeel is denk de veelzijdigheid , cake, deeg, slagroom , Maar wat levine ook al zegt, zullen er wel betere zijn dan de ka , heb bij levine ook met de teddy mogen werken , kneed idd zeer mooi ,en kan zware degen ook met gemak aan , en een groot pluspunt is dat het deeg onderin de kom blijft ,wat bij de kitchenaid continue naar boven kruipt.

als ik het geld en de keus zou hebben zou ik ook gaan voor een teddy voor de veelzijdigheid en de kwaliteit . en specifiek voor brood een spiraal kneder dat kneed toch net anders / mooier / beter ( en doet me denken aan vroeger ).


grt
Wens :???

Werkmateriaal :

Spiraalkneder Sm15
Rofco B40
Rijskast rk48
Bear teddy varimixer.
Veel kasten met materiaal / grondstoffen


www.bakkerfijnebol.nl
facebook.com/bakkerfijnebol
Gebruikersavatar
Wil

Re: Kitchenaid

Bericht door Wil »

Fijne machine en gebruik hem al jaren voor brood-, pizzadeeg, en pasta's.
De kleinkinderen vinden het prachtig spaghetti te maken.
De hulpstukken werken allemaal ook prima, vrouw lief maakt er dan ook vol op gebruik van :D,
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Kitchenaid

Bericht door Levensplezier »

Hoi,
ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar omdat ik zo graag brood bak, lijkt het me een 'goede club'.

Wat ik even kwijt wil, is dat ik een speciale deeghaak heb voor de KA. Hij is gebaseerd op de spiraalhaak voor de Heavy Duty maar hij is aangepast voor een Artisan. Nu wordt het deeg écht gekneed.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Kitchenaid

Bericht door bakkerdick »

Hier mijn KA ervaringen. Ik hoor nogal eens dat een KA niet zo goed brood kneedt als een spiraalkneder, en ik heb inmiddels ook een Rofco KN4 in bestelling. Dat heeft echter meer te maken met het feit dat ik met regelmaat eens wat meer brood bak voor feestelijke gelegenheden, en dan zijn mijn KA's ( en ik ook) de hele dag aan het stampen op kiloportietjes. Maar voor 1 tot 4 broodjes blijf ik de KA wel gebruiken. Even de historie in:
Ik gok dat ik een jaar of 8 geleden ( voor € 399,-, een prijs die ik nog weleens in de aanbieding zie, koop nooit een KA voor de bruto prijs, tenzij je die ene trendy kleur persé wilt hebben) een Artisan heb gekocht, die deed het naar wens, en mocht van mijn betere helft om twee redenen ook in de keuken gebruiksklaar op het aanrecht blijven staan:
1: Hij ziet er prima uit
2: andere mix/kneed/klopachtige klusjes deed ie ook goed ( een argument dat ik bakplaat ook zag noemen, maar dat evengoed voor bv de Kenwood opgaat)

Je levert dus misschien in op maximale deegkwaliteit ( hoewel ik geen klagen heb) , maar wint op esthetiek en multi-inzetbaarheid, en hij staat altijd klaar om aan de slag te gaan.

Na verloop van tijd ( 4 jaar terug) begon de scharnierende kop een beetje op en neer te bewegen. Ik zocht de schuld een beetje bij mezelf, ik maakte stevige deegjes, en hield me ook niet aan de maximaal toelaatbare gewichten. Nog meer schuld bij mezelf, zolang het deeg gekneed werd verdiepte ik me niet echt in het technische probleem en liet ik het op zijn beloop.
Toen de dans van de Artisan kop wat erg rauw werd heb ik hem toch maar even naar de winkel gebracht. Intussen zag ik een aanbieding voor de KA HD, die met dat liftje, ( maar niet de grote, die was er nog niet toen) voor € 499,- plus btw,( voor die prijs staat ie nog weleens bij de Sligro volgens mij, en een Horecaleverancier levert hem aan jou als enthousiaste semi prof ook vast wel, bellen of mailen, een brutaal mens heeft de halve wereld). Ik was er eigenlijk van overtuigd dat ik de 'Artisan' gemold had dus kocht alvast maar een steviger apparaat ( dat ook mooi genoeg was om op het aanrecht te staan).

De Artisan kwam echter glorieus uit de reparatie, er was niks gerepareerd , er was een stelschroef aangedraaid, die moest ik maar een beetje in de gaten houden vanaf dat moment, dan bleef tie prima functioneren. De Artisan komt nu alleen uit de kast als er wat meer gebakken wordt,( soms ook met een 'bakmaatje' samen) dan kan ik 2 machines tegelijk laten werken.En hij geeft inderdaad geen krimp.

Ook de Heavy Duty belast ik tot en met het randje, meer dan een kg bloem gaat er regelmatig in, en dat gaat goed. Hij moet er weleens van kreunen, wat dan helpt is dat de snelheid traploos regelbaar is, dus als ie er bijna niet door lijkt te komen zet ik hem een half tandje hoger.

Dom/slim geïnvesteerd? Misschien had ik direct voor de iets robuustere HD moeten gaan, maar op voorhand weet je niet hoe het bakvirus je gaat grijpen. Strikt genomen is het vrij suf om een BBM, een KA Artisan, een KA HD, en straks een Rofco te hebben staan, maar blijkbaar zijn dat toch de fases waar je doorheen moet. Ik maak mezelf dan maar wijs dat mijn hobby die apparaten door de jaren heen zo ongeveer heeft terugverdiend, anders zou ik er misschien niet van slapen. Ook bij andere bakkers op dit forum zie ik wel dat er gaandeweg meer in de hobby wordt geïnvesteerd , waarbij hele of halve doublures wel voorkomen.

Van één relatief kleine investering heb ik heel veel plezier. Bij de KA HD heb ik een tweede mengkom gekocht. Niet goedkoop, maar als je wat meer productie draait zet je mengkom 1 gevuld op het apparaat, terwijl je in mengkom 2 het volgende deegje al staat te prepareren, zo kan je ook met deze apparaten op één dagje nog heel wat broodjes fabrieken

Kortom, deze bakker is absoluut tevreden met de KA apparaten, ik ben ook wel gevoelig voor de vormgeving, als ik niet méér zou gaan bakken zou ik ze zeker niet wegdoen voor een technisch superieure kneder (1 kg bloem spiraalkneder, als dat zou bestaan), maar voor de grotere hoeveelheden kom je toch op zo'n spiraalkneder uit.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door lekkermelig »

nathalie schreef:Hoi!

Voor mijn verjaardag heb ik een KitcheAid Artisan gekregen, ben er super blij mee :D
Maar bestaat er ook een opzetstuk om bijvoorbeeld smoothies te maken??

Groetjes Nathalie
Kijk maar eens hier, daar staat toch wel een flink deel van het kitchenaid assortiment online.

http://www.kokenkoken.nl/KitchenAid-keu ... /page/333/

En nee, ik heb geen aandelen ^)^ , maar het zijn wel heel aardige lui, en super service!
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Kitchenaid

Bericht door mayken »

Levensplezier schreef:
Wat ik even kwijt wil, is dat ik een speciale deeghaak heb voor de KA. Hij is gebaseerd op de spiraalhaak voor de Heavy Duty maar hij is aangepast voor een Artisan. Nu wordt het deeg écht gekneed.
Interessant :!:

Kun je een foto laten zien en vertellen waar je hem vandaan hebt?
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Kitchenaid

Bericht door mayken »

Oeps :oops: net het Youtube filmpje gezien dat je geplaatst hebt. Geen foto meer nodig dus!

Wat nadere info blijft zeer welkom!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Kitchenaid kneedhaak

Bericht door Levensplezier »

Voor de kneedhaak van de Kitchenaid Artisan kun je kijken op Ebay en zoeken naar: kneedhaak / deeghaak voor KitchenAid Artisan keukenrobot
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Kitchenaid

Bericht door mayken »

Ik heb hem besteld en vandaag in gebruik genomen.
Enigszins een gok, want retourneren kon niet ;K

Het is inderdaad een betere haak dan het standaard exemplaar, het deeg krijgt veel meer op z'n donder.
Toen het klaar was, was het warmer en elastischer dan ik gewend ben en een vliesje trekken ging moeiteloos.

Bedankt Fini, een supertip van je! :2th:
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Kitchenaid

Bericht door Levensplezier »

Fijn hoor. Ik wist wel dat je tevreden zou zijn. Hij werkt echt heel goed. Het is telkens weer een genot om het 'vliesje te trekken' na het kneden. Mooi toch! :2th:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Gebaxke

Re: Kitchenaid

Bericht door Gebaxke »

Levensplezier schreef: Wat ik even kwijt wil, is dat ik een speciale deeghaak heb voor de KA. Hij is gebaseerd op de spiraalhaak voor de Heavy Duty maar hij is aangepast voor een Artisan. Nu wordt het deeg écht gekneed.
Dat werkt prima, zelf heb ik ook een spiraalhaak voor een heavy duty gekocht en aangepast voor een artisan, gebruik dat ding al een paar jaar zonder problemen en de artisan gaat er niet van kapot. Het deeg is ook beter gekneed vind ik.
Hier een plaatje http://www.einde.dse.nl/fotoalbums/afb0 ... 40&start=0
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Kitchenaid

Bericht door bakkerdick »

Ik deed misschien iets fout met citeren, je moet jezelf ook niet citeren. Toch wil ik even verder uitweiden over dit deel van mijn tekstje van januari:
Quote
Ook de Heavy Duty belast ik tot en met het randje, meer dan een kg bloem gaat er regelmatig in, en dat gaat goed. Hij moet er weleens van kreunen, wat dan helpt is dat de snelheid traploos regelbaar is, dus als ie er bijna niet door lijkt te komen zet ik hem een half tandje hoger.
Unquote.

Vandaag had ik een zoutfoutje gemaakt in 2 deegjes voor Ciabatta, er zat in ieder 950 gram bloem , ik had uit mijn hoofd en in haast een recept met 'cups' en ' tablespoons' verbouwd. Kortom, het was veel te zout, er moest 350 bloem en ca 240 water bij, ik zat tussen de 65 en 70 % hydratatie te werken.. Met 1300 gram bloem had ik bij dit deeg blijkbaar een nieuwe grens oveschreden voor deze machine, want het deeg kroop langs de haak zo ongeveer helemaal de machine in. Ik had geen zin het deeg te delen of het meerdere op het aanrecht erbij te kneden, dus liet ik de machine steeds 20 sec lopen, deed de lift naar beneden, weer omhoog, nog eens draaien etc. Bij het tweede deegje werd ik slimmer. Ik heb de deegkom helemaal niet omhoog gedaan met de lift, maar hem gewoon laten draaien. Ging geweldig, het mengde goed door, en je zag dat het hele deeg met de draaibeweging van de haak werd meegenomen. Dus, heb je een machine met lift, ( niet met de 'kantelkop') dan kan je met te grote degen nog redelijk uit de voeten ( waarbij ik denk dat het hielp dat dit een vrij nat deeg was)
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Kitchenaid

Bericht door Danuta »

Ik heb dit draadje even door gewerkt omdat ikzelf al heeeeel lang een Kitchenaid heb, mijn oude 'gewone' woont en werkt nu bij mijn vriendin nadat ik hem vele jaren (10 of 11 jaar) heb gebruikt en een jaar of 10 geleden kon ik een Pro kopen met lift (kleine uitvoering nog, 5 L) maar vraag mij nu een beetje af waarom hij hier tussen de kneedmaschines staat.... Het is een prima standmixer voor de hobby en Prof kok maar is geen kneedmaschine....ik ben er dol op want ik wil een maschine zonder poespas die er ook nog aardig uitziet....

Zeer geschikt voor kleine degen dat zeker, mits je weet hoe je hem moet gebruiken, ook de C haak...wie last heeft van opkruipend deeg heeft te droog deeg vaak :)) Maar hij is er om beslagen te draaien, mengen, mixen etc....voor brooddeeg dus beperkt tot kleine niet te zware brooddegen of andere soorten deeg. Ik maak er bvb mijn brood(jes) mee, wij zijn normaal met z'n tweeen en dan is het geen probleem, ik maak er mijn rolfondant mee, al mijn beslagsoorten, voor sommige zaken heb ik een K deel gekocht met siliconenflappen, zeker makkelijker bij bijv Botercreme en Italian Meringue...... Maar een KA is dus een standmixer voor de keukenzaken, geen kneedmaschine :))

Gaat deze ooit hemelen dan komt er gewoon een andere... een kneedmaschine koop ik waarschijnlijk nooit want ik bak meestal niet vooruit, ik houd niet zo van brood uit de diepvries buiten noodgevallen :)) Ik bak het liefst gewoon iedere dag vers en dan zijn het meestal deeghoeveelheden van 400 tot 500 gr.

Heb ik langere tijd gasten dan kneed ik s'avonds een deel dat daarna in de koelkast gaat en de volgende morgen de rest terwijl het avonddeeg op temp ligt te komen. Meestal komt dat niet hoger uit dan 2 kilo deeg....das 1 kilo per keer wat makkelijk gaat.


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Rizzeria

Re: Kitchenaid

Bericht door Rizzeria »

Ik heb nu 2e keer in korte tijd van mijn KA HD (model Sligro) de beveiligingskoppeling verbrandt bij deeg van 1kg meel. Gebroeders Nijs zeggen dat KA HD deeg van maximaal 800gram meel aan op max stand 2. Dit is voor mij onvoldoende wat wil toch wel 2 x 450gr per keer kunnen mengen, en heb nu ook geen vertrouwen meet in pastadegen. Ik voel me nu gedwongen om afscheid te gaan nemen van de KA en twijfel nu tussen een Teddy of een KN4, of toch weer een KA maar dan een met een resetknop. Adviezen zij welkom!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door Levinebaktbrood »

Rizzerria: het is gebruikelijk dat je je eerst voorstelt in de daarvoor bestemde rubriek voordat je vragen gaat stellen. Dus graag nog even doen.

Als je met de kneder ook nog iets anders wilt maken, bijv. cakebeslag, taart-/koekjesdeeg of eieren opkloppen dan zou ik kiezen voor de Bear. Wil je alleen brooddeeg kneden dan zou ik kiezen voor de KN4.

Let er ook op dat je voldoende vocht in het deeg gebruikt, een te zwaar deeg is een aanslag op machines.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rizzeria

Re: Kitchenaid

Bericht door Rizzeria »

Dankje!
Vanmorgen twijfelde ik toch weer over de KA 5KSM7990X, die 2,2 kg deeg zou moeten aankunnen...
Gebruikersavatar
phoksee
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 14:44

Re: Kitchenaid kneedhaak

Bericht door phoksee »

Levensplezier schreef:Voor de kneedhaak van de Kitchenaid Artisan kun je kijken op Ebay en zoeken naar: kneedhaak / deeghaak voor KitchenAid Artisan keukenrobot
Hey, ik heb ook belang bij zo'n kneedhaak. Is het het de JP12 die je besteld hebt?
Gr
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door bakplaat »

Sinds enige tijd kun je deze kneedhaak ook bestellen bij Jan de Jong.
Informeer hiervoor via tel.nr. 0653444100 of mail naar info@dejongparts.biz
Facebook Super deeghaak.
Vermeld merk en type van je machine.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Kitchenaid

Bericht door Hans0166 »

Rizzeria schreef: KA 5KSM7990X, die 2,2 kg deeg zou moeten aankunnen...

je vermoord de machine als je zo'n hoeveelheid niet met een hoge hydratatie doet

Ik raadt het je ten stelligste af.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door lekkermelig »

Twee jaar oud bericht, ik denk dat die waarschuwing niet zoveel zin meer heeft. Maar planeetmengers voor consumentengebruik zijn inderdaad niet gemaakt om langdurig lang te belasten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Kitchenaid

Bericht door Hans0166 »

lekkermelig schreef:Twee jaar oud bericht,

niet eens op gelet, zag het als ongelezen aangemerkt...
Gebruikersavatar
Renee
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 19:38

Re: Kitchenaid

Bericht door Renee »

Een hele studie is het om uit vissen welk kneedmachine nu past bij mijn kneed en bak activiteiten. Een heleboel draadjes hier gelezen inclusief de testen over de spiraalkneders. Een familielid (ook een beroepsbakker) maakte mij attent op de kitchenaid pro 600 serie. Deze serie zou vergelijkbaar zijn met oa de maxima en famag. Toegegeven hij ziet er super uit en ook de specificaties zijn aantrekkelijk. Meegeleverd wordt een spiraalhaak, een platte klopper en een draadgarde. Hij is er met een kom van 6,9 liter en geschikt voor het maken van 2,5 kg deeg. Omdat ik op internet niet of nauwelijks Nederlandse reviews tegenkom zou ik graag weten of iemand een exemplaar heeft uit deze serie en hoe hij bevalt. Ik wil graag 2 of 3 broden per keer doen en daarnaast nog wat kleinbrood, cake en gebak.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door Levinebaktbrood »

Een tijdje geleden hebben een aantal leden van dit forum een kneedtest gehouden (jaja, ik moet het verslag nog steeds afmaken :o). Daarbij hebben we o.a. de Kitchenaid 6,9 l getest. Dit is een planetaire mixer en kwam als 1 van de beste qua kneedeigenschappen uit de test. Het is en blijft een planetaire mixer waar je wel brooddeeg mee kunt kneden maar er niet speciaal voor gemaakt is.

Deze machine is niet te vergelijken met de Famag. De Famag is een spiraalkneder en kan alleen brooddeeg kneden. De Maxima kent zowel planetaraire mixers als spiraalkneders.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Kitchenaid

Bericht door Bobbee »

Hebben jullie in de kneedtest de planetaire mixers met de spiraalkneders vergeleken? Of soort bij soort?
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Renee
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 19:38

Re: Kitchenaid

Bericht door Renee »

Levine, ik snap wat je zegt en dat is mij ook duidelijk. Zelf heb ik nu een Kenwood Major Chef. Tegenwoordig heb je van Kitchenaid 3 series. De Artisan serie, de Heavy Duty en de Professional Serie. Ik heb het over de laatste serie. Dit apparaat wordt ook veel in de horeca gebruikt heb ik begrepen. Daarnaast wordt het apparaat ook gebruikt voor het kneden van brooddegen . Het apparaat zou daar meer geschikt voor zijn omdat er een andere motor in zit. Je kan dit apparaat ook niet kantelen en zou om die reden dan ook vergelijkbaar zijn met een goede spiraal mixer. Daarom wil ik graag weten of er mensen zijn op het forum die hier ervaring mee hebben. Op internet kom ik alleen maar buitenlandse reviews tegen. Omdat ik nogal vertrouwen heb in de forumleden :G ben ik benieuwd naar reacties.

Ook ik ben benieuwd naar de volledige testresultaten maar begrijp dat je het erg druk hebt.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kitchenaid

Bericht door lekkermelig »

Wij hebben in de eerste ronde vooral planeetmengers vergeleken, waaronder twee KitchenAid machines. Gelijktijdig hebben we EEN spiraalkneder getest. In de tweede ronde hebben we vooral spiraalkneders getest en EEN planeetmenger.
De KitchenAid met goede kneedhaak leverde een prachtig deegje af, net als een aantal andere planeetmengers en de Rofco KN4 spiraalkneder die toen ook getest is in de eerste ronde.

Allemaal heel leuk die testen van ons, maar de bottomline is dat met een goede kneedhaak de meeste planeetmengers wel een goed deeg kunnen afleveren. Maar over de degelijkheid van de apparatuur valt voor ons weinig te zeggen op basis van de testen die we gedaan hebben. Als je veel kneedt met een planeetmenger zal ie echt sneller slijten dan een spiraalmixer. Hoe snel je machine het begeeft is niet te voorspellen (dat kan best lang duren hoor... maar soms is ie al stuk net na de garantie, net binnen de garantie of met veel trammelant met de garantie. Ook daar kan je op het forum genoeg voorbeelden van vinden, voor meerdere merken trouwens. Hebben we hier al meer dan één spiraalmixer kapot zien gaan?
Als je de machine vooral als kneder gebruikt zou ik nooit meer een planeetmenger kopen maar een spiraalmixer. Als je veel andere dingen erbij wil doen zou ik serieus nadenken of je twee machines wil (tikje duur) of dat je de gok wil nemen, en dat kan ook duur uitpakken...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Renee
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 19:38

Re: Kitchenaid

Bericht door Renee »

Dank Wil voor je uitgebreide uitleg. Het blijft inderdaad moeilijk. ;)
Ik zal er nog eens een paar nachtjes over slapen.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kitchenaid

Bericht door Melinda »

Voor de liefhebber:
Bij iBood is vandaag de KitchenAid Professionele Mixer-Keukenrobot 5KSM7990X in de aanbieding voor 699,95 euro.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie