Kenwood of Bear Teddy

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moolenaar

Kenwood of Bear Teddy

Bericht door moolenaar »

Beste bakkers
Ja ik ben vroeger begonnen als bakker maar toen werkte ik met een "diosna" een echte deegkneder. Ik wil nu graag weer thuis gaan bakken maar een goede deegkneder voor thuisgebruik is nog niet zo makkelijk te vinden. Al enige tijd ben ik aan het zoeken en op you-tube aan het kijken. Heb ook naar de Bear Teddy gekeken en ben zelfs naar de importeur geweest. Hij vertelde mij: het is een leuk machientje, wel voor kleine deegjes en niet elke dag draaien. Hij heeft gewoon z'n beperkingen. Opvallend was wel de geruisarme inductiemotor dat vond ik wel heel mooi.
Ook ben ik bij een dealer van Kenwood geweest en heb gekeken naar de 020, deze werd mij afgeraden omdat hij al een tijdje oud is.
De verkoper adviseerde mij de 040 met timer. Deze machine heeft een borstellozemotor dus minder lawaai en minder slijtage vertelde hij. Nu heb ik Kenwood gebeld met de vraag of deze man gelijk had, bij Kenwood gaan ze dat uit zoeken dus dat hoor ik nog, ik houd jullie op de hoogte.
Zelf twijfel ik wel een beetje. Daarom wil ik graag weten wat voor een motor er in de 040 zit, hij maakt redelijk veel lawaai.
Het is zelfs zo dat een motor met koolborstels telkens iets aan kracht verliest in vergelijking met een borstellozemotor, (heb ik me door een technicus laten vertellen.)
Voor als nog ga ik voor de 040, even nog bericht van Kenwood afwachten, maar ik vind het wel fijn om ervaringen met de 040 te lezen.

Groet,
Moolenaar
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Melinda »

Moolenaar, ik heb beide apparaten hier staan. Maar voor brooddeeg kneden gaat mijn voorkeur verreweg uit naar de Bear. Ik vind dat een topper.
De KM040 vind ik behoorlijk knauwerig en knakkerig als je wat meer deeg erin hebt. Dan hou ik mijn hart vast dat die het begeeft.
Bij het kneden kroop het deeg naar boven met de bijgeleverde deeghaak.
Toen kwam ik op het idee om de deeghaak van de Cooking Chef daarvoor aan te schaffen en na contact met Kenwood bleek dat die er inderdaad op paste. Het deeg kruipt nu niet meer naar boven en wordt beter gekneed. Er zijn meer forumleden, die nu met de deeghaak van de Cooking Chef werken.

Nadeel van de Bear is dat de kom wat klein is (5 lt), dus een cake met 7 eieren is het maximum. Maar het kloppen gaat heel erg goed.
De kom van de KM040 is 6,7 liter, dus daar kan ik een cake van 12 eieren in bakken, dat is weer een voordeel. De timer is aardig, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Ik heb prima timers.
Ik heb eens als proef beide machines tegelijk laten draaien met een deeg van 2,5 kg. De KM040 stopte op een gegeven moment, de motor werd warm. De Bear deed dat veel soepeler, maar de deeghoeveelheid was net iets teveel.

Tot zover even mijn ervaringen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je overwegingen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door brood daar zit wat in »

Hallo Moolenaar,

Ik heb zelf geen ervaring met 1 van de machines, maar misschien is een Rofco ook nog een overweging.
Levine heeft veel ervaring met kneders, zij zou je misschien wat meer kunnen vertellen, zij heeft oa de Bear en ook een Rofco.

Succes met de zoektocht!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Levinebaktbrood »

Als het je alleen gaat om brooddeeg kneden zou een spiraalkneder een goede keus zijn. Ik heb zelf een Rofco spiraalkneder, de kn4 (max 4 kilo deeg), en binnenkort komt daar een grotere bij.

De Bear is een uitstekende machine en kneed veel beter dan een KitchenAid en Kenwood. Mocht je toch voor de Kenwood gaan koop er dan de andere kneedhaak bij (die Melinda noemt), want met de kneedhaak die erbij zit wordt het deeg minder goed gekneed. Ik heb de Bear ruim 3 jaar bijna dagelijks in gebruik om brooddeeg mee te kneden (2 - 2,5 kilo deeg). In ongeveer 10 minuten en op de laagste stand kneed hij perfect brooddeeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Melinda »

@Moolenaar: ik heb even een filmpje gepost op YouTube zodat je kan zien hoe die een deeg voor 3 broden kneedt. http://youtu.be/1P2mkTD7iqQ
Het is alsof die er moeite mee heeft en kreunt en steunt. Het resultaat was wel goed.
Let wel, dit is de deeghaak van de Cooking Chef KM070, dus niet de originele die bij de KM040 geleverd wordt.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
moolenaar

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door moolenaar »

Melinda schreef:@Moolenaar: ik heb even een filmpje gepost op YouTube zodat je kan zien hoe die een deeg voor 3 broden kneedt. http://youtu.be/1P2mkTD7iqQ
Het is alsof die er moeite mee heeft en kreunt en steunt. Het resultaat was wel goed.
Let wel, dit is de deeghaak van de Cooking Chef KM070, dus niet de originele die bij de KM040 geleverd wordt.
Melinda,
Uit het filmpje blijkt duidelijk denk ik, dat de KM040 moeite heeft met het kneden van een deeg voor 3 broden, zou hij met 2 broden ook zo kreunen en piepen?
Maakt de Bear teddy ook zo'n kreunend geluid? maximaal 2 broden is voor mij ook prima.
Heb nog niet besloten.
Groet, Moolenaar
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Melinda »

Moolenaar, speciaal voor jou nog een filmpje geplaatst op Youtube: http://youtu.be/tOQEtctR7Fs
Nu van de Bear Teddy. Die beweegt ook tijdens het kneden, maar kreunt niet. Gaat veel soepeler.
Bij deeg voor 2 broden in de Kenwood knauwt ie toch nog, zij het iets minder. Het deeg wordt wel goed gekneed, zij het dat ik de S-haak gebruik.
De Bear gebruik ik haast standaard. De Kenwood komt erbij als ik een dubbele batch wil maken.
Succes met de beslissing. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door bakplaat »

Met mijn KENWOOD KM 816/6,7 ltr. maak ik sinds 2005 goede brooddegen en heb er enkele maanden geleden de spiraalkneedhaak bij aangeschaft, waardoor het kneden alleen nog maar beter gaat. :2th: Het geluid,(geknauw Melinda) echt niet oorverdovend,neem ik maar voor lief. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Ballie »

Voor de liefhebbers:

Op dit moment zijn de zwarte en de grijze uitvoering van de Bear Teddy, in de aanbieding bij Beko. Kijk HIER voor meer informatie. Hou er wel rekening mee dat de prijs waarschijnlijk exclusief BTW is. Maar 't scheelt wel 300 euro met de normale prijs.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Melinda »

Ballie schreef:Voor de liefhebbers:
Op dit moment zijn de zwarte en de grijze uitvoering van de Bear Teddy, in de aanbieding bij Beko. Kijk HIER voor meer informatie. Hou er wel rekening mee dat de prijs waarschijnlijk exclusief BTW is. Maar 't scheelt wel 300 euro met de normale prijs.
Klopt Ballie, de prijs is excl. BTW. Zelfde prijs als ik voor mijn Bear heb betaald, alleen was het BTW tarief toen nog 19%. :D
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door brood daar zit wat in »

Oeiii ik wil er ook wel eentje, heb alleen nog niet genoeg gespaard... :(
Eens even kijken hoe ik dit mooi kan brengen bij mijn man, tja het is toch wel een hele mooie aanbieding ;)
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij Beko is de prijs al zeker een jaar hetzelfde, de Bear is altijd in de aanbieding daar ^)^. Inclusief BTW kom je op kets meer dan 700 euro uit.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
moolenaar

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door moolenaar »

Melinda schreef:Moolenaar, speciaal voor jou nog een filmpje geplaatst op Youtube: http://youtu.be/tOQEtctR7Fs
Nu van de Bear Teddy. Die beweegt ook tijdens het kneden, maar kreunt niet. Gaat veel soepeler.
Bij deeg voor 2 broden in de Kenwood knauwt ie toch nog, zij het iets minder. Het deeg wordt wel goed gekneed, zij het dat ik de S-haak gebruik.
De Bear gebruik ik haast standaard. De Kenwood komt erbij als ik een dubbele batch wil maken.
Succes met de beslissing. :2th:

Bedankt voor het laten zien van de demo machientjes daar heb je wat aan.
De Bear Teddy loopt wel heel mooi, het deeg blijft goed onderin het bekken en kruip niet omhoog langs de haak.
De Kenwood 040 kreunt wel maar komt dat niet door de opname, als de microfoon kort bij het apparaat staat klinkt het geluid extra hard denk ik?
Groet,
Moolenaar
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Melinda »

moolenaar schreef:
Melinda schreef:Moolenaar, speciaal voor jou nog een filmpje geplaatst op Youtube: http://youtu.be/tOQEtctR7Fs
Nu van de Bear Teddy. Die beweegt ook tijdens het kneden, maar kreunt niet. Gaat veel soepeler.
Bij deeg voor 2 broden in de Kenwood knauwt ie toch nog, zij het iets minder. Het deeg wordt wel goed gekneed, zij het dat ik de S-haak gebruik.
De Bear gebruik ik haast standaard. De Kenwood komt erbij als ik een dubbele batch wil maken.
Succes met de beslissing. :2th:
Bedankt voor het laten zien van de demo machientjes daar heb je wat aan.
De Bear Teddy loopt wel heel mooi, het deeg blijft goed onderin het bekken en kruip niet omhoog langs de haak.
De Kenwood 040 kreunt wel maar komt dat niet door de opname, als de microfoon kort bij het apparaat staat klinkt het geluid extra hard denk ik?
Groet,
Moolenaar
Het geluid van de KM040 is in werkelijkheid ook zo. Net als de Bear Teddy. Gewoon met dezelfde iPad gefilmd, op dezelfde manier dus.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
moolenaar

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door moolenaar »

Dag Melinda,
Eindelijk heb ik dan besloten om met de Bear Teddy te gaan werken. Inmiddels heb ik hem al in huis en hij doet het prima, en gekocht bij Bakkerij groothandel Beko in Wichen.
Mooi rustig geluidje en zijn taak doet hij erg goed. Ben er blij mee.
Bedankt voor de adviezen en ook de anderen bedankt.
Groet,
Moolenaar
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Melinda »

Hallo Moolenaar, leuk te lezen dat je voor de Bear Teddy gekozen hebt. Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Pieter Callebert
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 dec 2016, 10:53

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Pieter Callebert »

Dag iedereen,

Ik weet dit is een oud topic maar voldoet volledig aan mij vraag. (super info trouwens bij voorgaande posts)
Ik wil een nieuw toestel aankopen om in hoofdzaak brood te kneden. broden uit spelt bloem/meel 50/50 verhouding.
Ik maak broden van 500-600g bloem/meel. En ik zou er 2 broden per keer mee willen kneden. dan kneed ik 2 maal na elkaar en bak dan 4 broden af.
Eerlijk ik raak er niet uit. De Bear teddy lijkt mij idd het meest geschikte toestel maar komt wel met een prijskaartje van 829€

https://www.bakkerijgereedschap.nl/Appa ... ar%20teddy

terwijl er momenteel mooie acties zijn op de Kenwood Major Titanium KMM060
https://www.artencraft.be/nl/kenwood-km ... 67374.html

655€ in uitgebreide set en 547€ voor los toestel (cfr bear teddy)
Daarnaast is er ook nog de Kenwood Major premiuim KM 770 voor 429€ (met blender en extra accesoire)en zelfs maar 349€ voor los toestel (promoprijs)
https://www.artencraft.be/nl/kenwood-kmm770.html

Het verschil tussen beide Kenwood toestellen is me ook niet duidelijk? op de site van Kenwood staat bij de specs dat ze hetzelfde zouden moeten kunnen?
ik lees ook op de laatste posts van het bear teddy topic toch mindere commentaren bij na verkoop service en herstellingen...
Aangezien ik in BE woon en dus via net moet kopen zit ik hier nog meer mee in. Terwijl de Kenwood verdeler om de hoek zit...
Dus maw ik zit vast. Prijsgewijs is het wel een enorm verschil 829€ vs 547€ vs 349€.

Suggesties welkom
groeten,
Pieter
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Dalanjo »

Ik zou voor de kenwoo Major Titanium gaan.
Ik kneed er mijn deeg ook mee, 2 broden per keer, en hij bevalt me uit te kunst.
Je kunt er een maximaal deeggewicht in kneden tot 2400 gr. En dat is voor mij voldoende.
Het fijne is dat deze machine ook veel meer kan, beslagwerk doet hij ook fantastisch.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Ik heb zelf een Bear, ben er ook tevreden mee, maar ik zou voorlopig maar een vette streep zetten door een nieuwe Bear.
De Nederlandse distributeur vind dat de Bear niet geschikt is voor kneden van brood.
Ik heb de vraag voorgelegd bij de Deense producent, omdat op de website staat dat deze machine prima geschikt is. Maar zij vinden het voorlopig zelfs niet eens de moeite om antwoord te geven op mijn vraag, ook al stel ik die namens een forum van hobbybakkers inNL. Kan nog komen natuurlijk maar ik ben niet onder de indruk van de klantvriendelijkhed.

Gezien de houding van deze bedrijven verdienen ze wat mij betreft geen nieuwe klandizie.

De zware Kenwood machines zijn net zo geschikt/ongeschikt als een Bear vermoed ik, maar dan moet je wel een goede kneedhaak hebben. Het is nogal een doolhof in modellen dus het duizelt me een beetje.
Ik weet wel dat bijvoorbeeld Lutz Geissler van ploetzblog.de Kenwood aanbeveelt maar het model wat hij aanbeveelt is op de NL website van Kenwood niet eens terug te vinden. Andere stickers blijkbaar. Ik heb deze machine wel in werking gezien tijdens een cursus, hij kneedt rustig en goed, maar over duurzaamheid durf ik net zoveel te zeggen als over de Bear, namelijk niets :-(

Ter info zijn linkje
https://www.ploetzblog.de/knetmaschine/

Op de site van kenwood zelf
http://www.kenwoodworld.com/nl-nl/produ ... f-en-major
kan je de door jou genoemde machines wel vergelijken. De KM060 heeft meer vermogen en een extra aandrijfpunt. Verder is het materiaal iets anders. De KM060 is een wat oudere machine, ik vermoed dat je daar wel een aparte kneedhaak bij nodig hebt. De huidige generatie is de KV serie zoals bv de KVL8320S

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door Dalanjo »

lekkermelig schreef:De zware Kenwood machines zijn net zo geschikt/ongeschikt als een Bear vermoed ik, maar dan moet je wel een goede kneedhaak hebben. Het is nogal een doolhof in modellen dus het duizelt me een beetje.
Ik weet wel dat bijvoorbeeld Lutz Geissler van ploetzblog.de Kenwood aanbeveelt maar het model wat hij aanbeveelt is op de NL website van Kenwood niet eens terug te vinden. Andere stickers blijkbaar. Ik heb deze machine wel in werking gezien tijdens een cursus, hij kneedt rustig en goed, maar over duurzaamheid durf ik net zoveel te zeggen als over de Bear, namelijk niets :-(

Ter info zijn linkje
https://www.ploetzblog.de/knetmaschine/



Wil
Hij heeft een cooking chef :-) "kwijl"
http://www.kenwoodworld.com/nl-nl/produ ... oking-chef
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kenwood of Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Ja, mooie machine, kan je zelfs voor broodbakken nuttige dingen mee doen, zoals een Malzstuck voor roggebrood maken, maar dat is nogal overdreven voor de meesten. :-) Maar zonder cooking zijn het ook leuke machines en een eind minder duur.
Bij de cursus in september hadden we beide machines staan, dus zowel de cooking chef als de Kenwood KVL 80 Chef XL Titanium.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel erg in detail op gelet had, omdat we veel grotere hoeveelheden met de hand kneedden (meestal 10-20 kilo..) maar wat ik in mijn handen gehad had kwam prima en zonder veel herrie of schudden uit de machines.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie