Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Genji »

Nu ik enige tijd met zelf broodbakken bezig ben groeit de behoeft aan een goede kneder.
Ik heb veel gezocht op internet en zie een groot aanbod . Vooral in Italië worden er veel gemaakt. De BW-SM5, gemaakt in Italië en hier geleverd door Bakkerijwereld, komt vaak goed uit de bus komt. Eén van de voordelen van deze kneder zou zijn de aandrijving door middel van kettingen. Een aandrijving door riemen zou minder goed zijn. Daar zet ik mijn vraagtekens bij. In mijn auto zitten ook allerlei riemen en dat functioneert goed. Bovendien wordt bij de BW-SM5 de eerste overbrenging vanaf de motor ook gedaan door middel van een riem!
Ik moet zeggen dat de kneder er zeker degelijk uitziet en dat de vele positieve ervaringen en het feit dat je hem hier in NL kunt kopen zeker in zijn voordeel spreken. Echter de Maxima spiraalkneder 8l vind ik er ook goed uitzien en die is qua prijs een stuk interessanter. Zijn er dan toch nog voordelen aan de BW-SM05 die ik niet ken en die die hogere prijs rechtvaardigen?
Dan nog de vraag of ik moet kiezen voor de BW-SM5 special edition met regelbare snelheid. Dat zou vooral voor degen met een hoge hydratatie een voordeel bieden. Ik zie ook bij veel professionele deegkneders dat er meerdere snelheden mogelijk zijn, maar is dat dan alleen om tijdwinst te boeken of levert dit ook een beter deeg op?
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Lang delfje »

Als je voor een spiraal kneder gaat dan gaan voor de Hobart A200. Superieure kwaliteit t.o.v.de Maxima. En deze zijn voor redelijke prijzen op MP te koop.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door lekkermelig »

Volgens mij is de A200 geen spiraalkneder. Hobart maakt wel oerdegelijke (en knetterduur) kneders.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Genji »

Die Hobart A200 is inderdaad een planeetmenger en ook te groot en te duur, voor mij als hobbybakker.
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Nico »

Er is sinds kort ook de Wilfa Probaker? Ik ben die wel aan het overwegen. Mooie machine aan een eerlijke prijs.
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Genji »

Ik heb die ook in het echt gezien. Ik vind hem er niet echt degelijk uitzien. Zeker niet in vergelijking met zo'n spiraalkneder BW SM 5. Ik ben ook benieuwd hoe hij zich houdt na een tijd intensief brooddeeg kneden. Van de andere kant; de fabrikant geeft maar liefst 5 jaar garantie. Dat zal ook niet voor niets zijn.
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Nico »

Rémon, die hier ook op het forum zit, is bezig met een vergelijkende test tussen de Wilfa Probaker en de BW SM 5. Hij gaat er binnenkort een filmpje over plaatsen op Youtube. (zie: https://www.facebook.com/bakkerijremon/ ... L8JsQWS95l)

Ik ben er wel benieuwd naar. Al hoop ik vooral dat zijn review neutraal is aangezien hij wel vaker samenwerkt met Bakkerijwereld.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door De Broodvirtuoos »

Het testen van kneedmachientjes is al eens eerder gedaan door enkele moderators van dit forum én Jan van Snippenberg...
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Genji »

Ja die test heb ik uitgebreid bekeken, echter daarin komt de BW-SM5 met variabele snelheid niet voor,
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door lekkermelig »

De Broodvirtuoos schreef: wo 07 jun 2023, 15:47 Het testen van kneedmachientjes is al eens eerder gedaan door enkele moderators van dit forum én Jan van Snippenberg...
Ja, dat klopt. Op initiatief van Levine en mij. Wij hebben die artikelen samen geschreven, maar dat heeft natuurlijk ook z'n beperkingen. We kregen twee machines van Jan van S te leen voor de test, en voor de rest vooral wat we bij vrienden en kennissen bij elkaar konden lenen. We hebben vooral gekeken waar we mooie broden mee kregen, maar minstens net zo belangrijk is de degelijkheid, en dat test je niet in 1 dag, alhoewel je aan de bouwkwaliteit wel wat af kan zien. Als ik nu nog eens een knedertest zou doen zo ik de Wilfa probaker, de Ankarsrum, een of twee BW modellen, een Maxima en de Famag griletta meenemen, en misschien nog een of twee planetaire mixers, zoals een zware KitchenAid en een grote Kenwood meenemen. De rest gaat mij veel te snel stuk als je meer dan een broodje maakt. Nou heb ik nog steeds een prima werkende Bear staan, maar ondertussen ook de oudere 15 liter spiraalmixer van Levine, dus mijn mixer wensen zijn wel even vervuld.
Als je veel flexibiliteit wilt zijn de probaker en de ankarsrum misschien wel interessant. Als je een degelijke spiraalkneder wil zijn die BW modellen mooi, en als het allemaal wat minder mag is vrijwel elke spiraalkneder goed genoeg.
Ik merk sinds ik die spiraalkneder gebruik dat het aantal versnellingen mij niet zo kan schelen, het lukt best aardig op een snelheid en als je kom maar wijd genoeg is is een kantelbare kop ook niet zo belangrijk. Flexibiliteit in snelheid kan handig zijn als je met veel verschillende deegsoorten werkt, maar ik zou me er niet op blindstaren.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Re: Spiraalkneder BW-SM5, BW SM 5 Special edition of toch Maxima 8 L.

Bericht door Genji »

Hartelijk dank Wil !
Plaats reactie