Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door jasmon »

In Nederland kan je voor de griletta terecht bij Jan Snippenberg in Ede. Bakkerijwereld.nl

Jan

Rofco KN4
AEG normale oven
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bobbee »

Bij Snippenberg 650 euro voor de 1 speed Grilletta.

Bij Agrieuro 500 euro incl opsturen. En de twin speed voor 690 euro.

Verder voeg ik er niks aan toe.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door @3aan »

Dan bied de twinspeed duidelijk voordelen, eerste kneding langzaam en zeker lang genoeg en gevolgd (na enige tijd) door een snellere kneding die zeker ook langer duurt, dit is om de glutenstrengen goed hun werk te laten doen, dan krijg je van dat mooie bijna niet aan je handen plakkende deeg!
Ik heb gemerkt dat het op die manier kneden met mijn "speciaaltje" zeer goede resultaten opleverd, helaas moet ik hem weer volledig demonteren, de vertragingskast moet "even gereviseerd worden" heb het verkeerde vet gebruikt (klevend) waardoor die niet voldoende snelheid creeert!
Mijn kneder is traploos.
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: RE: Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door @3aan »

Bobbee schreef:Bij Snippenberg 650 euro voor de 1 speed Grilletta.

Bij Agrieuro 500 euro incl opsturen. En de twin speed voor 690 euro.

Verder voeg ik er niks aan toe.
"Snippen" berg. ;)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door lekkermelig »

@3aan,
Misschien moet je ook flauwe opmerkingen gaan maken over sommige kookwinkels, die veel te dure spullen leveren. Of over Beko, die liever geen Bear meer verkoopt. Of over andere partijen die gewoon tweedehands kneders opsturen en ze als nieuw verkopen? Of over Rofco, waar ik ook wel wat op aan zou kunnen merken.
Ik vind het persoonlijk niet zo heel grappig en nogal goedkope spot, vooral omdat je hem niet kent.
Deze meneer met zijn berg snippen is toevallig wel drie kneders komen brengen en een hele dag komen testen en tekst en uitleg geven over de verschillen tussen allerlei spiraalkneders, zonder dat ook maar iets verkocht werd.
Het is gewoon een andere manier van handel drijven. Dozen schuiven versus adviseren. Maar dan ook niet bij de ene laten adviseren en vervolgens bij de dozenschuiver kopen, om vervolgens hier op het forum te vragen hoe je garantie af moet handelen (inderdaad, hebben we ook al meegemaakt).

Ieder moet lekker zelf weten waar hij zijn spullen vandaan haalt, of ze voor de goedkoopste optie gaan of andere keuzes maken, maar laat mensen maar gewoon in hun waarde.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakker Jo »

Beste Claudia en anderen,

In november heb ik de Griletta aangeschaft omdat ik naar max 5 kg deeg wilde en de Bear daarvoor niet geschikt is. Ook ik heb toen overwogen de Maxima of Rofco maar heb puur op basis van prijs en degelijkheid (vooral prijs) gekozen voor de Griletta.
Gekocht bij agrieuro.de voor 500,43 euro maar heb hem wel in Duitsland laten aankomen. In Nl bezorgen is het enkele tientjes duurder (535 als ik me goed herinner). Ik heb ook overwogen het toestel met twee snelheden maar heb daar niet voor gekozen omdat het duurder is èn het apparaat ingewikkelder maakt (en dat kan allemaal weer kapot, leve de eenvoud). Meestal hebben alleen de grotere industriële machines meerdere snelheden en timers e.d.

Wat ik wel doe de laatste tijd (i.p.v. twee snelheden) is het toepassen van autolyse en dat werkt fantastisch. Hierbij doe ik het water en het meel in de kneder, laat het 2 min kneden en laat het vervolgens afgedekt minimaal ½ uur staan. Daarna gist, zout, boter en andere zaken erbij en nog ca 11 min kneden totdat het deeg duidelijk loslaat van de kom. Tijdens het rusten van de deeg kunnen zich de glutenstrengen beter vormen. Het resultaat is brood met meer volume en de kruim is meer open. En blijft langer vers maar dat kan ook verbeelding zijn omdat het brood veel langer zacht aanvoelt.

Kortom ik ben tot nu toe zeer tevreden met de Griletta.

succes met je keuze,

Jo
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: RE: Re: RE: Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door @3aan »

@3aan schreef:
Bobbee schreef:Bij Snippenberg 650 euro voor de 1 speed Grilletta.

Bij Agrieuro 500 euro incl opsturen. En de twin speed voor 690 euro.

Verder voeg ik er niks aan toe.
"Snippen" berg. ;)
Vond hem zelf ook wel wat "melig" ;)
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door apvangoud »

Ik heb 'm inmiddels ook, de variant met 2 snelheden.

Draait tot nu toe naar volle tevredenheid. Maakt prima deeg en is niet veel groter dan een Bear Teddy. Wel lekker grote kom om deeg in te kneden. Maakt niet veel herrie en maakt daarnaast een solide en betrouwbare indruk. Of dat ook echt zo is zal de tijd uit moeten wijzen.

Vooralsnog dus positief!
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
ClaudiaS
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 13:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door ClaudiaS »

Bedankt voor de uitleg van de Griletta machine Jo.
Zit er serieus over te denken m ook aan te schaffen, liefst twee versnellingen .....maar moet nog even de spaarvarken omkeren.
Nogmaals dank!
Claudia
Gebruikersavatar
Haasje
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 11:08

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Haasje »

Hoi Claudia,

Ik heb voor de Grilletta gekozen vanwege de prijs, het formaat en de ervaring van anderen. Meestal maak ik deeg voor 2 of drie broden en daarom wilde ik een machine die ook kleinere hoeveelheden aankon, tot max 5 kilo. Hij leek me robuust en omdat ik heb gekozen voor de variant met 1 snelheid, ook ‘hufterproof’ . Geen toeters en bellen, dus eenvoudiger te repareren als er een keer wat stuk gaat.
Sinds de aanschaf staat hij 1 tot 2 keer per week voor me te kneden en ik ben uitermate tevreden met het resultaat.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bobbee »

Gaaf, ik wordt steeds enthousiaster.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Bakkerij wereld
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:11

Re: RE: Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakkerij wereld »

@3aan schreef:
Bobbee schreef:Bij Snippenberg 650 euro voor de 1 speed Grilletta.

Bij Agrieuro 500 euro incl opsturen. En de twin speed voor 690 euro.

Verder voeg ik er niks aan toe.
"Snippen" berg. ;)
Vermeld dan ook even dat de "rofco's" bij mij goedkoper zijn dan in Belgie.
Dank u.

Daarnaast even de vraag:
Beantwoord de telefoniste van agri ook al je broodbakproblemen, krijg je daar ook tips etc zelfs na 2 jaar nog?
Kun je daarheen met grondstoffen om een deeg te draaien enz enz.

Een ieder moet zelf zijn keuzes maken waar die zich prettig bij voelt. Maar veroordeel mij niet op slechts de prijs.
Ik probeer de aankoop een belevenis te maken. Daarvan bekostig ik de opvoeding van 3 kleine kindjes, leuk hè!

Ps) wat doet u voor de broodwinning?
Gebruikersavatar
Bakkerij wereld
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:11

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakkerij wereld »

lekkermelig schreef:@3aan,
Misschien moet je ook flauwe opmerkingen gaan maken over sommige kookwinkels, die veel te dure spullen leveren. Of over Beko, die liever geen Bear meer verkoopt. Of over andere partijen die gewoon tweedehands kneders opsturen en ze als nieuw verkopen? Of over Rofco, waar ik ook wel wat op aan zou kunnen merken.
Ik vind het persoonlijk niet zo heel grappig en nogal goedkope spot, vooral omdat je hem niet kent.
Deze meneer met zijn berg snippen is toevallig wel drie kneders komen brengen en een hele dag komen testen en tekst en uitleg geven over de verschillen tussen allerlei spiraalkneders, zonder dat ook maar iets verkocht werd.
Het is gewoon een andere manier van handel drijven. Dozen schuiven versus adviseren. Maar dan ook niet bij de ene laten adviseren en vervolgens bij de dozenschuiver kopen, om vervolgens hier op het forum te vragen hoe je garantie af moet handelen (inderdaad, hebben we ook al meegemaakt).

Ieder moet lekker zelf weten waar hij zijn spullen vandaan haalt, of ze voor de goedkoopste optie gaan of andere keuzes maken, maar laat mensen maar gewoon in hun waarde.

Wil
Bedankt Wil, zeer gewaardeerd!
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door PatrickD »

Zojuist bij Jan van Bakkerij wereld ook een Famag griletta opgehaald.
Zoals Jan zelf ook al aangaf mocht ik eerst uitgebreid de 2 mixers komen testen! de ene met 1 snelheid en de ander met 2 snelheden.
Ik heb zelf gekozen voor de machine met 1 snelheid. nu net gelijk nog een volkoren deegje gedraaid met redelijk veel pitten erin, echt top!
draait echt super mooi en geruisloos.

Thanks voor de goede service Jan!
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door PatrickD »

Hierbij een filmpje.

Ik wou eigenlijk 3 filmpjes van 2 min maken, ben alleen de laatste vergeten.

Eerste filmpje 0-2 min kneden
https://youtu.be/hbKKupc-Bso

Tweede filmpje 5-7min kneden
https://youtu.be/A-xkaOTDQkQ


Na 12 min kneden was t perfect!
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bioloogje »

Ziet er 'smooth' uit Patrick. Gefeliciteerd met je aankoop. Dat je er maar veel lekkers mee op tafel mag zetten!


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door GK-Renske »

Gisteren toevallig via zoekoptie googgle bij dit onderwerp gekomen. Ik wist alleen mijn gebruikersnaam en ww niet meer :oops: Lekker handig *niet dus*. Vandaag maar een nieuw ww opgevraagd. :roll:

Deze kneedmachine lijkt me wel handig (niet al te groot en praktisch) en omdat het maar één snelheid heeft een vraagje . Heeft iemand deze machine wel eens gebruikt bij glutenvrij broodmeel. Op de site van Famag had ik al gelezen dat het kon, maar ik wil graag weten hoe dat ging (dus de ervaring). Misschien dat Jan van Bakkerijwereld hier ook antwoord op heeft.
Gebruikersavatar
Antigluut2016
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 11:43

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Antigluut2016 »

Hallo Allemaal,

Voor de liefhebber, ik heb een Griletta 5kg te koop staan. Ik heb hem 1 keer voor glutenvrij brooddeeg gebruikt, maar ik vond hem daar niet heel prettig voor. Dus nu gebruik ik mijn AEG Ultramix weer en wil ik er daar nog 1 van aanschaffen. De Griletta staat nu niks te doen en dat is zonde natuurlijk dus vandaar dat ik hem weg doe.

Hij is dus nog helemaal nieuw. Hij staat op marktplaats.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Levinebaktbrood »

We hebben hier op het forum waar je de Famag te koop kan zetten. Ik zie dat je nieuw bent, je kan alleen pa's ontvangen als je minstens 5 berichten hebt geplaatst op het forum.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Antigluut2016
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 11:43

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Antigluut2016 »

Ja klopt ik ben nieuw op het forum. Excuus ik zal hem in de juiste rubriek zetten. Hij staat ook op marktplaats, misschien is het dan makkelijker als mensen via daar een bericht sturen als ik hier geen berichten kan ontvangen. :2th:
Gebruikersavatar
Ingrid78
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 22:37

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Ingrid78 »

Ik ben inmiddels de trotse eigenaar van een Grilletta :?:
Gebruikersavatar
Ingrid78
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 22:37

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Ingrid78 »

Bakker Jo schreef: zo 22 jan 2017, 11:49 Hieronder mijn bevindingen met de Famag Griletta tot nu toe.

Op foto's van het "oudere" model zag ik dat die de metalen staaf die in de kom steekt er niet op zat. Ik heb als proef de staaf op mijn Griletta ook eens verwijderd.

Jo
Bakker Jo, hoe heb je de moeren van de staaf losgekregen? Ik heb de bovenste moer (met moeite) losgekregen, maar de onderste wordt geblokkeerd door de aandrijfketting...
De bout krijg ik van de buitenkant niet los :roll:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Levinebaktbrood »

Waarom zou je dat doen? Met staaf kneedt het ding veel beter.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ingrid78
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 22:37

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Ingrid78 »

Het schoonmaken is zó'n gepruts. Zeker bij degen met een hogere hydratatie (>68%) Aangezien Jo aangaf dat het nauwlijks scheelde, wilde ik dat toch wel proberen.
Het is me inmiddels gelukt (was overigens ook een gepruts). Ik ga morgen of zondag ervaren wat het doet...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Melinda »

Ingrid78 schreef:Het schoonmaken is zó'n gepruts.
Jaren geleden ;) heb ik van Levine de tip gekregen om na het kneden de kneder met de plantenspuit nat te spuiten en dan met keukenpapier af te nemen. Als je dat direct na het kneden doet, gaat het heel makkelijk.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door bakplaat »

Stel dat je meerdere degen per bakdag kneedt, dan is het echt niet nodig om je kneder steeds na elk deeg schoon te maken.
Deden we vroeger in de bakkerij ook nooit, het volstaat om dit na het laatste deeg te doen. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Jean »

Dan moet de kuip wel echt zuiver gedraaid zijn. Overgebleven restjes worden hard.
Henkiebak
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 okt 2016, 10:36

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Henkiebak »

Naar aanleding van de test van Levine en de reacties op dit forum ook maar een zwarte Famag Griletta besteld. Heb al 11 jaar met mijn Kitchenaid Artisan gekneed wat altijd redelijk ging maar na aankoop van de nieuwe kneedhaak via internet kneede hij het brood echt zoals het moest wezen.Maar na twee broden kneden was hij zo warm dat ik dacht als ik er nog een tijdje mee door kneed dan kan hij zeker naar de schroothoop.Was het ook zat om elke keer een brood te kneden duurd ook erg lang als je vier broden wil bakken.Dus vandaar dat ik deze machine maar besteld heb.Zal over een tijdje wel een reactie geven op het forum of hij bevalt :2th: :2th:
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Erik- »

Jean schreef: di 16 jan 2018, 09:31 Dan moet de kuip wel echt zuiver gedraaid zijn. Overgebleven restjes worden hard.
Zo lang je niet een half uur wacht valt dat best mee, en anders worden ze weer zacht tijdens het kneden ;)
Gebruikersavatar
Ingrid78
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 22:37

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Ingrid78 »

Ik ben nu 8 broden verder en volledig verknocht aan deze machine. De staaf laat ik achterwege. Voegt mijns inziens inderdaad niks toe. Schoonmaken gaat nu fluitend. Er blijven teveel deegrestjes achter (bij hoge hydratatie) om uit te kunnen met een plantenspuit en keukenrol. Daarom nu bodempje sop van halve cm, houten afwasborsteltje, opdoen met microvezeldoekje en schoon is mn grilletta.
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakker Jo »

Beste Ingrid,

Ik zie nu pas jouw vraag tav de metalen staaf in de Grilletta. Het is je inmiddels gelukt om hem los te krijgen begrijp ik. Ik kon er met een klein sleuteltje onder de ketting goed aan.

Destijds heb ik meerdere experimenten gedaan met en zonder staaf en grote en kleine hoeveelheden deeg maar ik heb nooit enig verschil gemerkt in de kwaliteit van het deeg (vliesje e.d.) Ik had eerder het gevoel dat zonder de staaf je een mooiere bol gevormd krijgt.
Omdat het verwijderen van het deeg èn het schoonmaken veel makkelijker gaat zonder die staaf heb ik hem eruit gelaten. In de gaatjes heb ik mooie witte kunststof boutjes (M8) gezet. (Hornbach 0,35 E/st)

Het schoonmaken doe ik overigens ook met een plantenspuit en wat keukenpapier en dat gaat prima.

groeten

Jo
Gebruikersavatar
Ingrid78
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 22:37

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Ingrid78 »

Dank je wel Jo!
Wat fijn dat jij er ook nog steeds blij bent met de verwijderde stang.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

Ook al enige tijd aangesloten bij de Famag familie.. met stang.. :shy:

Kan niet anders schrijven dan wat velen hier voor mij hebben gedaan.. van 1000 tot 5000 gram zonder enig probleem.
Mijn vrouw is nu wel sinds enige op zoek naar haar plantenspuit..
Ik weet niet hoe het komt... :zip:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Levinebaktbrood »

Haha, het wordt dus tijd voor een 2e plantenspuit ^)^.

Over de stand gesproken. Ik heb al eens gezegd dat ik de stang nooit zou verwijderen. Die stang heeft wel degelijk een functie. Ik heb 2 spiraalkneders (een kleine en een grotere). Die met stang kneed het deeg beter dan zonder stang.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door lekkermelig »

Er staat me vaag iets bij dat de Griletta's vroeger zonder stang geleverd werden. De discussie over wel of geen stang heb ik al wel heel vaak langs zien komen, en je krijgt er in een aantal gevallen wel iets betere menging door. Of het voldoende uitmaakt moet je zelf bepalen :-)
Famag is trouwens sowieso wel aan het sleutelen aan zijn modellen. Een jaar geleden hadden ze alleen vaste modellen met een of twee snelheden. Tegenwoordig hebben ze modellen met 10 snelheden (wat me bij een spiraalkneder volstrekt overbodig lijkt, heb het ooknooit bij andere merken gezien) en ze hebben nu opeens ook modellen met afneembare kom. Of de apparaten daar nou veel degelijk van worden weet ik niet, maar in ieder geval wel duurder ;K ;K Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

Ik kan alleen spreken over wat ik nu zie.. en wat Levine zegt over een betere bewerking met stang kan ik me voorstellen daar het deeg langs de stang "loopt".
Die meer snelheden zie ik niet als een meerwaarde ik las namelijk dit:

Uit deze studies is gebleken dat wanneer men de snelheid van de kneedarm verandert maar de totale energie gelijk houdt om het deeg te maken, dit een grote invloed heeft op de kwaliteit van het deeg.
Bron: http://www.classofoods.com/pagina1_2.html

Ik denk dat we hieruit kunnen concluderen dat een deeg de tijd (en hier bedoel ik kneedtijd) nodig heeft om te ontwikkelen?

Hmm.... die plantenspuit zal er nog wel afkunnen na een Famag toch?? ;K
Vrouwtje was in ieder geval blij met wat lekkere broodjes gister.. ;)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Ik heb net de Italiaanse spiraal kneder besteld, ben benieuwd, ik vindt het zielig voor mijn Kitchen aid om hem het zware werk te laten doen. :| Wil hem graag nog een hele tijd houden om taarten te kunnen bakken. :G
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door lekkermelig »

Kijk, dat zijn nog eens verstandige woorden :rofl2:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Kira1004
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 13:55

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Kira1004 »

Hallo
Ik kom uit Duitsland en heb dit forum gevonden op zoek naar informatie over de Grilletta.
Ik heb een machine ter grootte van het Duits Häussler Alpha ,maar niet zo duur.
Is het mogelijk om 2 of 3 degen in een rij te knopen zonder ze warm te maken?Dat zou 3 keer 10 minuten zijn, dus 30
minuten.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

Kira1004 schreef: do 29 mar 2018, 14:12 Hallo
Is het mogelijk om 2 of 3 degen in een rij te knopen zonder ze warm te maken?Dat zou 3 keer 10 minuten zijn, dus 30
minuten.
Lijkt me geen probleem mijn Famag kneed het deeg ook niet zo warm en de snelheid is niet zo hoog dat hij zoveel warmte produceert.
Ik denk dat andere temperatuurfactoren een grotere rol zullen spelen.. water.. omgeving.. etc.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Kira1004
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 13:55

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Kira1004 »

Bedankt voor je antwoord Agrieuro schreef me IM 5 is niet geschikt voor continu gebruik, maar alleen voor Hobbygebrauch. Bei 3 deeg op een rij, het is heet.
Ik bedoelde niet als het deeg te warm is, maar de motor van de machine oververhit raakt en breekt
Kan iemand daar iets over zeggen?

Als dat niet het geval is, zal ik het bestellen.
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Br00dd00s »

@Rik59: Volgens mij wil Kira weten hoe warm de motor van de machine wordt als je twee of drie degen achter elkaar kneedt, en niet hoe warm de degen zelf worden. In het Duitse broodbakforum loopt ook een topic met deze vraag.

Von meinem Handy gesendet


Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
Kira1004
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 13:55

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Kira1004 »

Danke Br00dd00s

Hier können einige Deutsch wie es scheint.Ich habe im Google Famag Grilletta Test eingegeben und bin in diesem Forum gelandet.Den Test von Levine habe ich mir angesehen.Ich hatte bei Agrieuro nachgefragt ob ich mit der Grilletta mehrere Teige hintereinander kneten kann,denn manchmal möchten wir Sonntags mehrere verschiedene Brötchen zum Frühstück.
Sie schrieben mir
Die Famag Grilletta IM 5 ist für den Dauerbetrieb nicht geeignet. Sollten Sie 3 Teige hintereinander kneten wird die Maschine heißlaufen.
Sie ist nur für einen hobbymäßigen Einsatz vorgesehen.
Für die Brötchenteige empfehlen wir Ihnen eine Maschine mit 1 Geschwindigkeit, da der Teig dichter ist.
Unsere Empfehlung für Ihre Bedarf wäre das Modell Grilletta IM8 mit 1 Geschwindigkeit, da Sie eine größere Menge an Teig kneten kann und sie ist robuster und leistungsfähiger als die IM5.

Da hier mehrere die Grilletta besitzen,wollte ich wissen ob das wirklich so ist,oder ob die mir einfach nur die grössere teurere Maschine verkaufen wollen.Die IM 8 ist mir sowieso zu groß.
Knetet ihr manchmal mehrere Teige?
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakker Jo »

Ik heb al vaker 3 degen achter elkaar gemaakt met grilletta. Dat zijn volkoren degen van 2455 gr en de kneedtijd is 11 min. Tussen de degen is een tijd van ca 20 min omdat dit later beter uitkomt bij rijsen en bakken. De machine wordt wel iets warm maar mijns inziens beslist niet tè warm. Voor mij geen probleem dus.

Let erop dat als je een grotere machine koopt dat die problemen heeft met kleine hoeveelheden deeg.

Groeten

Jo
Gebruikersavatar
Kira1004
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mar 2018, 13:55

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Kira1004 »

Danke Bakker Jo

Ich habe die IM5 gerade bestellt. :G
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

IMG_1497.JPG
Ik heb mijn Italiaanse deegkneder binnen en gisteren brood mee gebakken. Fijne machine geruisloos en daarna had ik geweldig deeg. Dit is het eerste resultaat niet slecht toch. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door BakkerGerrit »

Mooie broden Bakgraag! :2th:
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door CJ-Petra »

Zeker niet slecht, mooie broden zijn het!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

Piękne chlebus ofwel prachtig brood Polish style..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door jvanoort »

Ook ik heb een Grilletta IM5 besteld. Gisteren voor het eerst ingezet voor een bruin zonnepitbrood. De hoeveelheid van 500 gram meel/bloem was geen probleem voor de Famag, maar de hydratatie was wat aan de lage kant en niet alle deeg werd goed meegenomen. Na wat extra water was dat euvel verholpen.

Het schoonmaken is nog wel even een dingetje, al put ik goede hoop uit de berichten dat dat een handigheidje is dat snel went...
Plaats reactie