mogelijkheden BBM

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

mogelijkheden BBM

Bericht door Victory »

Hallo,

Even een vraagje over de mogelijkheden van de BBM (panasonic 2500)

Ik zit een beetje te dubben over extra ingrediënten en recepten in de BBM. Ik kan prima een recept in elkaar knutselen voor in de spiraalkneder/oven. Ik merk dat ik onzeker wordt zodra het over de BBM en extra ingrediënten gaat. Ik houdt mij over het algemeen braaf aan de aanwijzingen van Panasonic die dan wel omgerekend is naar procenten en dus in 0.00 grammen afgewogen wordt ;) . Ik experimenteer dus wel met koffiemelk of toch iets meer vocht, omdat ik weet wat mijn bloem en meel ongeveer kunnen hebben.
Nu zit ik alleen met de vulling, zaden/pitten enz. ik wordt niet helemaal wijs en ik merk dat ik de nijging heb gewoon een extra boek aan te schaffen over de BBM mogelijkheden. Aan de andere kant heb ik gewoon goede broodboeken, waaronder van Levine, snap ik de bakkersformule en zou ik het zelf in elkaar moeten kunnen knutselen.

Mijn probleem is dus hoeveel procent extra ingrediënten kan ik in de BBM mikken? Ik heb al een krenten rozijnen broodje met wat meer (en gewelde) vruchten dan het recept zei gemaakt. Nu zag het broodje er nog steeds uit alsof de krenten en rozijnen er overheen gevlogen waren :D .
Hoeveel kan ik er in mikken als ik het er bijvoorbeeld zelf doorheen zou werken met de hand en in de machine zou afbakken. (ivm vakantie)

Wanneer mik ik de zaden er doorheen? Ik heb ze recent gewoon bovenop gegooid aangezien het boekje zegt dat het vocht bovenop moet en de gist onderop en hem toen aangezet om 8 uur later brood te hebben. Is dit wel handig ivm beschadiging antiaanbaklaag?

Kan ik de recepten van Levine ook in de BBM bakken. Al zou ik bvb de gist aanpassen naar de panasonic grammen en de procenten toepassen op de zaden/vruchten/noten. Al klinkt notenbrood zonder desem mij echt niet lekker in de oren :lol:.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik mis de desem smaak wel in het 'luie' vakantiebrood. Maar ja nu hebben de kinderen meer aandacht van mama en hoefde ik in de hitte mijzelf niet in het zweet te werken. Goed genoeg vakantiebrood haha ik zie uit naar mijn eerste normale bakdag brood hihi.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Veel vragen...

Bericht door Jos bakt »

Mijn BBM-recepten zijn zonder zaden. Ik wil het bakblik niet beschadigen door het meekneden van zaden. Als je zaden wilt toevoegen dan zou ik dat na de kneedfase doen. De machine slaat later nog wel een paar keer door maar dat lijkt me niet zo erg als kneden met de zaden erbij.

Ik doe altijd water en zout als eerste in het bakblik. Dan het meel en als laatste de gist.

Zaden gebruik ik als decoratie. Ik ken van de programma's die ik gebruik het tijdstip van de laatste doorslag. Daarna haal ik het deeg er uit, verwijder de kneedhaak, bol op, decoreer en plaats het deeg terug in het bakblik voor de laatste rijs en het bakken.
Plaats reactie