Lang leve de vooruitgang....

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Badger352
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 22 sep 2021, 10:45

Lang leve de vooruitgang....

Bericht door Badger352 »

Begin jaren '90 kocht ik een BBM. Ik kan me niet herinneren welk merk, maar terugdenkend aan mijn situatie toen, moet het een goedkoop gevalletje geweest zijn. Wekenlang maakte ik perfecte bakstenen, of ik er nu een kant en klaar mix in deed of losse ingredienten, het resultaat was altijd dezelfde baksteen. Na lang proberen kwam er iets uit dat op brood leek, maar het leek in de verste verte niet op het gedroomde luchtige brood met knapperige korst. En de kneedhaak zat altijd zo vast in het brood dat we het brood om de haak heen in boterhammen moesten snijden. Na een maand of 6 belandde het ding op zolder.

Vorig jaar ben ik begonnen met het bakken van brood met de hand, harstikke leuk om te doen en heerlijk brood, maar ook arbeids intensief.
Mijn werk kan soms wel eens uit de hand lopen, waardoor ik nu al een paar weken geen tijd gehad heb om te bakken en ik miste mijn lekkere brood.
Een BBM nooit weer! Of toch wel? In theorie een mooie oplossing voor de drukke tijden, maar stel je voor dat ik weer een bakstenenfabriek koop?
Na veel lezen en filmpjes kijken, heb ik vrijdag de sprong gewaagd. Mijn man riep me nog na "koop alsjeblieft een high-end model", de angst voor bakstenen was in zijn stem te horen :lol:

Het eerste brood was ok, luchtig genoeg en eetbaar, maar qua uiterlijk niet helemaal perfect. Het tweede brood (gevuld met kaas en zongedroogde tomaten ) was helemaal geweldig. En omdat er vanavond pizza's op het menu stonden heb ik hem dat deeg ook maar laten kneden.
Ik zal best nog wel een broodje verknallen, maar wat een verschil met dat oude apparaat. Ik ben helemaal blij, dus lang leve de vooruitgang!
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Lang leve de vooruitgang....

Bericht door papagena »

Leuke dingen zijn dat. De vooruitgang heeft ook zo haar voordelen. Nu kijken of je je draai krijgt met je machine. Het blijft altijd wat uitproberen.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie