Panasonic BBM, april 2020

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Alweer een topic over welke bbm?

Ja sorie, ik weet dat er al genoeg topics over zijn en toch.... Ik heb al een boel van deze topics doorgenomen, maar het punt is dat met de corona gekte de meeste goedkopere modellen van de goede merken uitverkocht zijn en dat sommige modellen gewoon niet meer gemaakt worden, daar komen dan wel nieuwere modellen voor in de plaats, maar wat er dan verbeterd of anders is, dat is lang niet altijd duidelijk.

Ik denk dat ik een Panasonic wil kopen, daar hoor ik toch de meeste positieve geluiden over op dit forum, maar welk model? Voor zo ver ik kan vinden ben ik minimaal 200 euro kwijt aan een bbm, want zoals ik al zei, de goedkopere modellen zijn al uitverkocht. Als ik kijk op de website van Panasonic, dan vind ik het erg onduidelijk wat nou precies het verschil is tussen het ene en het andere model. Weet iemand op dit forum mij hier iets meer over te vertellen? Betaal je voor meer opties, gewoon omdat het een nieuwer model is, omdat het betere kwaliteit is, of een combinatie van deze factoren?

Ik heb nu deze modellen van Panasonic in beeld:
SD-ZP2000WXE voor 188 euro bij bol
SD-ZB2512KXE voor 199 euro bij bol

deze zou ook nog kunnen:
SD-ZD2010KXH voor 241 bij coolblue
Dat is iets duurder, maar als ik daar betere kwaliteit voor krijg is het een overweging waard, als het alleen meer toeters en bellen is, dan vraag ik me af of ik niet net zo goed zonder kan. Een duidelijke lijst met alle specs kan ik niet voor elk model vinden.

Wie heeft hier iets zinnigs op te zeggen, of eventueel een suggestie welk merk/model dat nu verkrijgbaar is erg goed is?
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Bobbee »

Ik heb al heel lang panasonic broodbakmachines in gebruik. Heb bijna alle modellen gehad behalve de laatste Serie. Ik kwam tot de sd-zb2502. Maar die heeft zo'n hoge deksel dat hij niet fijn open kon onder de keukenkastjes. Dat kun je oplossen door hem te draaien maar ik vond het zo vervelend dat ik hem heb verkocht.
De basis programs komen praktisch allemaal overeen van alle modellen. Oud tot nieuw. Het zadenbakje gebruik ik nooit. Ik mix alles door het droge deeg en dump dat op de vloeistof in de bakvorm.
Ik begon jaren terug begon met een sd207 maar die is wel iets klein qua bakblik. Toen de SD253 heel wat jaren gebruikt. Daarna dus die zb2502 en nu een oudere gekocht die nauwelijks gebruikt was voor 20 euro. De SD257. Perfect voor mij. Genoeg capaciteit, mooi model en korte deksel die gewoon op kan onder een keukenkastje.
Ik gebruik hem voor het gemakkelijke brood en ook met versgemalen graan uit mijn graanmolentje gaat dat goed. Kan niet op qua smaak tegen de desembroden die ik doorgaans bak maar daar is hij ook niet voor.
Ik heb al de broodbakmachines 2e hands gekocht trouwens. Mocht je dat overwegen let dan op het bakblik of die niet beschadigd is en op geel bruine hitte plekken van het bakken. Dan is hij veel gebruikt.

Hopelijk heb je hier wat.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

Ik heb net vandaag voor mijn verjaardag de Panasonic SD2522 gekregen en ik sta nu voor de eerste keer een volkorenbrood te bakken volgens recept van het bij de machine geleverde handboek. Ben benieuwd. Ik zal er opnieuw mijn draai mee moeten vinden. Ik vind het wel heel jammer dat er boven in geen kijkglas zit om het proces een beetje te kunnen volgen.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

@Bobbee,
Bedankt voor je reactie! De hoogte is inderdaad een dingetje. Bij mij gaat het sowieso niet passen onder de keukenkastjes op het aanrecht, ik zal er een speciaale plank voor moeten maken in een ander hoek van mijn keuken. Het is jammer dat ze wel de standaard afmetingen opgeven van deze machines hxbxl, maar die klep moet ook omhoog kunnen, die maat zouden ze ook moeten opgeven vind ik. Over dat zaden bakje las ik elders op dit forum ook al dat het te klein was en daardoor niet echt nuttig. Goed dat jij dit bevestigt, dat geeft dus geen extra waarde om een model wel of niet aan te schaffen. Dat die bakblikken beschadigen, las ik ook al eerder, dat lijkt wel de hoofdoorzaak van defecte machines. Heeft iemand een idee wat de levensverwachting is van deze bakblikken?

@Knupie,
Allereerst van harte gefeliciteerd! Dat je er nog vele jaren van mag genieten ;)
Je hebt dan wel meteen het duurste model gekregen dat ik kon vinden van Panasonic dat ik op dit moment kan vinden in de onlijne shops. Ik ben erg benieuwd hoe je brood gaat lukken, laat je het me nog weten, of post je dat elders op dit forum? Een linkje naar jouw topic vind ik ook best, dan lees ik daar mee.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door papagena »

Ik heb al veel Panasonic bakblikken versleten. Nog nooit een machine. Die machines zijn oerdegelijk en de onderdelen zijn gemakkelijk te vervangen. Eigenlijk kun je niet zeggen hoe lang zo'n blik meegaat. Ik bak ongeveer 5 dagen per week en meestal met zaden. Dan ben je na een jaar of twee wel klaar. De ellende van Panasonic is dat de bakblikken relatief duur zijn. Meestal scoor ik voor de prijs van een blik of minder zelfs, weer een nieuwe tweedehandsmachine op Marktplaats.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

Dank voor je felicitatie. Nog een klein uurtje. Het resultaat zal ik laten weten.
Ja, het is een dure. Mijn eerste BBM was een eenvoudige Inventum BM25, daarna een MOA (Engels merk) waar ik heel tevreden over was. Maar de laatste tijd begon de MOA steeds meer te piepen en te knarsen. Een al te zwaar grofvolkoren brood lukte nog nauwelijks. Vandaar dit prachtige verjaardagscadeau....
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Jij ook bedankt voor je reactie Papagena!
Wel jammer om te horen dat bij een apparaat van die prijsklasse de bakblikken altijd stuk gaan naar verloop van tijd. Je zou zeggen dat ze die dan eens zouden moeten verbeteren. Wel goed om te horen dat de rest van het apparaat wel degelijk is.

Is er toevallig iemand die meeleest en een ander merk BBM gebruikt waarbij de bakblikken niet bij stuk gaan?

Ik kan natuurlijk ook zo denken dat als ik een bakblik versleten heb, ik het ook veel gebruikt heb en daarmee bewezen heb dat de brooodbak-hobby ook wat voor mij is, dus dat ik tegen die tijd best kan investeren in betere apparatuur :D
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Je bent een geluksvogel en goed verwend Knupie! Maarja, je bakt dan ook wel lekkere broodjes voor iedereen, dus het is ook een beetje eigenbelang :lol:
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Er schiet me nog een vraag te binnen. Bobbee zegt het zadenbakje niet te gebruiken, maar is het aparte gistbakje wel nuttig? Sommige modellen hebben deze niet zie ik. (een ander mag hier natuurlijk ook op reageren)
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

F552E5C2-5CC3-45F5-805E-7B065A2810D3.jpeg
Het broodje is perfect geworden. Mooi van structuur en een prima smaak. Het experimenteren kan nu beginnen. Uiteindelijk streef ik er naar een mooi zuurdesembrood te bakken. We gaan het allemaal zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door papagena »

Het is trouwens niet zozeer dat de blikken kapot gaan, het is meer dat de anti-aanbak laag minder wordt. Maar, zoals gezegd, ik ben een veelbakker.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Elvira »

Een mooie bbm deze Panasonic SD2522.
Echter ik had een vraag;
kan men bij dit model ook de bruiningsgraad instellen bij de optie volkoren.

Bij de andere modellen bbm's van Panasonic kan dit n.l. niet zoals bij de Panasonic SD2500WXE.

Wel bij de stand wwitbrood is de optie bruiningsgraad mogelijk


Benieuwd naar het antwoord.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Wederom iedereen bedankt voor de reacties :thumbup:

Dat ziet er goed uit Knupie, dat het je mag smaken! Ik vind het wel een klein broodje, is dat bij alle BBM's zo? Ik moet voor één dag toch minstens 13 sneetjes brood hebben, anders red ik het niet met mijn gezin en als die jonge meiden ouder worden, dan wordt dat natuurlijk alleen maar meer.

Dat maakt het wat duidelijker Papagena, ik kon me er al niet zoveel bij voorstellen dat het bakblik kapot zou gaan. Ik had al beelden voor me van hele wilde taferelen tijdens het deeg mengen :lol:

Hier staat "Korstbeheer: Licht, normaal, donker":
https://www.panasonic.com/nl/consumer/k ... specs.html
Dus het lijkt me dat dat wel kan Elvira, maar of dat alleen bij wit brood is weet ik niet. Het lijkt mij overigens vreemd om zo'n funcite alleen voor wit brood te hebben en niet voor bruin, maar zoals ik al eerder opmerkte vind ik de informatie verstrekking met betrekking van de mogelijkheden van sommige modellen niet al te best. Het lijkt wel of ze er geen zin in hebben om die apparaten te verkopen bij Panasonic.

Ik heb nog geen antwoord op mijn vorige vraag of het gistbakje wel nuttig is, maar ik denk dat ik mijn vraag beter anders kan stellen: Kan je ook goed zonder zo'n gistbakje?
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

Bedankt voor je reactie Lamb’s Bread. Ik heb (om te proberen) een klein broodje van 700 gram (M) gemaakt. Dat levert 10 sneetjes op +. 2 kapjes, die wij altijd meteen besmeerd met roomboter opeten. In de Panasonic SD2522 kun je broden tot zo’n 1200 gram maken en dat is zeker genoeg voor 13 sneetjes.

Wat betreft de kwaliteit van het bakblik kan ik (nog) niets zinnigs zeggen. De antiaanbaklaag van mijn MOA-machine is - voor zover ik dat beoordelen kan - na 3 jaar 2x per week een brood bakken nog perfect. Misschien komt dat doordat ik er altijd voorzichtig mee be omgesprongen: geen (agressieve) schoonmaakmiddelen en niet in de afwasmachine!

Wat betreft de bruining van de korst staan op de pagina’s NL4 en NL5 van de handleiding menudiagrammen met bakopties. Per menunummer zijn in de kolom “korst” de bruiningsopties weergegeven. Daaruit blijkt overigens dat niet voor ieder brood dezelfde bruiningsopties gelden. Wel overigens voor het gewone volkorenbrood (menu6), maar niet voor het snelle volkorenbrood (menu7).
Het is me overigens opgevallen dat er in de menu,s in de handleiding over eetlepels en theelepels wordt gesproken. Persoonlijk hou ik daar niet zo van. Ik zie liever exacte maten en gewichten, dan kun je ook makkelijker omrekenen.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Badankt voor je uitgebreide reactie Knupie!

Ik ben bang dat het BBM feest aan mijn neus voorbij is gegaan. Terwijl ik de afgelopen dagen heb lopen twijfelen over welk apparaat aan te schaffen hebben andere snel een keuze gemaakt.

De goedkoopste modellen waren allemaal al uitverkocht.
De SD-ZP2000WXE voor 188 is nu ook nergens meer te koop, gisteren nog wel.
De SD-ZB2512KXE van 199 kost nu opeens 235 bij Bol. Ik ga niet 36 euro meer betalen voor een apparaat dat gisteren nog goedkoper was in dezelfde winkel.
De SD-ZD2010KXH voor 241 bij coolblue is alleen nog maar te koop bij Bol, maar daar kost die 269, zelfde verhaal als hierboven.
Dan blijft alleen nog maar de SD-ZX2522KXG over, maar die kost 299 en dat wordt me echt iets te veel. Als het apparaat nou zoveel beter zou zijn dan de andere is het een overweging waard, maar het verschilt amper met de goedkopere modellen.

Ik ben bang dat er niets anders opzit dan met de hand gaan kneden :( en betere tijden afwachten. :(

Iedereen bedankt die mij tot zover geholpen hebben.
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

Voor Lamb’s Bread:

Ik hoorde van Coolblue dat er nog steeds een run is op broodbakmachine, dus ik begrijp dat ze lastig te vinden zijn. En je wilt toch ook niet de hoofdprijs betalen.

Wat de Pamasonic SD-ZX2511betreft, zag ik dat deze nog voor €198,00 bij Otto te koop is. Mij dunkt dat je dan wel snel moet zijn, want ze zijn verder overal
“tijdelijk niet voorradig”.
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

Levertijd van Otto is nu half mei, maar de prijs wel €198,00. :D :D :D
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Ik zag het ja. Ik ben gisteren na het lezen van jouw bericht direct gaan kijken bij Otto, maar toen stond er al bij alle modelen levertijd half mei. Dat klink mij in de oren als doneer je geld maar, dan zien wij wel waneer en of we het product leveren. Heel Nederland (de wereld) zit te wachten op nieuwe leveringen, ik denk niet dat Otto voorang krijgt omdat ze apparaten al verkocht hebben die ze niet eens bezitten. Alsnog bedankt voor de tip :mrgreen:

Ik heb me gisteren maar over mijn principes heen gezet en de iets duurdere ZB2512 gekocht bij Bol. Eigenlijk is die te duur naar mijn idee, maar goed, anders kon ik er helemaal geen één meer krijgen. Het is wel leuk om straks mijn eigen brood te bakken, dat vrolijkt de boel ook een beetje op in deze rare tijden. Ook leuk om samen met mijn kinderen mee aan de slag te gaan.

Ik houd jullie op de hoogte.....
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

Dank voor je reactie Lamb’s Bread. Die Panasonic is een rib uit je lijf, maar ik reken erop dat die je heel erg gaat bevallen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. :clap: :clap: :clap:
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Inmiddels is het apparaat binnen. Zoals gezegd is het de SD-ZB2512KXE geworden.

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat zeggen ze wel eens :D Ik heb nog steeds geen idee waarom deze duurder is dan de goedkopere modellen, maar nu het apparaat binnen is kan ik de aanschafprijs vergeten en ervan gaan genieten.

Eerst nog even dit; Ik wilde eerst een speciale plank voor de BBM maken in de keuken, omdat die nergens anders past. Ik ging er vanuit dat het apparaat te zwaar zou zijn om hem steeds weg te zetten. Ik vind nu ik hem in huis heb het gewicht wel meevallen en ik ga er dan ook geen plank voor maken, anders kijk je er ook de hele tijd tegen aan en het is best een kolos. Het apparaat past prima op de vloer onder een bestaande plank en als ik hem nodig heb zet ik hem op het aanrecht.

Er zit naar mijn idee wel veel plastic aan en dat is best jammer, maar dat is helaas een beetje van deze tijd. Verder ziet het er technisch als een simpel apparaat uit en mochten er defecten optreden, dan zou ik nog best in staat zijn één en ander zelf te repareren, tenzij het nog onder garantie valt. Alles goed bekeken en al bij al ben ik best tevreden over wat ik gekregen heb. Nu nog uitproberen...... Eerlijk gezegd heb ik dat inmiddels al gedaan, maar daarover meer in een ander topic:
https://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=59&t=6617
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Elvira »

De Panasonic SD2522 is een mooie bbm
met veel mogelijkheden
en overweeg deze ook aan te schaffen.
Ik bak graag volkoren brood
echter het is mij nog steeds niet duidelijk
of bij deze optie de bruiningsgraad is in te instellen.

Bij het model bbm SD-2500WXE is alleen de bruiningsgraad in te stellen bij de stand basic.
Men activeert deze mode en de opties voor de crust worden mede geactiveerd.:
Dark, medium en light zijn de keuzes.
Indien mode (volkoren - whole meal ) wordt geactiveerd dan worden
de opties voor de crust niet geactiveerd.
Dus geen mogelijkheid om de korstkleur
in te stellen.

Mijn vraag in concreto luidt:(
Indien de optie ( volkoren - whole meal )
wordt geactiveerd bij het model Panasonic SD2522 worden dan ook de opties voor de korstkleur geactiveerd.
Zodat deze in te stellen is naar dark, medium en light.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Van de SD2522 weet ik het sowieso niet, want ik heb de ZB2512KXE.

Zo uit mijn hoofd weet ik het niet. Bij programma 1, voor wit brood kon ik het wel instellen. Zodra ik het apparaat morgen weer op het aanrecht heb geplaatst zal ik even voor je kijken of het bij volkoren ook kan. Je hoort nog van me....
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Elvira »

Bij alle modellen bbm's van Panasonic is de korstkleur uitsluitend in te stellen in de stand basic.
De modellen SD-2500WXE
en ZB2512KXE werken dus hetzelfde: uitsluitend in mode basic is de korstkleur in te stellen.

De Panasonic SD2522 is een wat duurder
en exclusiever model
vandaar dus mijn vraag over de korstkleur.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Lamb's Bread »

Bij de ZB2512KXE kan ik bij programma 1 t/m 4 en 13 en 14 de korstkleur instellen, bij de andere programma's niet.

Hier is de gebruiksaanwijzing in te zien als je wilt weten welke programma's dat zijn. Het is in ieder geval niet mogelijk bij het volkoren programma.
https://www.gebruikershandleiding.com/P ... 10926.html
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Panasonic BBM, april 2020

Bericht door Knupie »

Ik heb op 13 april (2e paatsdag!!!) de SD-ZX2522 gekregen, een prachtig glanzende machine met maatbekertjes, schepjes en 2 handleidingen, waarvan één met recepten. Na wat aanloopproblemen (waarmee Panasonic me, na een verwijzing door Coolblue voortreffelijk geholpen heeft) heb ik nu mijn eerste 3 broden gebakken: een volkorenbrood, een zuurdesembrood en een vruchtenspelt. Alle drie mooi gerezen, prima van structuur (luchtig), een prachtige knapperige korst en heerlijk van smaak. Ik heb het gevoel, dat er met deze machine - als je de aanwijzingen in de recepten zorgvuldig opvolgt - niets meer mis kan gaan. Over dat zuurdesembrood zal ik in de forumrubriek “desemdingen” nog wat zeggen.
Ik ben heel tevreden over het apparaat, dat ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag kreeg (zelf vond ik het veel te duur). Maar ik ga er toch ook mee experimenteren, want dat is voor mij ook een beetje de uitdaging van het zelf broodbakken geworden. Als er bijzondere ontwikkelingen zijn of als ik vragen heb meld ik mij wel weer.

Leuk Lamb’s Bread, dat jij de SD-ZX2512 nu hebt. Ik ben heel benieuwd naar Je ervaringen. Net als jij kan ook ik niet bij ieder brood de korst variëren. Alleen bij een aantal standaard broden, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd... :D :D :D
Plaats reactie