brood laten kneden in BBM

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marte Lugtenborg
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 mei 2017, 16:33

brood laten kneden in BBM

Bericht door Marte Lugtenborg »

Ik wil graag het brood laten kneden in de broodbakmachine en daarna in de oven afbakken.
Nou is mijn panasonic volgens het boek aan een deegrecept verbonden waarbij die er 3 uur en 15 min...dit lijkt mij wel erg veel??? en daarna?? moet ik het brood daarna nog laten rijzen ja/nee, en hoe lang dan? en het moet daarna in de oven en hoelang moet het dan in de oven en op hoeveel graden??

Ik heb een panasonic SD-ZB2512

volgens het recept wat ik hier vind in het panasonic boek is dat die rust, kneed en rijst en daar doet die dan 3uur en 15 min over?

of kan ik hem dan beter op de pizza stand doen : Kneden 10-18min, rijzen 7-15 min, kneden c.a.10min en nog eens rijzen 10min. is dat een goed programma ervoor? dat die daarna gevormd kan worden en dan de oven in?
hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

brood laten kneden in BBM

Bericht door Bioloogje »

Beste Marte , ik heb de handleiding gelezen en kom programma's (vanaf 19) tegen die 2:20 uur duren maar inderdaad ook 3:15 uur. De lengte wordt voor een groot deel bepaald door het eerste deel van het programma, de 'ruststand'. Daarin worden alle ingrediënten van het deeg 'gereguleerd'. Wat ze daarmee bedoelen weet ik niet, dat zal de praktijk uitwijzen. Ik zou ook de 'pizza' stand kiezen. En dan zelfs na de eerste keer kneden het deeg uit de machine nemen en verder in een aparte kom laten voor de eerste rijs.


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: brood laten kneden in BBM

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kan het deegprogramma gebruiken, dat is kneden + 1 rijs. Daarna druk je de lucht uit het deeg, vormt het en laat het voor de laatste keer rijzen. Of je gebruikt de pizzastand en haalt het deeg na de 1e keer kneden uit de bbm. Is het deeg dan nog niet goed gekneed (je kan er nog geen vliesje van trekken), dan stop het het pizzaprogramma en stelt het weer opnieuw in.

Alle andere programma's zijn volledige programma's, dus inclusief bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie