BBM voor alleen kneden?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barth
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 08:22

BBM voor alleen kneden?

Bericht door Barth »

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw met broodbakken en hoewel ik hier al veel gelezen heb, vroeg ik mij wat af.

Ik ben aan het kijker voor een staandemixer voor het kneden van deeg. Ik heb echter helaas geen Kitchen Aid geld en weet ook niet of deze met mijn plannen om af en toe een brood te bakken het geld waard is.

Nu vroeg ik mij af of een BBM ook gebruikt kan worden om alleen deeg te kneden? Ik ken de BBM alleen van mijn schoonmoeder van meer dan 10 jaar geleden, maar wist eigenlijk niet dat je er ook daadwerkelijk veel mee kon, dat haalde zij er niet uit. Ze gebruikte een kant en klaar mix. Ik denk dat hij slechts een aantal keer gebruikt is (kan mij nog wel de geur herinneren als ik daar bleef slapen.

Ik zal de BBM zeker gebruiken om brood in te bakken uiteraard, maar ik vroeg mij af of deze dus ook geschikt is om alleen te kneden. Ik wil bijvoorbeeld ook proberen bagels te bakken. Kan ik dan het deeg in de BBM kneden en vervolgens vormen, koken en afbakken in mijn gewone oven?

En als dit kan, wat zijn de nadelen t.o.v. een staande mixer? (naast het feit natuurlijk dat die kan kloppen, mixen etc...)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Gebruikersavatar
Barth
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 08:22

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door Barth »

Mijn oog is trouwens gevallen op de Kenwood BM450

http://www.kenwoodworld.com/nl-nl/produ ... wood-bm450
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door allema »

Ik heb een panasonic BBM en daar zit een apart programma op om te kneden, dat gebruik ik vaak om te kneden en verder in de oven af te bakken, werkt prima.
Of er in BBM van een ander merk ook een apart programma om te kneden zit weet ik niet, zou je even moeten kijken en anders het deeg er op tijd uithalen bij gebruik van het gewone programma.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Barth
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 08:22

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door Barth »

Bedankt voor je reactie.
Hoe lang duurt het kneden in een BBM. Langer dan de tien minuten in een mixer neem ik aan?

En de Kenwood BM450 heeft een mogelijkheid om zelf programma's in te programmeren. Dus denk dat je ook kneden apart kan. Zal eens contact met ze opnemen
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door miesje1959 »

Hoe lang je een deeg moet kneden eer je er een vliesje van kan trekken is per BBM verschillend .
Maar ik zou vanaf 10 minuten kneden proberen of je er een vliesje van kunt trekken. Op die manier kom je er wel achter wat de beste kneedtijd is.

Je kunt ook een gebruikte BBM op de kop tikken en goed kijken hoeveel deeg hij aan kan, ook dat verschilt per machine.
Een panasonic is toch wel een van de betere machines. :idea:

Probeer gewoon eerst een broodbakmachine.

Je kunt het deeg kneden , laten rijzen, vormen met de hand en afbakken in de oven. Gaat prima.
Als je dan ook nog een chamotte- of pizzasteen in je oven legt kan je prima brood bakken :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Barth
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 08:22

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door Barth »

Bedankt. Ik heb een leenmachine gevonden. Dus ga binnenkort maar eens proberen
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door papagena »

Wil je een goedkope BBM alleen voor kneden dan zou ik eens naar een kringloopwinkel staan. Ik heb ze hier gespot voor rond de 12 euro. Handleidingen kun je vrijwel altijd wel online vinden.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door Soepkipje »

Barth schreef:Hallo,
Nu vroeg ik mij af of een BBM ook gebruikt kan worden om alleen deeg te kneden?
Ik zal de BBM zeker gebruiken om brood in te bakken uiteraard, maar ik vroeg mij af of deze dus ook geschikt is om alleen te kneden. Ik wil bijvoorbeeld ook proberen bagels te bakken. Kan ik dan het deeg in de BBM kneden en vervolgens vormen, koken en afbakken in mijn gewone oven? )
Deeg laten kneden in een bbm gaat prima (ik doe sinds 16 jaar niet anders) en laat met gewone programma of deegprogramma de machine dan kneden tot er een soepel deegje is (na zo'n 6 tot 8 minuten). Vliesjes trekken doe ik nooit (zelfs nog nooit geprobeerd).
Na het mengen/kneden in de bbm onderbreek ik het programma, vorm een bal van het deeg en breng het over naar een licht ingevette kom om het verder te laten rijzen.
Als je bbm alleen voor kneden gebruikt heb je geen dure machine nodig. (AFK-achtige types b.v. kneden zelfs beter dan dure Panasonics). Kijk naast Kringloop wat papagena al zei hiervoor ook eens op Marktplaats.
Weet niet wat je voor merk je leenmachine is, maar als je ook wilt bakken met de bbm zijn niet alle merken bbm's even geschikt hiervoor.
Barth schreef: En als dit kan, wat zijn de nadelen t.o.v. een staande mixer? (naast het feit natuurlijk dat die kan kloppen, mixen etc...)
Als je geen grotere hoeveelheid dan een brood per keer wilt kneden/bakken zie ik geen nadelen t.o.v. keukenmachine.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Anvana

Re: BBM voor alleen kneden?

Bericht door Anvana »

Ik doe het ook in de bbm, een oudje van minstens 10 jaar oud volgens mij, hij heeft onderin twee 'flippers' waarmee hij het deeg kneedt. Ik heb twee deegstanden, eentje alleen 15 minuten kneden en eentje van 1,5 uur met bulkrijs, daarna bak ik het in de gewone oven. Ik ben nog flink aan het uitproberen, maar met een goed recept goede ingrediënten kun je zeker een lekker brood ermee maken. Als je een topic onder deze leest, kun je mijn ervaringen lezen met de bbm 8-)
Plaats reactie