Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programma

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Gesloten
Gebruikersavatar
Gluten_Bakkertje
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 sep 2016, 09:31

Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programma

Bericht door Gluten_Bakkertje »

Beste bakkers, sinds korte tijd zijn wij aan het bakken gegaan van glutenvrije broden. Dit is een hele uitdaging, omdat we niet weten waar ik op reageer (niet te testen) en omdat elk brood een ander programma nodig heeft. Aangezien je niet elke dag 10 broden kan bakken en testen heeft dit tijd nodig.

Echter wat me opvalt is dat de broodvorm/bak tijdens het programma terug draait. Zoals jullie wellicht weten betreft het een soort van bajonet sluiting. De bak plaats je ongeveer 20 graden verdraaid van het eindpunt en als hij in de "socket" zit dan draai je hem zodat de bak parallel staat aan de buitenrand van de machine.
Onze machine draait na het aanzetten de bak terug. Oftewel de bak klemt niet. Hierdoor staat de bak eigenlijk nooit "vast".

Je kan tijdens het kneden gewoon in de bak kijken, dus we zijn erg benieuwd of onze machine "kapot" is, of dat dit normaal is. Panasonic hebben we gebeld, maar met alle respect, deze weten natuurlijk niks over dit soort producten (details). Gezien de prijs van dit speeltje wil ik dit toch graag tijdens de garantie weten ipv net erna :)

Dus zouden jullie kunnen bevestigen of juist tegenspreken dat dit normaal is?
Ontzettend bedankt.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programm

Bericht door Ballie »

Het komt op mij over dat de vergrendeling van de binnenpan niet werkt zoals het zou moeten. Misschien een veer die niet goed zit. Maar op afstand is dat eigenlijk niet goed te zeggen.

Het is dat het een nieuwe is, anders kun je eens aan de hand van DIT DOCUMENT kunnen kijken of je iets kunt vinden. Het is weliswaar voor een iets ander type BBM, maar het lijkt mij dat dit soort zaken per model niet veel zullen verschillen.

Maar wacht eerst af wat de verkoper voor je kan doen. Je zit immers nog in de garantie. Als je zelf gaat sleutelen kun je de garantie in één keer kwijt raken...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programm

Bericht door papagena »

Lukt het brood of lukt het niet?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Gluten_Bakkertje
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 sep 2016, 09:31

Re: Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programm

Bericht door Gluten_Bakkertje »

Het brood lukt, wat ik wel merk is dat als de vorm draait het kneden luidruchtiger word.

Heb verder in de Service Manual gekeken en er lijkt geen "lock mechanisme" te zijn, uitgezonderd de inkeping waar de 2 pinnen van de bakvorm indraaien. Geen veren of andere manieren waarop de bak vast zou komen te zitten.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programm

Bericht door papagena »

Ik heb een ander type Panasonic. Maar wanneer er gekneed wordt maakt dit natuurlijk geluid. Dat lijkt me niet een probleem. Dat hebben alle machines. Over dat vastzetten weet ik niet precies wat je bedoelt maar bij mijn Pana draai ik de vorm een klein beetje en dan zit hij min of meer vast. Dus ook min of meer los. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar goed, als je het niet vertrouwt moet je even naar de winkel gaan. Vanaf afstand valt er niet goed iets over te zeggen. Of je moet al een filmpje op Youtube zetten. Misschien is dat iets?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Huub
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 nov 2016, 17:16

Re: Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programma

Bericht door Huub »

Ik gebruik reeds een jaartje of 12 de Panasonic en dit model heb ik ook in gebruik: nee het vergrendeld zich niet tijdens het draaien blijft het dus "los" zitten.
Door het feit dat de molen steeds naar rechts draaid kan de bak niet echt los komen enkel als hij stop met mengen krijg je de indruk dat de bak zich los draaid, maar van zodra hij terug begint te mengen zet de bak zich meteen terug vast.
Niets aan de hand dus.

Mvg
Huub
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broodbakvorm Panasonic SD-ZB2512 draait tijdens programma

Bericht door lekkermelig »

De topicstarter heeft zich na het antwoord op zijn vraag niet meer op het forum vertoond. Het is weliswaar behulpzaam, maar niet altijd zinnig om antwoord te geven op hele oude onderwerpen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gesloten