Tips en Recepten voor lekker glutenvrij brood met gierstmeel

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fiefke

Tips en Recepten voor lekker glutenvrij brood met gierstmeel

Bericht door Fiefke »

Hebben jullie tips op het vlak van goede verhoudingen van meel zonder toevoeging van soja- en maïsmeel welke vaak genetisch gemanipuleerd blijken te zijn ?

Tarwe mag niet. Spelt kan tijdelijk niet om reden van het wegwerken van exorfinen belasting bij 1 van mijn kinderen. Wij kregen het advies om te werken met boekweit, glutenvrije haver, gierst, boekweit of rijstebloem of een combinatie hiervan.

Hij lust geen boekweit. :cry: Zelf zat ik hier te denken aan een brood op basis van gierst om de reden dat dit het dichtste de tarwesmaak benadert. een brood gemaakt met 50 % boekweit en 50 % rijstebloem met 24 g gedroogde gist wat goed gelukt was. Brood op basis van enkel rijstebloem vonden wij hier aan de te droge kant. Meel bestellen is hier het probleem gelukkig niet.

Ik vraag me af of er hier lotgenoten zijn en hoe ze erin slagen om een lekker glutenvrij brood op tafel te krijgen zonder kant- en klaar product of een gekocht brood waarin heel wat onnodige toevoegingen zitten.

Zijn er forumleden bij die bij de speltrecepten de spelt volledig vervangen hebben door gierst ? Hoe zit het met de toevoeging van water en gedroogde gist hierbij in combinatie van Panasonic BBM waarbij ze de 13 specialty instelling gebruiken.

Met belangstelling zie ik reacties op dit vlak tegemoet.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tips en Recepten voor lekker glutenvrij brood met gierst

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik weet niet veel van glutenvrij brood bakken, maar je kunt op vooral Engelstalige blogs veel info en recepten vinden voor glutenvrij brood.

Je kunt niet een speltrecept nemen en de spelt vervangen door glutenvrij meel. Spelt bevat gluten en speltdeeg moet daarom gekneed worden. Glutenvrij meel hoeft niet gekneed te worden, het deeg hoeft alleen gemengd te worden.

Op de blog Xandra bakt brood staan ook glutenvrije broodrecepten, waaronder dit gierstbrood.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie