Roggebrood in de BBM

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkH
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 jul 2016, 00:04

Roggebrood in de BBM

Bericht door HenkH »

Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Panasonic 2501.
Bij deze machine zit als extra t.o.v. de Pana 2500 een extra kneedblad voor roggebrood, maar in de handleiding staat verder niets vermeld over het gebruik hiervan.
Ook is er een extra programma voor Rye (Rogge), maar ook hier is niets van in de manual terug te vinden.
Nu ben ik nieuwsgierig met wat voor soort deeg/meel je dit blad gebruikt en wanneer kies voor het Rye programma, of beter nog, wie heeft een recept?

Groet Henk
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Roggebrood in de BBM

Bericht door willemsingapore »

Hallo Henk,

http://www.panasonic.com/au/consumer/ho ... -2501.html

Op de Australische site van Panasonic staat een gebruiksaanwijzing van jouw machine met wat meer informatie dan in de Nederlandse staat (onderaan in PDF). Pagina 26 geeft je twee rogge recepten en er staan verderop ook nog wat deeg recepten. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Kan je het niet vinden laat het me dan weten dan stuur ik het PDF file wel op maar het is vrij groot 3.5Mb.

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
HenkH
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 jul 2016, 00:04

Re: Roggebrood in de BBM

Bericht door HenkH »

Hoi Willem,

Top, heb ik tenminste een beginnetje. Raar dat dit wel in de Australische versie staat en niet in de Nederlandse.
Dat rye waar men het over heeft, zou dat gewoon puur roggemeel zijn?

Bedankt en groet

Henk
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Roggebrood in de BBM

Bericht door willemsingapore »

Hallo Henk,

Ik zou het niet weten. In the engels kennen ze het verschil niet tussen meel and bloem. Daar heet alles gewoon "flour" :D, . Mijn theorie hierover is dat bloem vertaald in het engels flower is en dat dat verbasterd is tot flour :rofl:

Het andere vreemde in die recepten van Panasonic is dat ze in Nieuw Zeeland meer gist gebruiken and in Ausie land ;K

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Roggebrood in de BBM

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat Nederland een van de weinige landen is waar er in naam onderscheid gemaakt wordt tussen meel en bloem.
In engelstalige landen hebben veel verschillende types rogge, dat heet toch allemaal flour of meal(groffer), zie bijvoorbeeld dit linkje
http://wholegrainscouncil.org/whole-gra ... pes-of-rye
Het is nogal een vage omschrijving, en kan per molen verschillend zijn. Als mensen roggebrood bakken zullen ze het vaak over medium of dark rye hebben.
In duitsland en frankrijk zijn er wat duidelijker type aanduidingen, waarbij vooral duitsland erg veel soorten heeft, zie bijvoorbeeld:
http://www.brotguru.net/grundlagen/mehl ... esterreich
Deze types zijn vrij streng beschreven, zodat je meestal weet wat je krijgt. Maar in duitsland heb je ook nog verschillende soorten Schrot (meer of minder grof gemalen) en daar weet je dan weer niet wat je krijgt. In NL trouwens bijna niet te krijgen behalve heel grof.
De meeste duitse tarwe types zijn in NL ook te krijgen, maar rogge is meestal wel beperkt tot roggebloem, volkoren roggemeel en heel af en toe Rogge1150.
Een ander kneedblad voor rogge kan ik me trouwens wel voorstellen. Rogge moet je compleet anders kneden dan tarwe. Probeer met de hand maar eens een roggedeegje, dan zie je vanzelf wel waarom. Het is net klei. Als je bij je roggebrood recept niet iets zuurs gebruikt wordt het waarschijnlijk behoorlijk smerig. Rogge en desem is een heel goede combinatie vanwege de zuurgraad.

Succes met bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
HenkH
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 jul 2016, 00:04

Re: Roggebrood in de BBM

Bericht door HenkH »

Dank, ik ga eerst maar eens op zoek naar roggemeel.
Gebruikersavatar
MaxMax

Re: Roggebrood in de BBM

Bericht door MaxMax »

Hoi, heb je inmiddels een goed recept gevonden/uitgeprobeerd?

M.v.g
Plaats reactie