Welke bbm voor speltbrood?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carmenbakt

Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Carmenbakt »

Goedemorgen!

Omdat mijn kindjes wat gevoelig zijn voor tarwe bak ik graag met spelt. Het liefst met m'n mooie mix master en oventje, maar de tijd ontbreekt soms. Daarom zoeken we, voor het dagelijkse brood, ee broodbakmachine.

Ik las hier al wat voor, de Panasonic moet het zijn al ik zo lees. Maar welke? Ik heb een paar vragen. Willen jullie meedenken?

- bij alle modellen staat beschreven dat ze een 'glutenvrij' programma hebben, kun je hier ook speltbrood in maken? (Spelt is natuurljk niet volledig glutenvrij)
- alleen bij het duurste model staat beschreven dat er een speciaal speltprogramma is, is dit beter dan die glutenvrije programma?
- zijn er nog andere geweldige bbm die ook speltbrood kunnen bakken?
- ik bak heel graag uit het boek van Levine. Kunnen die recepten ook het hele bakproces in de bbm of alleen het kneedproces, zoals in het boek beschreven?
- zijn de dure modellen van Panasonic daadwerkelijk 'beter' dan de goedkopere? (Ik zag dat ze met name extra programma's hebben, een automatische toevoerbakje)

Ik hoop dat jullie mij van raad kunnen voorzien.

Groet Carmen.
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Br00dd00s »

Toen ik nog met de BBM bakte, nam ik voor speltbrood het programma voor kort bakken (mijn machine had ook geen speciaal programma voor glutenvrij brood). Dan werd het deeg voor een brood van 750 gr. in totaal 10 minuten gemengd en gekneed en 60 minuten gebakken. De speltbroden kwamen er altijd perfect uit.
Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
Carmenbakt

Re: Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Carmenbakt »

Dat is een goede tip! Bedankt.

Ik zocht net ook de gebruikshandleidingen van de verschillende modellen van Panasonic op, en begreep dáár uit dat je op het programma 'speciality' ook spelt kunt bakken, zelfs met het goedkoopste model. Misschien heeft iemand deze bbm die dit kan bevestigen?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt mijns inziens niet het glutenvrije programma gebruiken voor speltbrood. Glutenvrij bakken is een ander proces. Glutenvrij deeg hoeft niet gekneed te worden, alleen gemengd. Het rijst ook vaak maar 1 keer. Speltbrood bakken is niet anders dan tarwebrood bakken, alleen moet je korter kneden omdat spelt kwetsbaarder is dan tarwe.

Als je de recepten uit mijn boek in een bbm wilt bakken moet je de hoeveelheid gist meestal aanpassen. In een bbm kun je met minder gist toe (0,8 - 1%). Ook moet je kijken naar het vochtgehalte. Te veel gist en/of te veel vocht veroorzaakt overrijs in een bbm.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Carmenbakt

Re: Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Carmenbakt »

Bedankt levine! Daar heb ik wat aan. Fijn dat ik recepten uit je boek zo dan toch aan kan passen.

Dan blijft m'n enige vraag nog of het überhaupt mogelijk is, dat speltbrood in een bbm en of ik het goed begrepen heb dat het programma 'speciality' van Panasonic inderdaad geschikt is voor spelt.
Gebruikersavatar
Carmenbakt

Re: Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Carmenbakt »

Kan iemand met een Panasonic bbm misschien nog even helpen zodat ik niet per ongeluk een verkeerde aankoop doe?

;S
Gebruikersavatar
Caatjeh
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:57

Re: Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Caatjeh »

Ik heb deze week de Panasonic 2511 binnen gekregen. De recepten met spelt worden gebakken in het programma ' speciaal brood'..
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Welke bbm voor speltbrood?

Bericht door Soepkipje »

Carmenbakt schreef: Ik las hier al wat voor, de Panasonic moet het zijn als ik zo lees. Maar welke?
-1.bij alle modellen staat beschreven dat ze een 'glutenvrij' programma hebben, kun je hier ook speltbrood in maken? (
2. alleen bij het duurste model staat beschreven dat er een speciaal speltprogramma is, is dit beter dan die glutenvrije programma?
3. zijn er nog andere geweldige bbm die ook speltbrood kunnen bakken?
4.ik bak heel graag uit het boek van Levine. Kunnen die recepten ook het hele bakproces in de bbm of alleen het kneedproces, zoals in het boek beschreven?
1. Nee met glutenvrij kun je geen speltbrood bakken
2. Ja zeker beter geschikt
3. Ja alle Panasonics (ook oudere types) en in ieder geval ook alle AFK-types kunnen prima speltbrood bakken. Er is n.l. geen speciaal programma voor nodig. Ieder programma met tarwemeel/bloem voldoet voor spelt.
Bak sinds 2002(?) dagelijks voornamelijk speltbroden probleemloos in o.a. ook oudere types Panasonic's/AFK's (zonder speciale speltprogramma's).
4. Als je rekening houdt met hoeveelheid vocht/gist x programma bbm kun je ieder recept uit een boek gebruiken.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie