SD 2500

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guanyin
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 15:19

SD 2500

Bericht door Guanyin »

Hallo,
Ik heb sinds kort een Panasonicc 2500 BBM. Als ik brood bak met een mix van de molen, dan is mijn brood aan één kant lager als aan de andere kant. Nu heb ik 2x een brood gebakken met een mix van Soezie en nu is het brood wel aan beide kanten even hoog. Ik vraag me af hoe dit kan. Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: SD 2500

Bericht door miesje1959 »

Guanyin, misschien kan je het recept hier vermelden, dan kunnen we er misschien meer over zeggen, zonder die gegevens wordt het lastig om te beoordelen. Een foto zou ook fijn zijn.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Guanyin
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 15:19

Re: SD 2500

Bericht door Guanyin »

Helaas heb ik geen foto's gemaakt. Maar de recepten heb ik wel :D

Elfenbrood met 11 zaden en vlokken, meel van de moolenaar
400 gram elfenbroodmeel
240 ml water
7 gram zout
5 gram gist

Soezie brood met pitten
400 gram bloem
4 gram gist
300 ml water
15 gram boter
10 gram zout

Het Soeziebrood is mooi van vorm, het elfenbrood is aan een kant ongeveer 5 cm lager als aan de andere kant. Dacht eerst dat er iets mis is met het mengen, maar het Soeziebrood is wel gelijkmatig van vorm. Maar misschien kun je iets met de recepten? In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groetjes, Anita
Gebruikersavatar
Creaviola
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 dec 2015, 21:54

Re: SD 2500

Bericht door Creaviola »

Ik lees even mee...bij mij is dat ook zo. Gebruik wel altijd meel van de molen in wisselende samenstelling. Broden lukken altijd prima, maar ook 'scheef'.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: SD 2500

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik weet bijna zeker dat dat het het verschil in vochtgehalte en het opbollen door de machine komt. Een broodbakmachine maakt tijdens het programma een paar slagen waardoor het deeg als het ware opgebold/op spanning wordt gebracht voor het bakken.

In het Elfenbrood wordt 60% water gebruikt, in het Soeziebrood wordt 75% water gebruikt. Het deeg van het Soeziebrood is dus slapper en kan beter opgebold worden door de machine.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Guanyin
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 15:19

Re: SD 2500

Bericht door Guanyin »

Oh, zo had ik het niet bekeken Levine. Dank je wel voor je antwoord. Hoeveel % vocht is ideaal? Het Soeziebrood heb ik meteen na het bakken op een rooster laten afkoelen. Het zag er heel mooi uit, maar begon heel snel te "rimpelen". Is dit ook een vochtprobleem?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: SD 2500

Bericht door Levinebaktbrood »

Het ligt helemaal aan de samenstelling van het deeg hoeveel % vocht ideaal is. In een broodbakmachine moet je extra oppassen met de hoeveelheid vocht, te veel vocht en het brood zakt in tijdens het bakken. En het is ook nog eens zo dat de ene broodbakmachine meer water dan de andere aankan. Kwestie van uitproberen.

Dat rimpelen aan de bovenkant komt inderdaad door het vocht. Het trekt soms ook nog wel weg. Je kunt minder water gebruiken, maar dan loop je weer het risico dat het bovenkapje scheurt of los komt. Ik stoorde me er nooit zoveel aan.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Guanyin
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 15:19

Re: SD 2500

Bericht door Guanyin »

Levine dank je voor je antwoord. Gewoon uitproberen dus....Als leek denk je meteen dat het aan de machine ligt. Aldoende leer men. Wordt de volgende week de hele week brood eten :D
Gebruikersavatar
Guanyin
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 15:19

Re: SD 2500

Bericht door Guanyin »

Vandaag opnieuw het Soeziebrood gebakken, met 20 ml minder water. Resultaat een mooi gelijkmatig brood, zonder rimpels......
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: SD 2500

Bericht door miesje1959 »

:2th: :G

Foto ..........?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Guanyin
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 15:19

Re: SD 2500

Bericht door Guanyin »

Fotograferen is niet mijn ding. Ik maak nooit foto's. Maar het brood smaakte heerlijk :D
Gebruikersavatar
Echtbrood

Re: SD 2500

Bericht door Echtbrood »

Ik heb hetzelfde probleem sinds ik de sd 2500 gebruik. heb jarenlang een AFK gebruikt en altijd een prachtig brood gehad. Nu met hetzelfde recept een ongelijk brood. Een kant bevat kraters en lijkt niet goed gekneed. Ook als ik deeg ,volgens het recept van Levine, maak voor witte zachte broodjes ontstaan er kraters aan een kant van het gerezen deeg. Ik bol de broodjes goed op, maar na het tweede rijsmoment ook weer kraters. Na het bakken in de oven, kraters en rare bovenkant van het broodje. Ik dacht eerst dat het aan verandering van de bloem kwam. Ik gebruikte altijd bloem van Lidl. Daar zijn ze op een ander merk overgegaan. Maar nu ik kwaliteits bloem van een molen neem om aan het volkorenmeel toe te voegen, is het brood niet verbeterd. Ook de zachte witte broodjes niet.
Vannacht de volgorde van ingrediënten aangehouden zoals Panasonic aangeeft. Maar dat bracht ook geen beter brood. Het was eerder wat te compact.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: SD 2500

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb zowel een AFK als een Panasonic bbm gehad (de Panasonic heb ik trouwens nog steeds). Er is verschil in het bakken tussen de twee. In een Panasonic kun je meer vocht gebruiken dan in een AFK. Ik heb echt moeten wennen toen ik overstapte van de AFK naar de Panasonic. In de AFK gebruikte ik 57 - 60% vocht, in de Panasonic ging ik toch wel naar de 63% en voor volkorenbrood vaak nog iets meer. Op mijn blog staan diverse recepten voor de Panasonic bbm. Klik hier.

Voor alleen deeg kneden in de bbm (en niet rijzen en afbakken dus) maakt het niet uit hoeveel vocht je gebruikt. In een Panasonic moet je overigens koud vocht gebruiken. Als het deeg te warm wordt kan het ook scheuren. Als je het deegprogramma gebruikt (kneden en 1e keer rijzen) dan kun je de gist verminderen tot 1%, het deeg in de machine wordt veel warmer dan dat je het op kamertemperatuur laat rijzen. Het is dan eerder voldoende gerezen. Het hoeft niet hoor, maar hou dan wel het deeg in de gaten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Echtbrood

Re: SD 2500

Bericht door Echtbrood »

Bedankt, Levine! Ik heb weer hoop en ga je adviezen proberen.
Gebruikersavatar
Guanyin
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 15:19

Re: SD 2500

Bericht door Guanyin »

Ik heb de afgelopen tijd wat gespeeld met de ingrediënten. De smaak is perfect, maar de vorm verschilt nogal eens. Maar misschien is het wel net als bij de naaimachine, je wordt steeds kritischer op je eigen werk.

De tip van het koude water ga in straks meteen uitproberen. Ik heb altijd lauw water gebruikt. Weer een hoop geleerd. Dank je wel
Gebruikersavatar
Echtbrood

Re: SD 2500

Bericht door Echtbrood »

Heb nu verschillende keren meer water gebruikt en ook koud, maar het verbetert niet, helaas.
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: SD 2500

Bericht door AlexanderB »

Hi,

Ik heb zelf een 2512 en nog geen problemen gehad. Als ik zelf wat probeer, en teveel of te weinig van het een of ander gebruik gaat het wel eens mis...
Als ik de recepten uit de handleiding volg heb ik eigenlijk altijd goed brood.

Wat ik wel merk is dat op mixen van een molen vaak veel gist wordt gebruikt (1 zakje/7 gram), maar goed, de 2 genoemde recepten zit minder in..... Ik hou zelf voor de wat meergranen achtige mixen het volkoren programma aan, met ook maar 1 theelepel gist (ong half zakje). Door de langere tijden van de machine is dat prima (tov mijn oude machine).
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: SD 2500

Bericht door papagena »

Als je mixen gebruikt, kun je rustig ipv 500 gram mix gewoon 400 gram mix doen en 100 gram bloem of meel. In die mixen zit inderdaad vaak erg veel gist. Het is wat uitproberen. En ja, met de Panasonic altijd koud water gebruiken en de ingrediëntenvolgorde aanhouden.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie