zuurdesem in broodbakmachine

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Debbie

zuurdesem in broodbakmachine

Bericht door Debbie »

Ik kon niet wachten op donderdag om dan "pas" te kunnen bakken.
M'n desempje staat nu een uurtje te rijzen.
Ben mega benieuwd wat het wordt.
Ik heb dit recept gebruikt: (komt van reikibox.net)
350g speltmeel (ik heb dit gedaan met 175 gram speltmeel en 175 gram volkorenmeel)
200g zuurdesem (is een combi van volkorenmeel en roggemeel)
± 250 ml water
2 theelepels zeezout (vervang ik door gewoon zout, heb geen zeezout in huis)
ruim 1 dessertlepel olijfolie
1 eierlepel dadelstroop (gebruik ik rijststroop voor).

Dan ga ik hem straks in de bbm (Panasonic) doen op de stand "Frans". Dus vanavond rond de klok van 20.00 uur komt er hopelijk een mooi broodje uit.
Ben zeer benieuwd.
Desem had ik genoeg, dus donderdag kan ik ook nog een gewoon desembrood maken :D
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door miesje1959 »

Ik ben heel benieuwd wat dat voor broodje wordt. Je gebruikt in je recept 78% water, dat is een erg nat deeg en zeker voor een broodbakmachine....
Daarbij worden er hoeveelheden aangegeven in theelepels en eierlepels. Gebruik liever recepten welke aangegeven worden in grammen. De recepten van Levine zijn erg goede recepten, gebruik die liever of van de weekendbakery.
Een desembrood in de broodbakmachine, dat word een beetje lastig i.v.m. de lange rijstijden, maar het schijnt te kunnen, maar dat zal je al wel gelezen hebben.

Succes!
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Debbie

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door Debbie »

Beste Astrid,

Ik ga donderdag dus het recept van/via Levine bakken. Sue's volkoren zuurdesem brood. Maar kon niet zo lang wachten. Ik weeg eigenlijk ook alles af en heb al even gegoogled naar de grammen van een eier- en theelepel etc.
Vind ik toch iets prettiger.
De eerste rijs zit er bijna op. Nu gaat zo alles in de bbm op de stand "Frans". Misschien kan ik dan nog meel toevoegen? Ik kijk wel even. Wil eigenlijk niet zomaar een recept gaan veranderen. Ook omdat het m'n eerste keer is. Eerst maar een zien. Ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door miesje1959 »

Als je deeg eenmaal is gekneed en de eerste rijs is klaar, kan je geen meel meer toevoegen.
Het kan wel prettig zijn een theelepel en eierlepel, maar vooral de kleinere hoeveelheden zijn belangrijk. Je kunt een weeglepel aanschaffen, die wegen hoorlijk nauwkeurig en hoeven echt niet duur te zijn.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door Levinebaktbrood »

Desembrood in een bbm bakken kan wel, maar met trucjes. Je moet of gist toevoegen of steeds het programma onderbreken. Desembrood heeft langere rijstijden en er is geen standaardprogramma dat je daarvoor kunt gebruiken.
Het recept dat je nu gebruikt hebt, heeft een veel te hoog vochtgehalte voor een bbm, dat gaat niet goed komen vrees ik.
Debbie schreef: De eerste rijs zit er bijna op. Nu gaat zo alles in de bbm op de stand "Frans". Misschien kan ik dan nog meel toevoegen? Ik kijk wel even. Wil eigenlijk niet zomaar een recept gaan veranderen. Ook omdat het m'n eerste keer is. Eerst maar een zien. Ben heel benieuwd.
Begrijp ik nu goed dat je het deeg buiten de bbm om gekneed hebt en buiten de bbm 1e rijs? En dan nu het deeg op stand "Frans". Gaat niet werken, dat wordt het deeg weer gekneed en dat is niet de bedoeling. Kneden doe je maar 1 keer.

Tip: begin met een goed recept dat klopt en ga niet experimenteren als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Zo zonde, als het steeds mislukt.

Als je ingrediënten van theelepel/eierlepel gaat omzetten naar grammen kun je beter kijken naar de hoeveelheden in het deeg, niet een omrekentabel op internet opzoeken. In het recept wat jij gebruikt wordt 450 gram meel gebruikt (350 + 100 gram uit de desem). Dan gebruik je 7 - 9 gram zout en 13 - 22 gram olie. Dadelstroop kun je weglaten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Debbie

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door Debbie »

Ik heb eerst de helft van het meel en het water met de zuurdesem een uurtje moeten laten rusten. Dacht... dat zal wel rijzen moeten zijn. Nou... tis niks omhoog gekomen.
Dus dat heb ik alleen handmatig door elkaar gehusseld. (½ van het meel, water en zuurdesem)
Na dat uur heb ik die massa in de bbm gedaan, de rest van het meel toegevoegd en tot slot de andere ingredienten (zout, rijststroop etc). Toen op de stand "French".
Ik heb inderdaad wel 8 gram zout aangehouden. Bij andere broden uit de bbm met deze hoeveelheden meel, gebruikte ik ook altijd ca 8 gram.

Ik heb net even gespiekt.... de helft van het broodbakblik is nog niet gevuld...

Wederom een mislukking, ben ik bang voor. (tja... eigen schuld, dikke bult heet dat dan geloof ik he... moet ik maar geduld hebben :D, )
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door papagena »

Mislukkingen zijn echt zonde. Maar goed, je leert in ieder geval hoe het niet moet.
Ik zou eerst maar eens wat recepten uitproberen die gegarandeerd goed zijn. Internet staat helaas vol met slechte recepten.Ik heb trouwens zelf wel met desem gebakken in de broodbakmachine.

Dat ging als volgt:
Ik bak in de Panasonic en ga uit van een 500 gr meel
1 ½ zout
¾ tl gist
500 gr meel, meestal 250 bloem, 250 volkoren. Het volkoren meel bovenop de bloem
Dan 350 ml water daarop
30 gram desem verroeren in het water en de bovenste laag meel.

Het programma Basic bakken kiezen en met de timer op 8 uren zetten.
En ziedaar.

Moet wel zeggen dat ik niet altijd even weg was van het resultaat.
Desembrood is echt lekkerder uit de oven.
Ik weet niet wat dat is.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door lekkermelig »

Als je nog nooit desem gebakken hebt lijkt het me onverstandig om dat in een broodbak machine te doen. Waarom niet eerst een normaal recept volgen?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Debbie

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door Debbie »

@Papagena: Ik mag helaas geen gist, dus dat recept zit er voor mij helaas niet in.
Maar goed, om op de "normale" manier een desembroodje te willen bakken (in de oven dus), moet echt gepland worden op een dag dat ik niet werk. Heb het recept van Levina nauwkeurig bekeken en in de ochtend is het al niet mogelijk om weg te gaan omdat het deeg om het half uur gerekt etc moet worden. Dus een uurtje of 6 ben je er wel mee bezig.

@Wil: zoals gezegd heb ik écht zin in een boterham. En donderdag kan ik "pas" het recept van Levina uitproberen.
Vandaar dat ik zoiets uit wilde proberen. Hij is aan het bakken, maar het brood is amper gerezen.
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Debbie

Re: desem in broodbakmachine

Bericht door Debbie »

Wilde hier foto's neer zetten. Aangemeld bij flikr. Maar krijg ze hier maar niet te staan.
Broodje is amper gerezen. Ruikt wel lekker.
Toch maar wachten tot donderdag.
Plaats reactie