Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob

Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Vanmorgen voor de eerste keer Échte(r) bakker geweest... We wonen in de gemeente Echt ^)^
Om 4:40 uur opgestaan om de Panasonic op programma 21 aan te zetten. Helaas heeft de 2502 niet de mogelijkheid om de timer in te stellen bij dit programma. Vreemd dat dit niet kan ;B
Het programma voor Frans deeg duurt 3:35 uur.

In de oven heb ik inmiddels een granietplaat van 30 x 30 cm en 2 cm dik. Zodat de warmteaccumulatie van de steen zorgt voor een snel bakproces.
Het rooster van de oven dient op de een na onderste richel te staan. Oven voorverwarmen 1 uur op 240 graden.

Na afloop meteen het uiterst soepele deeg uit de bbm in een ingevet bakblik met een doorsnede van 22 cm en een randhoogte van 7 cm. Dan de vorm in een grote plastic zak, zodat het deeg nog 45 minuten kan narijzen. Dat lukte prima, het deeg kwam al hoger dan de rand van het bakblik.

Bakblik op de steen plaatsen. Daarna de oven terug naar 220 graden en het brood in 20-25 minuten bakken.

Het recept op de verpakking voldoet uitstekend:

500 gram meel Frans Krokant (http://thuisbakken.avevewinkels.be/prod ... ns-krokant)
300 gram water
15 gram margarine
8 gram zout
4 gram droge gist (in dispenser)

Dit is het recept voor de bbm. Ik zie net dat in het recept voor de oven 11 gram droge gist staat en geen boter... Het brood is echter mooi hoog gerezen. Mijn hoeveelheid gist (4 gram) moet dus wel goed zijn geweest.
Over een uurtje gaan we proeven, het resultaat oogt in ieder geval al prima! Of de volgende keer dan toch programma 08 kiezen, het brood volledig door de bbm laten doen? En een paar uurtjes langer in bed blijven liggen... ^)^

Frans krokant.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door TigerManZ »

Leuk dat je zo enthousiast bent en er zelfs erg vroeg voor op staat...

Ik heb zelf geen ervaring met een BBM maar kun je niet met een tijdschakelaar werken?
Dan hoef je niet je warme nestje uit om de machine aan te zetten...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Rob

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Een tijdschakelklok. Helaas, in de gebruiksaanwijzing staat dat dat niet kan. Als de bbm spanningsloos is en daarna met een externe schakelklok wordt ingeschakeld zal hij op programma 1 gaan staan, niet het juiste programma. En hij zal niet starten: Daarvoor moet je toch echt je bed uit :(
Of ervoor kiezen dat je de machine al het werk laat doen, ook het bakken. Op een ander programma.

Het brood was heerlijk. Opnieuw waanden we ons weer even op de camping in Frankrijk. Met zijn vieren het hele brood verorberd!

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door TigerManZ »

Da's jammer Rob... ;K

Maar ach, als je daarna je warme nestje weer in kunt en 's morgens bij het ontbijt zo'n lekker vers brood ligt dan is dat gauw vergeten, niet?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
atjong

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door atjong »

Netjes. Hoe heb je hem zo glanzend gekregen?
Gebruikersavatar
Rob

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Met een kwastje de warme bovenkant meteen insmeren met margarine of boter...
Gebruikersavatar
Pantasia

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door Pantasia »

Rob schreef:Een tijdschakelklok. Helaas, in de gebruiksaanwijzing staat dat dat niet kan. Als de bbm spanningsloos is en daarna met een externe schakelklok wordt ingeschakeld zal hij op programma 1 gaan staan, niet het juiste programma. En hij zal niet starten: Daarvoor moet je toch echt je bed uit :(
Of ervoor kiezen dat je de machine al het werk laat doen, ook het bakken. Op een ander programma.

Het brood was heerlijk. Opnieuw waanden we ons weer even op de camping in Frankrijk. Met zijn vieren het hele brood verorberd!

Groet,
Rob
Ik las hier dat Panasonic verdergaat met een programma mocht de stroom er af gaan. Misschien kun je eerst je programma starten en de stekker eruit halen of de schakelaar hem na 1 minuut meteen uit laten gaan en pas veel later lat aanspringen? Wellicht werkt het ook niet maar het testen waard denk ik als dat betekend dat je niet elke dag uren eerder je nest uit hoeft. Voor de duidelijkheid ik bedoel dus dat specifieke programma starten en de stroom er af forceren zodat de het mechanisme tegen stroom storingen actief wordt (als de spanning er weer op gaat door en tijdschakelaar) te gebruiken.
Succes.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door papagena »

Die laatste gok zou ik niet nemen. Mijn Pana gaat niet meer starten wanneer de stroom er langer dan een half uur af is geweest, of zo. Ik heb echter wel een ander model dan hierboven. De handleiding kan meer info geven.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Pantasia

Re: Frans Krokant brood in de Panasonic 2502

Bericht door Pantasia »

Daarom test je het ook. Zodat je niet hoeft te gokken.
Laatst gewijzigd door Ballie op za 29 aug 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Plaats reactie