Krentebrood

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 21 mei 2023, 10:44

Krentebrood

Bericht door Gerard »

Gisteren weer geprobeerd krentebrood te bakken. Het resultaat is altijd lekker, maar het lijkt meer op suikerbrood. De recepten die online staan heb ik een aantal geprobeerd, het verschilt in resultaat niet heel veel.
Hoe maak ik een mooi krentebollenbrood/kerststol oid, zacht, geel, zoet ect. Het lijkt er gewoon niet op, heeft meer weg van witbrood met krenten, en met meer ei, suiker en boter wordt het suikerbrood.
Ook kaneel, asc.zuur andere menu's van de bbm maken niet veel uit, behalve dat gisteren mn krenten aan snot gekneed waren.
Zowel patentbloem als tarwebloem geprobeerd.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Krentebrood

Bericht door Victory »

Je bakt alles in de BBM?

Ik persoonlijk vind het volkoren rozijnenbrood van Rutger Bakt ook lekker. Ik bak het alleen in een grote broodvorm in de oven en de rozijnen/krenten/walnoten/citroenschil (mijn aanpassingen) werk ik er pas door als het deeg afgekneed is.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Krentebrood

Bericht door Anna »

Komt die gele kleur niet ook door de toevoeging van vruchtenbroodpoeder of zoiets? Ik bak zelf liever zonder broodverbeterpoeders, maar je kan het eens proberen als je het echt wil. Ik zie dat er ook citrus in dat poeder zit, beetje citroen- en sinaasappelrasp geeft misschien ook wat meer de smaak en kleur die je zoekt?
Plaats reactie