Opstart zuurdesem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Opstart zuurdesem

Bericht door Nico »

Hoi iedereen,

Ik ben helemaal nieuw in het zuurdesem verhaal. En zit nu in dag 5 van de opstart van mijn zuurdesem.

Ik ben gestart op dag 1 met
100gr tarwe bloem (molenbloem) en 100gr water

Dag 2:
50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 3:
200gr starter afgewogen
hierbij toegevoegd: 50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 4:
50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 5:
200gr starter afgewogen
hierbij toegevoegd: 50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Alles gaat goed, maar ik zit toch even met een vraag.

Ik merkte deze morgen (dag 5) op dat de starter in elkaar was gezakt. Dacht ok niet erg, ik voed hem weer bij zoals ik de laatste dagen deed.

dus op 200 gram zuurdesem doe ik 50gr tarwebloem (molenbloem) en 50gr water. Naar een uur of twee zie dat de desem flink is verdubbeld. Maar 4 uur later is die helemaal ingezakt.

Mijn vraag is dus, wat nu? Laat ik hem zo staan? Voed ik hem terug? Is hij mislukt start ik opnieuw? Of zou hij klaar zijn voor de koelkast?
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: Opstart zuurdesem

Bericht door Houtvogel »

Volgens mij is dat de normale gang van zaken. Mijn desems zijn anderhalf jaar oud en zakken ook weer in nadat ze hun hoogste niveau hebben bereikt. Als ik ga bakken is dat hoge niveau voor mij het moment om de desem te gebruiken. En anders laat ik hem weer een paar dagen in de koelkast staan tot hij weer echt honger heeft.
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Opstart zuurdesem

Bericht door Nico »

Houtvogel schreef: zo 30 okt 2022, 16:37 Volgens mij is dat de normale gang van zaken. Mijn desems zijn anderhalf jaar oud en zakken ook weer in nadat ze hun hoogste niveau hebben bereikt. Als ik ga bakken is dat hoge niveau voor mij het moment om de desem te gebruiken. En anders laat ik hem weer een paar dagen in de koelkast staan tot hij weer echt honger heeft.
Bedankt voor je geruststellend antwoord :-)
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Opstart zuurdesem

Bericht door Vitamine C »

Nico schreef: zo 30 okt 2022, 13:39 Hoi iedereen,

Ik ben helemaal nieuw in het zuurdesem verhaal. En zit nu in dag 5 van de opstart van mijn zuurdesem.

Ik ben gestart op dag 1 met
100gr tarwe bloem (molenbloem) en 100gr water

Dag 2:
50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 3:
200gr starter afgewogen
hierbij toegevoegd: 50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 4:
50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 5:
200gr starter afgewogen
hierbij toegevoegd: 50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Alles gaat goed, maar ik zit toch even met een vraag.

Ik merkte deze morgen (dag 5) op dat de starter in elkaar was gezakt. Dacht ok niet erg, ik voed hem weer bij zoals ik de laatste dagen deed.

dus op 200 gram zuurdesem doe ik 50gr tarwebloem (molenbloem) en 50gr water. Naar een uur of twee zie dat de desem flink is verdubbeld. Maar 4 uur later is die helemaal ingezakt.

Mijn vraag is dus, wat nu? Laat ik hem zo staan? Voed ik hem terug? Is hij mislukt start ik opnieuw? Of zou hij klaar zijn voor de koelkast?
Je voed de starter eigenlijk steeds vrij weinig. Zou het minimaal 1:1:1 voeden. Beetje verschillend per starter (water temp, omgevingstemp) maar deze zou binnen de 8 uur verdubbelt moeten zijn.
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Opstart zuurdesem

Bericht door Nico »

Bedoel je dan op 200gram starter 100gr water en 100gr bloem? Qua water temperatuur neem ik steeds 30graden en omgevingstemperatuur is 21 graden momenteel.
Nu binnen de 2 a 3 uur is hij momenteel verdubbeld....
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Opstart zuurdesem

Bericht door Vitamine C »

ja zou eerder 50gr starter:100gr bloem/meel:100gr water voeden. (1:2:2)

(dus elke dag wel 200gram weggooien) Als desem eenmaal gereed is om te bakken kan je veel minder bewaren in koelkast. Zelf heb ik maar 30gr desem in koelkast.

Dan ververs ik deze de avond ervoor. 30gr:60grbloem: 60gr water. Dan doe ik in de ochtend nog een keer voeden en kan ik s'avonds bakken.
Plaats reactie