Opstart zuurdesem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Opstart zuurdesem

Bericht door Nico »

Hoi iedereen,

Ik ben helemaal nieuw in het zuurdesem verhaal. En zit nu in dag 5 van de opstart van mijn zuurdesem.

Ik ben gestart op dag 1 met
100gr tarwe bloem (molenbloem) en 100gr water

Dag 2:
50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 3:
200gr starter afgewogen
hierbij toegevoegd: 50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 4:
50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Dag 5:
200gr starter afgewogen
hierbij toegevoegd: 50gr tarwe bloem (molenbloem) en 50gr water

Alles gaat goed, maar ik zit toch even met een vraag.

Ik merkte deze morgen (dag 5) op dat de starter in elkaar was gezakt. Dacht ok niet erg, ik voed hem weer bij zoals ik de laatste dagen deed.

dus op 200 gram zuurdesem doe ik 50gr tarwebloem (molenbloem) en 50gr water. Naar een uur of twee zie dat de desem flink is verdubbeld. Maar 4 uur later is die helemaal ingezakt.

Mijn vraag is dus, wat nu? Laat ik hem zo staan? Voed ik hem terug? Is hij mislukt start ik opnieuw? Of zou hij klaar zijn voor de koelkast?
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: Opstart zuurdesem

Bericht door Houtvogel »

Volgens mij is dat de normale gang van zaken. Mijn desems zijn anderhalf jaar oud en zakken ook weer in nadat ze hun hoogste niveau hebben bereikt. Als ik ga bakken is dat hoge niveau voor mij het moment om de desem te gebruiken. En anders laat ik hem weer een paar dagen in de koelkast staan tot hij weer echt honger heeft.
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Opstart zuurdesem

Bericht door Nico »