voloren spelt zuurdesem brood

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zebra7
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 04 jun 2022, 21:18

voloren spelt zuurdesem brood

Bericht door Zebra7 »

Goedendag,
Omdat ik een Panasonic broodbakmachine overweeg heb ik vragen wat betreft welk type Panasonic bbm en het recept voor het recept voor het brood dat ik wil maken.
Ik wil volkoren spelt zuurdesembrood maken. Heb al op diverse forums en gebruikersgroepen gekeken maar nergens vond ik het antwoord op mijn vragen.
Er is heel veel te vinden voor het recept van speltbrood en ook veel te vinden over zuurdesembrood. Maar niet voor volkoren spelt zuurdesembrood.
Is dat dan niet mogelijk?
Het zuurdesem wil ik niet zelf maken, maar een kant en klare versie om het gelijk in de broodbakmachine te doen.
En nu de vraag welk type Panasonic broodbakmachine moet ik nu kopen.
Op de website van Panasonic staat dat de enige mogelijkheid om spelt brood te maken en zuurdesem brood is het type Y2540 (gelijk de duurste), deze heeft 32 programma’s.
Maar hier staat ook spelt en zuurdesem gescheiden van elkaar. Maar ik wil het bij elkaar.
Namelijk volkoren spelt zuurdesembrood maken.
Dus eigenlijk weet ik niet het meer.
Hoe het gewenste brood te maken en welke broodbakmachine daarvoor nodig is.
Wie weet de antwoorden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: voloren spelt zuurdesem brood

Bericht door dirkjanl »

Een duidelijk antwoord zal ik je waarschijnlijk niet kunen geven, maar ik reageer toch even.

Spelt en zuurdesem.
40 tot 45 Jaar geleden heb ik veel zuurdesembrood gemaakt, maar altijd met tarwe en rogge. Nooit met spelt. En altijd gebakken in een electrische oven. Maar ik lees dat zuurdesem van spelt zou moeten lukken. Maar of het in de broodbakmachine (BBM) gaat lukken? Geen ervaring in.

Type BBM
Zelf bak ik nu met een Inventum BM 55 van toendertijd 50 euro. Mijn ervaring met duurdere machines is dat die vaak meerdere functies hebben. Zoals het later kunnen toevoegen van iets dat je al ergens achter een klepje hebt gestopt. Maar of dat functies zijn die het bakken van een zuurdesembrood beter laten verlopen, dat betwijfel ik. Het bakken van zuurdesem in een BBM is eigenlijk niet te doen omdat je anders met het deeg omgaat en de BBM is in beginsel voor voor gistbroden gemaakt.
Maar als ik het mis heb, dan lees ik het graag.

Zelf maak ik brood van melen die minder gluten hebben of glutenvrij zijn (spelt, rijst, boekweit, haver) en gebruik bakingsoda als alternatief voor het desem / gist. En dat gaat wonderwel prima in de BBM op stand 'alleen bakken' (dan eerst in de mengkom mengen) of op de 'cakestand' (alles in de BBM kom en starten maar).
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: voloren spelt zuurdesem brood

Bericht door dirkjanl »

En kijk hier eens.
viewtopic.php?p=77045#p77045
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: voloren spelt zuurdesem brood

Bericht door Victory »

Voor de zuurdesem functie heb je het duurste apparaat in elk geval niet nodig. Hun zuurdesem functie stelt geen bal voor is het vele extra's geld echt niet waard.

Ik heb zelf voor de vakantie een tweedehands Panasonic 2500 (meest basic) en ik ben aan het experimenteren hoe ik een zo volkoren mogelijk spelt desembrood daarin knutsel. Ik gebruik sowieso echte desem daarvoor.
Het beste recept heb ik nog niet gevonden en in de BBM moet je als je de programma's wil gebruiken altijd een deel gist gebruiken en uitkijken dat de boel niet overkneed.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: voloren spelt zuurdesem brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Desembrood en een bbm matchen niet zo goed met elkaar. Desembrood heeft veel langere rijstijden dan gistbrood. Je kunt dat niet zomaar in een broodbakmachine bakken zonder er gist bij te doen.

Kant en klaar desem is niet te koop. Desem kan je heel makkelijk zelf maken. Het maken zelf duurt een dag of 10 en daarna kan je er vele jaren plezier van hebben mits je er goed voor zorgt.

Met spelt bakken vergt enige ervaring. Spelt is kwetsbaarder dan tarwe en mag bv niet te lang gekneed worden.

Desembrood bakken is op zich niet zo moeilijk, ook speltdesembrood niet maar je moet even in de materie duiken. Als je desembrood wil gaan bakken dan zou ik de broodbakmachine vergeten en in de oven gaan bakken. Of als je die niet hebt het brood op de alleen bakken stand van de bbm bakken en verder alles buiten de bbm doen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie