karton

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Ik bak nu een jaar of 17 zuurdesembrood. Het liefst alleen met water,meel en zout.
Mijn brood is geweldig de eerste 10 uur nadat het uit de oven is. Het probleem is de snelle veroudering. Het wordt snel droog en hard. Zit net weer op een stuk karton te knagen dat vrijdagavond uit de oven kwam. Beetje boter en wat melk of gewelde rozijnen helpen wel een beetje maar dat is niet wat ik wil.
Iemand een idee wat er aan te doen is?
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: karton

Bericht door Vitamine C »

Een recept zou handig zijn. Maar zelf gemaakt brood gaat nou eenmaal wat minder lang mee. Zelfde dag is het lekkers, dag erop gaat ook, dag erna kan ik er nog een toast van maken.
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Vitamine C schreef: ma 30 mei 2022, 14:56 Een recept zou handig zijn. Maar zelf gemaakt brood gaat nou eenmaal wat minder lang mee. Zelfde dag is het lekkers, dag erop gaat ook, dag erna kan ik er nog een toast van maken.
Recept heb ik niet echt. Ik meet altijd alleen mijn hydratatie die ik op zo'n 78% probeer te houden. Verder neem ik allerlei soorten melen en mixen er van.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: karton

Bericht door Bantam »

Hetwilmernielukke schreef: wo 30 mar 2016, 17:33 Ben Alf en woon in de gemeente Boxmeer.
Ben sinds enige weken bezig met broodbakken.Altijd willen leren dus begonnen.
Een kenwood chef had ik al.Dus een graanmolen gekocht om mijn eigen meel te malen.
Pizzasteentje erbij en wat platen om het meel mee in de oven te schuiven.Toen nog wat plastic stekers en de pret kon beginnen.
Gelijk wat zuurdesem gemaakt van Rogge en tarwe .Staan er inmiddels drie in de ijskast.
Ben alleen maar geinteresseerd in zuurdesembrood omdat ik gist slecht kan verdragen.
De eerst e 30 broden zijn verorbert en hoop hier veel op te steken. ^)^
Hetwilmernielukke schreef: zo 29 mei 2022, 09:43 Ik bak nu een jaar of 17 zuurdesembrood. Het liefst alleen met water,meel en zout.
Mijn brood is geweldig de eerste 10 uur nadat het uit de oven is. Het probleem is de snelle veroudering. Het wordt snel droog en hard. Zit net weer op een stuk karton te knagen dat vrijdagavond uit de oven kwam. Beetje boter en wat melk of gewelde rozijnen helpen wel een beetje maar dat is niet wat ik wil.
Iemand een idee wat er aan te doen is?
Op dit forum kan je hulp krijgen. Maar zonder je recept weten we ook niet wat er kan verbeterd worden.
Ik vraag me af hoe je de hydratatie op 78% kan houden zonder duidelijk recept om de respectievelijke gewichten, o.a. van het water, te berekenen.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Bantam schreef: ma 30 mei 2022, 21:53
Hetwilmernielukke schreef: wo 30 mar 2016, 17:33 Ben Alf en woon in de gemeente Boxmeer.
Ben sinds enige weken bezig met broodbakken.Altijd willen leren dus begonnen.
Een kenwood chef had ik al.Dus een graanmolen gekocht om mijn eigen meel te malen.
Pizzasteentje erbij en wat platen om het meel mee in de oven te schuiven.Toen nog wat plastic stekers en de pret kon beginnen.
Gelijk wat zuurdesem gemaakt van Rogge en tarwe .Staan er inmiddels drie in de ijskast.
Ben alleen maar geinteresseerd in zuurdesembrood omdat ik gist slecht kan verdragen.
De eerst e 30 broden zijn verorbert en hoop hier veel op te steken. ^)^
Hetwilmernielukke schreef: zo 29 mei 2022, 09:43 Ik bak nu een jaar of 17 zuurdesembrood. Het liefst alleen met water,meel en zout.
Mijn brood is geweldig de eerste 10 uur nadat het uit de oven is. Het probleem is de snelle veroudering. Het wordt snel droog en hard. Zit net weer op een stuk karton te knagen dat vrijdagavond uit de oven kwam. Beetje boter en wat melk of gewelde rozijnen helpen wel een beetje maar dat is niet wat ik wil.
Iemand een idee wat er aan te doen is?
Op dit forum kan je hulp krijgen. Maar zonder je recept weten we ook niet wat er kan verbeterd worden.
Ik vraag me af hoe je de hydratatie op 78% kan houden zonder duidelijk recept om de respectievelijke gewichten, o.a. van het water, te berekenen.
Ik weeg mijn meel en water. Starter heb ik altijd op 50/50.
Dus 780 gram water op 1000 gram meel.Inclusief de starter .1.8%zout.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: karton

Bericht door dirkjanl »

Hetwilmernielukke schreef: zo 29 mei 2022, 09:43 Ik bak nu een jaar of 17 zuurdesembrood. Het liefst alleen met water,meel en zout.
Mijn brood is geweldig de eerste 10 uur nadat het uit de oven is. Het probleem is de snelle veroudering. Het wordt snel droog en hard. Zit net weer op een stuk karton te knagen dat vrijdagavond uit de oven kwam. Beetje boter en wat melk of gewelde rozijnen helpen wel een beetje maar dat is niet wat ik wil.
Iemand een idee wat er aan te doen is?
Ik zou wat boter of olie toevoegen en kijken wat dat doet.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Allemaal al gedaan.Geen verschil.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: karton

Bericht door Levinebaktbrood »

Brood begint al oud te worden zodra het uit de oven komt :o. Als je het hebt aangesneden gaat het ouder worden nog sneller. Met de snijkant op een plank zetten. Invriezen wat je niet direct opeet. En niet vergelijken met brood uit de supermarkt :D.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Levinebaktbrood schreef: wo 08 jun 2022, 22:32 Brood begint al oud te worden zodra het uit de oven komt :o. Als je het hebt aangesneden gaat het ouder worden nog sneller. Met de snijkant op een plank zetten. Invriezen wat je niet direct opeet. En niet vergelijken met brood uit de supermarkt :D.
Invriezen.Daarmee gast de essentie van zelf bakken verloren.Nk vers brood.
Maar er is dus niks aan te doen? :(
Net weer twee desem speltbroden uit de oven.
Nu heerlijk.Morgen eten we tostis. :mrgreen:
IMG_20220610_084922.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: karton

Bericht door dirkjanl »

Ik doe het brood, na een boterham er vanaf te hebben gesneden, in een plasticzak in de onderste lade van de koelkast. Wordt zeker geen karton.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: karton

Bericht door lekkermelig »

Brood in een koelkast? Blijkbaar ben je er tevreden over, maar het wordt juist algemeen aangeraden om brood NIET in de koelkast te bewaren, omdat het sneller oud wordt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: karton

Bericht door Levinebaktbrood »

Hetwilmernielukke schreef: vr 10 jun 2022, 09:09
Levinebaktbrood schreef: wo 08 jun 2022, 22:32 Brood begint al oud te worden zodra het uit de oven komt :o. Als je het hebt aangesneden gaat het ouder worden nog sneller. Met de snijkant op een plank zetten. Invriezen wat je niet direct opeet. En niet vergelijken met brood uit de supermarkt :D.
Invriezen.Daarmee gast de essentie van zelf bakken verloren.Nk vers brood.
Maar er is dus niks aan te doen? :(
Net weer twee desem speltbroden uit de oven.
Nu heerlijk.Morgen eten we tostis. :mrgreen:
IMG_20220610_084922.jpg
Waarom gaat de essentie van zelf bakken verloren als je brood in de vriezer bewaard? Die logica zie ik niet.
Ik zou me geen raad weten zonder vriezer :lol:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: karton

Bericht door Levinebaktbrood »

dirkjanl schreef: vr 10 jun 2022, 09:43 Ik doe het brood, na een boterham er vanaf te hebben gesneden, in een plasticzak in de onderste lade van de koelkast. Wordt zeker geen karton.
Brood in de koelkast bewaren is zeker geen goed idee. Het droogt er van uit.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Levinebaktbrood schreef: vr 10 jun 2022, 17:19
Hetwilmernielukke schreef: vr 10 jun 2022, 09:09
Levinebaktbrood schreef: wo 08 jun 2022, 22:32 Brood begint al oud te worden zodra het uit de oven komt :o. Als je het hebt aangesneden gaat het ouder worden nog sneller. Met de snijkant op een plank zetten. Invriezen wat je niet direct opeet. En niet vergelijken met brood uit de supermarkt :D.
Invriezen.Daarmee gast de essentie van zelf bakken verloren.Nk vers brood.
Maar er is dus niks aan te doen? :(
Net weer twee desem speltbroden uit de oven.
Nu heerlijk.Morgen eten we tostis. :mrgreen:
IMG_20220610_084922.jpg
Waarom gaat de essentie van zelf bakken verloren als je brood in de vriezer bewaard? Die logica zie ik niet.
Ik zou me geen raad weten zonder vriezer :lol:
Omdat het na ontdooien er niet beter op geworden is.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: karton

Bericht door Levinebaktbrood »

Nou, dat ben ik niet met je eens :)
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: karton

Bericht door Victory »

Ik bak een berg en vries de boel in plakken in. Ja je kunt wat frostbite op je brood krijgen, maar dat voorkom je die door de vriezer even dieper te laten vriezen. Gaat perfect ik weet niet beter zelfs 😜. Het brood snel oud laten worden in de koelkast ik pas, twee dagen op het aanrecht, ik pas.... Doe mij maar de vriezer🙃
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Levinebaktbrood schreef: zo 12 jun 2022, 00:02 Nou, dat ben ik niet met je eens :)
Ik zal nog een keer proberen. Ik gebruik broodzakken van de winkel.Vries jij in plastic zakken in?
In dit soort zakken bewaar ik mijn brood:
1139813_bedrukte-papieren-broodzakken.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: karton

Bericht door Victory »

Ik Vries het brood altijd in plastic zakken in met een clicklock erop. Zodra het brood volledig afgekoeld is snijden en invriezen.
Ik ontdooi de boel in gewoon in de magnetron. Anders even (voor de zekerheid) in een zakje leggen, kan het niet uitdrogen met de warmte in je woning.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Victory schreef: zo 12 jun 2022, 07:52 Ik Vries het brood altijd in plastic zakken in met een clicklock erop. Zodra het brood volledig afgekoeld is snijden en invriezen.
Ik ontdooi de boel in gewoon in de magnetron. Anders even (voor de zekerheid) in een zakje leggen, kan het niet uitdrogen met de warmte in je woning.
? Je snijdt het brood ook nog eens voor? Wow. Lijkt me nog meer kans op uitdrogen. Maar zal iig eens met plastic zakken aan de gang gaan.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: karton

Bericht door dirkjanl »

Hetwilmernielukke schreef: zo 12 jun 2022, 08:18 ? Je snijdt het brood ook nog eens voor? Wow. Lijkt me nog meer kans op uitdrogen. Maar zal iig eens met plastic zakken aan de gang gaan.
Ook hier wordt een brood,cake of welk ander baksel regelmatig in tweeën gesneden waarvan dan 1 deel in een plastic zak de vriezer ingaat. Wij merken niet dat het ingevroren deel na ontdooien echt anders smaakt.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: karton

Bericht door Victory »

Hetwilmernielukke schreef: zo 12 jun 2022, 08:18 ? Je snijdt het brood ook nog eens voor? Wow. Lijkt me nog meer kans op uitdrogen. Maar zal iig eens met plastic zakken aan de gang gaan.
Van wat ik lees van jou heb je het normaal met een weekje op, weinig kans dat je brood dan echt uitdroogt in de vriezer. Bolletjes liggen hier langer in de vriezer gaat ook prima, nergens last van zelfs als ik de bolletjes vergeet ofzoiets😉.
Als je een goede vriezer hebt komt het wel goed hoor☺️.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: karton

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik vries mijn broden in plastic zakken in. Ik gebruik 2 plastic zakken per brood. Ik vries de broden in z'n geheel in. Ik bak vaak kleine broden, vloerbroden van tussen de 350 en 450 gram en busbroden van rond de 450 gram (halfje brood). Blijven weken goed in de vriezer.

O ja, de plastic zakken hergebruik ik weer. Er gebeurt immers niets mee in de vriezer.

In papieren zakken droogt het brood uit in de vriezer.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

Levinebaktbrood schreef: ma 13 jun 2022, 03:10 Ik vries mijn broden in plastic zakken in. Ik gebruik 2 plastic zakken per brood. Ik vries de broden in z'n geheel in. Ik bak vaak kleine broden, vloerbroden van tussen de 350 en 450 gram en busbroden van rond de 450 gram (halfje brood). Blijven weken goed in de vriezer.

O ja, de plastic zakken hergebruik ik weer. Er gebeurt immers niets mee in de vriezer.

In papieren zakken droogt het brood uit in de vriezer.
Dank je Levine.Ik ga dit proberen .Zou top zijn als het werkt.Hoef ik maar een keer per week te bakken.Had ik beter een B10 kunnen kopen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: karton

Bericht door bakplaat »

Hetwilmernielukke schreef: zo 12 jun 2022, 08:18 [quote
Je snijdt het brood ook nog eens voor? Wow. Lijkt me nog meer kans op uitdrogen. Maar zal iig eens met plastic zakken aan de gang gaan.
[/quote]

Geen enkel probleem...Als je je (invries) broden vooraf snijdt, en goed inpakt in (plastic)zakjes, zal het in de vriezer praktisch niet kunnen uitdrogen.
Voor het ontdooien, haal je dan het benodigde aantal sneetjes uit de verpakking en de rest gaat weer terug in de vriezer.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: karton

Bericht door Hetwilmernielukke »

https://youtu.be/NtjbFYd6vHU
Twee x spelt desem.
Deze gaan in pakjes van 6 sneden de vriezer in.Ik ben benieuwd.
brood.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie