Dr Oetker gedroogde zuurdesem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Dr Oetker gedroogde zuurdesem

Bericht door KeesR »

Eindelijk dacht ik gevonden te hebben wat ik zocht: gedroogde actieve zuurdesem.
Staat op dat het om een startercultuur gaat maar bij recept staat dat je ook nog gist moet toevoegen.
Dus toch niet echt wat ik zoek....
oetker.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dr Oetker gedroogde zuurdesem

Bericht door Levinebaktbrood »

Er is actief desempoeder te koop van O-tentic. Je voegt 4% van dat poeder toe ipv gist. In het desempoeder zit echter ook gist. Het werkt goed maar het uiteindelijke brood heeft een totaal andere smaak dan 'echt' desembrood. Link naar een grote zak met uitleg, maar ook hier in een kleinere hoeveelheid te koop.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Dr Oetker gedroogde zuurdesem

Bericht door hjeverts »

Heb je al geprobeerd of er enige activiteit is als je een voordeeg maakt met het desempoeder?

Als het de volgende ochtend / na 12 uur niet acties is kan je aan je uiteindelijke deeg altijd nog gist toevoegen. Is het wel actief dan zou ik er gewoon een deeg mee maken zonder gist en kijken of het resultaat bevredigend is. :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Dr Oetker gedroogde zuurdesem

Bericht door Bantam »

Ik ben mijn bakkers carrière begonnen met O-Tentic omdat er in het begin van het Covid verhaal niet onmiddellijk (droge) gist te vinden was.
Ik ben daar, nu nog, heel tevreden over.

O-tentic gebruik ik nog regelmatig (af en toe) als toevoeging bij mijn desembroden om de tijd van het rijzen beter te kunnen regelen, lees versnellen als ik te weinig tijd heb.
Dit poeder heeft gist aan boord. Gist bijvoegen hoeft dus niet. De rijstijden zijn wel langer dan met gewone gist.
Ik denk (!) dat het "op-basis-van-desem" gedeelte bestaat uit in de hete oven gedroogde desem die dan tot poeder vermalen wordt.
De naderhand toegevoegde gistcellen zijn dus springlevend maar de melkzuurbacteriën zijn er niet mee bij wegens de te hoge temperatuur.

Zodoende is het een stevige smaakmaker. Omdat het gebakken is worden de smaken nog duidelijk versterkt.

Om te testen of er nog levensvatbare melkzuurbacteriën in dit poeder zijn, ben ik een proefje begonnen.
Ik heb namelijk 15 gram O-Tentic met 65 gram melk uit blik gemengd.
Als er nog melkzuurbacteriën in zitten verwacht ik een soort yoghurt of toch iets met een zure smaak. :?:
Indien niet verwacht ik een vieze brij die aan het gisten is. :lol:
Bericht hierover volgt later.

UPDATE :
Woensdag 22/12/2021, 22:00uur.
De proef is gedaan. Het resultaat is een brij die aan het gisten is.
Het potje ruikt heel sterk naar gist.
De melk is gekabbeld en er ligt veel schuim ( lees bubbels) op. Is nog heel vloeibaar.
De melk heeft een geelachtige kleur, van de O-Tentic.
De melk smaakt een beetje naar zure melk, maar vooral naar gist.
Besluit: Volgens mij zijn er geen, of nauwelijks, melkzuurbacteriën in dit poeder.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Deskman
Jongste bediende
Berichten: 36
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 09:55
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Dr Oetker gedroogde zuurdesem

Bericht door Deskman »

Volgens mij zijn desempoeders vooral zure smaakmakers die je gistbrood op desembrood laat lijken.

Ik heb ooit eens desempoeder van mijn molen gehad en ik kon er niks mee. En het is met desempoeder net als met zoveel andere manieren die een shortcut proberen te zijn voor het echte werk: Het lijkt er op maar het is het niet.
"A camel is a horse designed by committee." (Sir Alec Issigonis)
Plaats reactie