Desempoeder

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Desempoeder

Bericht door KeesR »

Eens in de 4 of 5 weken bak ik 2 volkorenbroden. Nu gebruik ik steeds droge gist maar ik wil weer met zuurdesem werken alleen zonder het gedoe. Voeden en zo: ik vergeet dat en dan staat er weer schimmel op of is het verzuurd en moet je het weer reanimeren. Ik maak al het deeg in de avond met klein beetje gist. In de ochtend vorm ik het deeg voor de 2e rijs en daarna bak ik.

Daarom zat ik te denken aan desempoeder. Is dat aan te raden? Ik houd niet van heel zuur brood. Hier in Duitsland verkopen ze droge desem maar ik vind de desem in Duitsland wel erg zuur. Zijn er alternatieven?
Zuidmolen verkoopt desempoeder van O-tentic. Is dat wat? Of is er een ander alternatief?
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Desempoeder

Bericht door Bantam »

Met de eerste lock-down van maart 2020 ben ik beginnen bakken met O-Tentic. Er was toen geen droge- noch instantgist meer te vinden die dagen.
Mijn buurvrouw had me een pak (1kg) O-Tentic meegebracht. Ik kende dat toen helemaal niet.
Nu ben ik een grote fan geworden.
Zelfs bij mijn zuurdesem broden voeg ik af en toe nog O-Tentic bij het deeg omdat het gemakkelijker is i.v.m. het tijdsgebruik.
O-Tentic is desem met een deel droge gist.
De dosis is 4% t.o.v. de bloem. Maar het werkt heel soepel.

Mijn echtgenote is bang dat ik na de coronatijd nog zoveel tijd in het broodbakken ga steken. Ze wil dan ... de wereld zien. :P ;)
O-Tentic zal dan een trouwe partner worden denk ik, i.p.v. mijn potjes met zuurdesem.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desempoeder

Bericht door Levinebaktbrood »

Het O-tentic desempoeder laat het deeg goed rijzen, zorg er wel voor dat het deeg 28 graden is. Je voegt 4% ten opzichte van de hoeveelheid bloem/meel toe. De rijstijden zijn ongeveer gelijk aan gistbrood.

De smaak van het uiteindelijke brood lijkt echter totaal niet op desembrood, ook de structuur/kruim is anders dan van desembrood.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Desempoeder

Bericht door KeesR »

Dank voor jullie antwoorden.
Plaats reactie