Vraagje over Desem en de koelkast

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels1275
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: di 24 mar 2020, 20:56

Vraagje over Desem en de koelkast

Bericht door Niels1275 »

Beste allemaal,

Ik ben ook sinds kort de wettelijke verzorger van een desem ;-)

Nu heb ik een vraag over het bewaren in de koelkast, ik lees verschillende dingen en kom er niet goed uit!


De vraag

Voor je de desem in de koelkast doet om een weekje te overwinteren, dan voed je hem bijvoorbeeld 1:1:1 of 1:2:2 mag ook zag ik!
Maar laat je hem dan eerst even fermenteren voordat hij de koeling in gaat of gaat hij meteen?

De reden van mijn twijfel is dat je ook ziet dat ze de desem voeden en laten fermenteren en pas dan een deel voor het recept pakken en een deel de koelkast in!

Dank en groetjes

Niels
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Vraagje over Desem en de koelkast

Bericht door lekkermelig »

Kort antwoord: het maakt niet zoveel uit.

Lang antwoord:
Je desem voeren en dan nog een paar uur buiten de koelkast laten staan zorgt ervoor dat de juiste bacteriën en gisten actief worden. Als je hem daarna in de koelkast zet gaat alles min of meer in de slaapstand. Zodra je de boel eruit haalt wordt het weer actief. Zelf voer ik hem dan meestal weer een keer voor ik hem ga gebruiken, dan is ie net wat actiever. Maar anderen halen ook goede resultaten door direct uit de koelkast desem te gebruiken.
Temperatuur kan nogal bepalend zijn voor de uiteindelijke smaak en activiteit. Desem bevat een mengsel van (wilde) gisten, azijnzuurbacteriën en melkzuurbacteriën, elk met een eigen temperatuur optimum. In de praktijk werkt het eigenlijk altijd wel, maar de smaak kan varieren van bijna niet zuur tot een flesje azijn. Ik zou gewoon uitproberen wat je qua timing het best bevalt, en dan pas gaan varieren als de smaak nog niet naar wens is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Niels1275
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: di 24 mar 2020, 20:56

Re: Vraagje over Desem en de koelkast

Bericht door Niels1275 »

Top!

Dan ga ik eerst eens kijken wat ik handig vind!
Als dat ook een lekker resultaat geeft dan is dat de oplossing ;-)

Dank voor je hulp Wil!

Groet

Niels
Plaats reactie