mijn zuurdesem is gestorven

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broodbakkertje
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 11:05

mijn zuurdesem is gestorven

Bericht door broodbakkertje »

Hoi, na een aantal maanden niet gebakken te hebben heb ik mijn zuurdesem uit de vriezer gehaald om weer te beginnen.
Er gebeurd echter niks...
Is er iemand in de buurt van Leeuwarden van wie ik wat nieuwe desem zou kunnen krijgen?

groetjes van Astrid
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: mijn zuurdesem is gestorven

Bericht door StefanDijle »

Hallo,

Ben helaas niet in de buurt. De volgende keer best drogen. Diepvries is minder geschikt. Voor nu kun je ook met gistwater een desem starten, dat is redelijk vijlig en in 5dagen heb je een desem.

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: mijn zuurdesem is gestorven

Bericht door Haverbrood »

geeft het niet op, doe 50gr dode desem en 50 gr bloem en 50 gr water en ververs deze nog eens 2 x om de 12 uur .
Als deze hierna nog niets doet dan is deze dood. :Z:
Bij mij duurde het ook 2 dagen voor er weer wat leven in de kwam. had de rogen desem ingevroren ¾ jaar geleden.

of je maakt gewoon weer nieuwe, voor dat je het weet
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: mijn zuurdesem is gestorven

Bericht door Rik59 »

Ja... ik zou het ook doen als Haverbrood...
Je kunt immers slechts eindigen met een zwembad vol dode desem...
Maar ik vrees dat onze Noordpoolbacteriën de kliko inmiddels al gevonden hebben??

Maarreh kun je in de titel het woord zuurdesem niet wijzigen in schoonmoeder?? Geeft meer rust!!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie