Desemdeeg plakt enorm

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Desemdeeg plakt enorm

Bericht door Bakben »

Ik heb vandaag men 2e Desem brood ooit gebakken, uit het boek van Edwin Klaassen.

Maar net zoals bij het eerste brood een tijdje geleden merk ik dat dit deeg ook enorm plakt.
Het plakt aan de werktafel, aan de handen, zo fel dat het niet eens lukt om het iets of wat te bewerken.

Natuurlijk wel een poging ondernomen, maar het resultaat was gewoon een plakkerig stuk deeg dat niet op te spannen is.
Uiteindelijk nog iets er van kunnen maken, maar dit is absoluut niet wat ik me er bij voorstel.

Ik vraag me af wat ik verkeerd doe..

Gebruikersavatar
Martwest
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 09 jan 2018, 19:35

Re: Desemdeeg plakt enorm

Bericht door Martwest »

Dit deeg is vaak vrij plakkerig, niets aan te doen (als je recept klopt). Bij het hanteren de ondergrond licht bestrooien en je handen wassen met weinig roggebloem scheelt al een stuk! Met een lichte touch moet je een eind kunnen komen. Succes!
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Desemdeeg plakt enorm

Bericht door Bioloogje »

Ik ken je recept niet (rogge als ingrediënt maakt bijvoorbeeld een deeg extra plakkerig) maar...Wanneer je net begint met het bakken van desembrood is het aan te raden een recept met een niet te hoge hydratatie van het deeg te hanteren. Ik spreek uit ervaring 😁. En te kiezen voor bloem/meel met een eiwitgehalte van rond de 12%.
Dit is een fijn recept om mee te beginnen : https://kuala-lumpur-sur-seine.blogspot ... bread.html
In het Engels maar mocht dat een probleem zijn; google translate is your friend!
Het recept geeft je de keuze tussen drie hydratatie, ik zou beginnen met nummer 1.
Zeker niet opgeven hoor. Desembrood is zo lekker en de hobby veel te leuk! Succes!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desemdeeg plakt enorm

Bericht door Levinebaktbrood »

Deeg mag best plakken, maar het vergt enige oefening om daarmee om te gaan. Ook niet het handigste deeg om mee te beginnen. Je kan altijd minder vocht in het deeg gebruiken. Dus volgende keer minder water nemen dan in het recept staat. Bijvoegen kan altijd nog tijdens het kneden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desemdeeg plakt enorm

Bericht door lekkermelig »

Over welk recept van Edwin Klaassen hebben we het eigenlijk?

Ik zo ook liever een eenvoudiger recept zoeken.
Bijvoorbeeld deze
https://www.broodbakforum.nl/viewtopic. ... =75#p27129

Dat is echt helemaal geen plakkerig deeg, heb ik zelf al tientallen keren gebakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie