Desem wilt niet lukken

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakben »

Ik heb sinds vorige week zondag (nu 7 dagen dus) een desemstarter staan, die ik heb gemaakt volgens de methode op de website van Levine.
Maar hij wilt maar niet beginnen bubbelen.

Bij dag 4 zag ik nog steeds geen activiteit, dus heb ik dag 3 herhaald, en dat doe ik nu nog steeds zonder enig resultaat. Er zijn wat minuscule bubbeltjes zichtbaar maar dat is het dan ook.

Ik ga er vanuit dat als ik de hoeveelheid roggemeel aanpas de desem uiteindelijk wel zal werken, maar onder welke verhouding doe ik dit dan? Hoe bereken je dat?

Ligt het dan niet aan de tarwebloem waardoor het niet lukt?
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door KeesR »

Biologisch meel schijnt meer goede gisten etc te bevatten dan gewoon. Als ik desem maak maak ik altijd een vrij waterig papje dat ik een nacht buiten zet onder een afdakje. Kunnen de gisten in de lucht neerdalen. Ik heb tot nu toe zeker 5 starters zo gemaakt, nooit een mislukking.
Gewoon geduld. Zolang het niet echt rot ruikt heb je geen verkeerde bacteriën gevangen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door lekkermelig »

Het enige waar je bij biologisch meel vanuit kan gaan is dat er hoogstwaarschijnlijk minder gif in zit.
We hebben het al eens eerder genoemd hier, maar het is een fabeltje dat je de deegpapjes buiten moet zetten om voldoende gisten en bacteriën te vangen. Niet dat het dan niet zou lukken, maar die gisten en bacteriën zitten in ruim voldoende mate op de granen zelf, waarbij er op rogge veel meer schijnen te zitten dan op tarwe. Dat is ook de reden dat veel mensen aanraden om met volkoren rogge te beginnen als je een desem start. Als dat eenmaal gelukt is kan je je desem omzetten in elke variant die je maar leuk vind, tarwe, rogge, spelt, emmer, of wat je verder maar nuttig vindt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Levinebaktbrood »

Het belangrijkste ingrediënt van desem is 'geduld'. Soms duurt het langer voordat een desem actief wordt. Altijd doorgaan met verversen. Je kan ook alleen roggemeel gebruiken en dan later, zoals Wil ook al zegt, overgaan op een andere soort bloem of meel.

Dat fabeltje van je desem een aantal uren buiten zetten om gisten te vangen lijkt maar niet uit te roeien. Het is echt volkomen onzin :rofl2:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakben »

Het papje buiten zetten ga ik ook niet doen. Vind het zelf ook een fabeltje [emoji6]

Ik weet dat veel geduld nodig is om het te maken, maar ik ben toch wat verrast dat het na 7 dagen bitter weinig activiteit geeft.

Ik blijf zowiezo door gaan, het ruikt niet slecht en ik zie ook geen negatieve tekenen, ben benieuwd
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Haverbrood »

Vallen en opstaan is de weg naar lopen.
Met Desem is dat ook .
De grootste fout is het gebruik van metalen lepels, schalen.

zaterdag had ik mijn desem gedeeld over een 2e potje. een heeft het helaas niet gehaald.
Mijn fout was, het potje kwam uit de vaatwasser, vergeten om te spoelen onder koud en daarna warm water. :2th:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bioloogje »

Ach, er gaan zoveel verhalen over wat wèl of wat niet te doen. Ik gebruik altijd metalen lepels en haal mijn potjes ook wel eens direct uit de vaatwasser en heb toch een lekker actieve desem. Levine's adviezen helpen je goed op weg denk ik en anders is er nu een serie op YouTube (Engelstalig) waarin je van dag tot dag kunt volgen hoe je een starter opbouwt: https://youtu.be/BIFPzoFeioQ Het eindigt na anderhalve week mrt het maken van een brood.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik meestal een siliconen spatel maar ook wel een gewone lepel uit de bestekla. Het maakt allemaal niet uit, desem gaat er niet dood van. Ook gebruik ik potten die uit de vaatwasser komen. Nog nooit problemen gehad.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Anna »

Het kan ook aan de temperatuur liggen. Mijn desem bubbelt beter als ik 'm op een warmer plek (meer dan 19 graden) in huis zet. Hij is dan ook sneller verdubbeld.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakker Henk »

Is je bloem of meel wel rdelijk vers?
Gebruikersavatar
desempedia
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 13:09

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door desempedia »

hoi, ja laten we bij het begin beginnen. Gebruik je volkorenmeel of tarwemeel, en hoelang houdbaar en waar heb je het gekocht.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Levinebaktbrood »

In het openingsbericht staat dat ze mijn methode volgt en dan begin je met roggemeel en ga je langzaam over naar tarwebloem.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Erik- »

Even als reactie op metaal: dat kan echt geen kwaad. Professionele machines om desem in te bewaren/voeden zijn tenslotte ook van rvs gemaakt. In diverse literatuur is het gebruik van rvs ook terug te lezen, bijv. in Classic Sourdoughs.

Je beginnende desem buiten zetten zal dan weer wel werken, al werkt binnen ook. Er zitten nu eenmaal gisten in de lucht die in je desem terecht zullen komen, dat zal buiten wat meer zijn dan binnen. Aan de andere kant zitten de gisten ook al in het bloem zelf.

Ik denk dat het beste advies is om gewoon even opnieuw te beginnen met een verse, biologische bloem. Je hebt gewoon pech gehad volgens mij. :)
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Haverbrood »

Erik- schreef: wo 31 jan 2018, 13:24 Even als reactie op metaal: dat kan echt geen kwaad. Professionele machines om desem in te bewaren/voeden zijn tenslotte ook van rvs gemaakt. In diverse literatuur is het gebruik van rvs ook terug te lezen, bijv. in Classic Sourdoughs.
Ik had bewust over METAAL en niet van over RVS.
ik werk dagelijks met RVS of wel FERO.
slotje
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakben »

@ Levine : het is "hij" [emoji6]

Ik ga niet op ieder bericht antwoorden, maar tot nu toe ziet men Desem er goed uit.

Ik ben niet opnieuw begonnen, ik heb het potje ook niet buiten gezet, en ik ben ook niet met een vlindernet gist gaan vangen :D

Ik heb de tarwebloem weg gelaten en geef nu als voeding enkel roggemeel.
2 dagen geleden mee begonnen (daarvoor deed ik er wel nog tarwebloem bij) en kijk, de Desem is wat actief geworden, een klein beetje omhoog gekomen en een hoop bubbels. Nu gewoon verder zetten en dan komt het allemaal wel in orde.

Switchen naar tarwebloem in later nog altijd.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Levinebaktbrood »

O jee :oops:. Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik 'ze' heb getypt. Niet echt bij nagedacht. Excuses!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Rik59 »

Haha hier met handschoentjes aan de desem hoor.. geen bacterie teveel!

Onzin.. heb hier al een aantal desems gemaakt en op verschillende manieren..
Nu ook sinds vorige week de manier van Levine toegepast.. en ging als een trein..
Theorie geënt op een gigantische vermeerdering van gistcellen tesamen met een voordeeg wat voor nog meer toename van gistcellen zorgde bakte ik fijne broodjes..

Het probleem met oud meel ofwel oude bloem maakte ik ook mee maar met een deeg. Tja.. dat het geen fijn resultaat gaf hoef ik denk ik niet te vertellen...

Metaal kan ik ook rustig gebruiken...

Waar ik nog wel aan dacht... komt er genoeg lucht bij je desem?? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het potje gewoon afsluiten...
Ikzelf gebruik weckpotten en dan zonder rubberring..
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakben »

Net opnieuw ververst, en ik was aangenaam verrast. Derstraks om 16u was het nog maar verdubbeld, nu om 22 u was het 3x zoveel.

Enige wat ik me afvraag is of het normaal is dat zo een dikke brij is?
Ik stel het me eigenlijk veel vloeibaarder voor.
Of komt dit nog?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je alleen roggemeel gebruikt wordt de desem niet vloeibaar, het blijft een dikke brij. Roggemeel kan veel vocht opnemen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakben »

Wat is het verschil met een Desem van roggebloem of roggemeel?
Roggebloem Desem heeft waarschijnlijk een Lichtere kleur, en id vloeibaarder neem ik aan, maar zijn er nog andere voor/nadelen aan?

Als ze in een recept een roggedesem ( van bloem of meel) gebruiken maakt het dan iets uit qua werkwijze, smaak... Enz?
Wat zijn de verschillen tussen beide?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Rik59 »

Roggemeel heeft de vliesjes van de roggekorrel ook en bevat daar ook de hoognodige bacteriën.

Roggebloem is gezeefd roggemeel.

Roggemeel heeft dus sneller bacteriën en is dus ook sneller actief..

Wat Levine bedoelt is wellicht de eerste dagen van het desem waar ze de roggemeel gebruikt om een snelle bacteriegroei op gang te brengen... hierna wordt meestal overgestapt naar de meel/bloemsoort waar het recept om vraagt.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door KeesR »

Levinebaktbrood schreef: vr 02 feb 2018, 01:07 Als je alleen roggemeel gebruikt wordt de desem niet vloeibaar, het blijft een dikke brij. Roggemeel kan veel vocht opnemen.
Bepaalt de hoeveelheid water niet hoe vloeibaar iets wordt?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Rik59 »

KeesR schreef: vr 02 feb 2018, 22:46
Levinebaktbrood schreef: vr 02 feb 2018, 01:07 Als je alleen roggemeel gebruikt wordt de desem niet vloeibaar, het blijft een dikke brij. Roggemeel kan veel vocht opnemen.
Bepaalt de hoeveelheid water niet hoe vloeibaar iets wordt?
Niet bij een hydratatie van 100% want dan heb je toch immers 1 op 1!!
Dus bijv. 50 gr. meel/bloem op 50 gr. water
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakben »

Ondertussen heb ik een actieve Desem.
Morgen ga ik het opnieuw gebruiken.

Wat me wel opvalt, is dat als ik de deksel van de pot af neem, en aan de Desem ruikt, het aardig scherp en precies wat alcohol achtig ruikt.
Heb de Desem nu 24u geleden ververst, op 1:1:1 verhouding.

Als ik er in roer dan ruikt hij zoals de meesten beschrijven, yoghurt-achtig enz...

Is het normaal dat de Desem zo scherp ruikt?
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Bakker Henk »

Klinkt toch goed?
Waarschijnlijk, omdat je met puur rogge bezig bent, zal de smaak en geur wel wat hard zijn.

Mijn ervaring is.
Ik ben ook begonnen met rogge, maar ben toen overgegaan naar tarwe. Mijn zuurdesem is onlangs 4 jaar geworden. Omdat ik niet zo heel actief bezig ben met broodbakken, heb ik deze in de koelkast staan. En moet ik hem - als ik hem niet heb gebruikt - na enkele weken weer opnieuw voeden. Door tarwe en mogelijk ook door de koelkast heeft mijn zuurdesem een hele lieve appeltjesgeur.
Elke zuurdesem zal zich door de tijd wel gaan ontwikkelen. Dat is het leuke ervan.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Rik59 »

Gefeliciteerd Ben.. wees er zuinig op :2th:

Als je desem en dus suikers gaat vergisten krijg je alcohol en koolzuurgas (de laatste is hard nodig om dat deeg omhoog te duwen) dus daar zou ik me niet al teveel zorgen om maken..

Wat je met scherp ruiken bedoeld is mij (mits je er geen sambal in hebt gekiept) niet helemaal duidelijk...

Ikzelf bak momenteel om de 2 weken dus dan ververs ik na een week mijn 100 gram Wojtek met 100 gram verse ingrediënten 1:1 (50 tarwemeel en 50 water).

2 dagen voor ik ga bakken haal ik em uit zijn slaap en doe er nog eens 200 gram bij (ook weer 1:1)
12 uur later hebben die beesten alweer honger en dan geef ik em 400 erbij waarna ik 12 uur later het voordeeg maak met de kolkende massa.. waar ik natuurlijk wel 100 gram eerst af heb gehaald om over 2 weken weer wat bakplezier te hebben..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door lekkermelig »

Als je desem te lang geen eten krijgt, worden er andere stofjes afgebroken en krijg je aceton achtige geuren.
Niets aan de hand, eten geven en de scherpe geur is snel weg.
Merk je vooral als je desem een tijdje in de koelkast heeft gestaan, of buiten de koelkast zonder eten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Inostrate
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 11:16
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door Inostrate »

Desem maken is een leuke bezigheid. Ik experimenteer ook met glutenvrije desems uitgaande van glutenvrije meelsoorten en vooral haver, teff en boekweit geven hele goede resultaten en verhogen de smaak van een glutenvrij brood flink. Ook leuk om eens te gebruiken in een brood met tarwemeel en bloem, net voor een andere smaakvariatie. Op mijn blog vind je meer informatie over glutenvrije meelsoorten en het bakken hiermee en vele recepten: www.dasanderekoek.wordpress.com :D
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door henkverhaar »

lekkermelig schreef: zo 18 feb 2018, 13:21 Als je desem te lang geen eten krijgt, worden er andere stofjes afgebroken en krijg je aceton achtige geuren.
Ja, en dus? ;-) Ik hou wel van aceton...

Ik 'kweek' mijn desem, en mijn voordeeg al jaren in de koelkast. Ik heb op dit moment twee weckpotten met desem. Als ik brood bak (meestal 1 maal per week, totaal 2500 gram deeg), haal ik het doorgefermenteerde voordeeg, en 1 pot desem uit de koelkast, laat die een half uurtje opwarmen. Het voordeeg gaat door het brood. Dan maak ik van de desem uit de pot een vers voordeeg. Dat gaat meteen weer de koelkast in (en blijft daar dus ongeveer een week fermenteren). Daarna wordt de desem in de pot gevoed, en gaat ook de koelkast in, waarbij deze pot achter de andere gezet wordt. De volgende cyclus wordt met deze andere pot desem gedaan. De desem staat dus ongeveer 2 weken te fermenteren voordat ie gebruikt wordt om een voordeeg te enten.

Ik doe het nu een jaar of 3 zo. Daarvoor stonden de potten desem normaliter bij kamer (keuken) temperatuur te fermenteren, maar dat leidde te vaak tot 'gecontamineerde' desem, met groene aanslag aan de wand, en minder fijne geur. Op zich niet zo veel aan de hand, 1 of 2 keer wassen en in een schone pot en het is weer pico bello, maar het is wel weer extra werk; dat heb ik nu eigenlijk nooit meer.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem wilt niet lukken

Bericht door lekkermelig »

henkverhaar schreef: za 17 mar 2018, 21:02
lekkermelig schreef: zo 18 feb 2018, 13:21 Als je desem te lang geen eten krijgt, worden er andere stofjes afgebroken en krijg je aceton achtige geuren.
Ja, en dus? ;-) Ik hou wel van aceton...
Ik probeer gewoon antwoord te geven op een vraag, dus niets 'nou en' :o
Ieder heeft zijn eigen manier van desem kweken, vooral blijven doen. Door in de koelkast te kweken krijg je gegarandeerd een andere smaak. Misschien vind jij dat lekker, maar niet iedereen houdt van nagellak remover in zijn brood denk ik :G
De aceton geur betekent dat je hele prutje staat te verhongeren en dus dood gaat.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie