Desem van de zuidmolen

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Desem van de zuidmolen

Bericht door Gebaxke »

Mijn pot met zuurdesem is gevallen, een glazen pot die ik al jaren af en toe ververste om de boel in leven te houden.
Dat is even flink balen. Maar goed ik heb al een nieuwe desem starter aan het pruttelen maar wil deze eerst een paar maanden op volledige sterkte krijgen door voeren en roeren zo af en toe.

Ik gebruik geen glas meer, heb nu twee plastic potten van een liter, iets met schade en schande.

Mijn oog viel op een potje desem van de Zuidmolen, uit nieuwsgierigheid eens gekocht.
Voor mensen die het zelf nog niet lukt dat desem opstarten , of niet leuk vind of als het gewoon niet lukt. Dit is een prima desem, heel goede vergisting en een mooie geur.
Ik heb deze in een aparte pot gedaan (ook plastic) gevoerd en geroerd en die gaat als een tierelier.

Dus mijn tip, proberen die starter. Prima spul.
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door Haverbrood »

Gebruik een Hero jam pot deze zijn sterk heb ervaring mee. :2th:

Mvg Dave
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Stretch&Fold
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 nov 2017, 11:52

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door Stretch&Fold »

Gebaxke schreef: vr 15 dec 2017, 13:56 Mijn oog viel op een potje desem van de Zuidmolen, uit nieuwsgierigheid eens gekocht.
Bedoel je de "Vloeibaar zuurdeeg biologisch"? Heb je die gekoeld afgehaald of toch laten verzenden?
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door Gebaxke »

Ja die is het.
Heb hem laten verzenden op de dagen vorige week dat het sneeuwde en koud was. Kwam koud binnen in de verpakking en werkte als een tierelier.
Heb de gok genomen en heeft goed uitgepakt.
Gebruikersavatar
Wilfred Jansen
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 20:10

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door Wilfred Jansen »

En hoe werkt dit dan? Moet je er meel bij doen?
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door Gebaxke »

Je kunt het direct gebruiken, 40 gram toevoegen per kg deeg.
En je kunt het gewoon als desem starter gebruiken voor een nieuwe desem die je iedere keer bijvoert en af en toe wat van gebruikt zoals een gewone desem.
Gebruikersavatar
Andrea
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 11:30

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door Andrea »

Hallo,
Na het lezen van je bericht heb ik een vraag:
Wat is de verhouding van desem ,water en meel ( welke meel gebruik je?) wordt toegevoegd om het te voeden en te kunnen blijven gebruiken?

Ik hoor het graag.
Bedankt alvast,
Andrea
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door Levinebaktbrood »

Andrea, ik zie dat je 2 berichten hebt geplaatst maar je hebt je nog niet voorgesteld. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst voorstellen voordat ze vragen gaan stellen. Wil je dat alsnog doen in de daarvoor bestemde rubriek?

Je kunt zelf heel eenvoudig een desem maken, op mijn blog staat een werkwijze.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Desem van de zuidmolen

Bericht door StefanDijle »

Om op de vraag te antwoorden. Ik zou moederdesem cultuur en desem maken van elkaar schijden. Zo doen dat ook vele professionele bakkers. Hoewel het kultuur kweken dan in een labo gebeurt. Thuis kun je dat ook: Eigen cultuur houden. Onafhankelijk van hoe je aan je cultuur geraakt bent, moet je deze aan het leven houden. Ze heeft „eten“ en de juiste omgevingstemperatuur nodig. Minstens een keer per twee weken moet de cultuur een vers schepje bloem, water en “warmtetijd” krijgen. Daarvoor, voeg je ¼ van het totale gewicht van je cultuur aan bloem toe en evenveel warm water (50°C) toe en laat ze weer op een warme plek staan (vb. oven met licht aan) tot het volume duidelijk (2 a 3x) is toegenomen. Let op: sluit daarvoor ook nu het deksel van de bokaal niet volledig dicht. Er ontstaat CO2, wat moet kunnen ontsnappen. Naar 3-8uur mag de cultuur weer in de koelkast.

Van deze zo aan het leven gehouden moederdesm gebruik je dan iets (afhangelijk van de methode) om je desem te kweken. De verschillende methodes verzamel ik dezerdagen op mijn blog (2 traditioneel Duitse methoden staan er al en er komt nog min. een bij. Geplant is nog een Italiaans en een Balkandesem. Maar dat is natuurlijk werk en ik heb er meer tijd voor nodig...

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Plaats reactie