Ik weet het echt niet meer

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linneke
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 11:59

Ik weet het echt niet meer

Bericht door Linneke »

Hallo allemaal

Na een langdurige verbouwing heb ik de draad weer opgepakt maar na tig onsuccesvolle pogingen om een desemstarter te maken weet ik niet of ik de boel voor de zoveelste keer moet weggooien of nog moet doorgaan.

Mijn starters komen de 2e of 3e dag tot leven, bubbelt en "rijst", de dagen daarna gebeurt er helemaal niets meer, geen mm omhoog, uiteraard ga ik dan dagelijks door met voeden/verversen maar er gebeurt niets meer, alleen gaat het steeds zuurder ruiken. Vandaag is de 7e dag van mijn roggestarter die alleen op de 2e dag (vorige week woensdag) bubbelde en verdubbeld was, daarna niets meer. Ik gebruik biologisch volkoren roggemeel van Duitse komaf, maar ik heb het ook met volkoren speltmeel en gewone tarwebloem geprobeerd en met een mix van tarwe en rogge.

Moet ik nog doorgaan met voeden/verversen of maar weer weggooien? :(
Zou het aan de temperatuur kunnen liggen want 's-nachts is het hier rond de 16 of 17 graden? Hele nacht het ovenlampje laten branden en ze daarin zetten? Ik zou toch zo ontzettend graag met mijn eerste eigengemaakte desemstarter gaan bakken dus graag jullie adviezen en tips.

Groetjes
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Hans0166 »

Gewoon doorgaan met verversen... komt goed. Met lagere temperaturen kan het wat langer duren.
Volgens mij hoef je echt niet te gaan verwarmen, in de zomer zijn de nachten vaak niet veel warmer dan 17c en dan lukt het ook gewoon.
Probeer eens 10 dagen, of zelfs meer..

lees ook eens hier op de blog van Levine
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl ... desem.html
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Bioloogje »

Wat Hans zegt... en mik op een roggestarter. Is toch vaak het meest succesvol! Het komt echt goed hoor!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Ingrid78
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 22:37

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Ingrid78 »

Hoi Linneke,

Als je in de buurt van Rheden woont, mag je wat van mijn desem komen ophalen. Stuur me dan een PM.
Blijven verversen, dat werkt echt :2th:
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Bioloogje »

Ingrid78 schreef:Hoi Linneke,

Als je in de buurt van Rheden woont, mag je wat van mijn desem komen ophalen. Stuur me dan een PM.
Blijven verversen, dat werkt echt :2th:
Goed idee! Ik woon in Alkmaar. Ook bij mij van harte welkom!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Linneke
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 11:59

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Linneke »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben gisteren gewoon doorgegaan met verversen. Vanmorgen nog steeds geen bubbeltje te zien (en dat bij de temperatuur van gisteren), helemaal niets, het papje ligt er zo bij zoals ik het gisteren heb weg gezet :cry:

Helaas woon ik niet in de buurt van Rheden of Alkmaar maar in Zuid-Limburg (zou het daar misschien aan liggen? :rofl: :rofl2: ) anders was ik allang een super desempje komen halen, in ieder geval hartstikke bedankt voor het aanbod :2th:

Ik ga nog maar een paar dagen door, mochten er deze week nog steeds geen bubbels verschijnen dan weet ik het ook niet meer.......ik zal jullie op de hoogte houden.

Groetjes
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Hans0166 »

Linneke schreef: di 17 okt 2017, 09:39 mochten er deze week nog steeds geen bubbels verschijnen dan weet ik het ook niet meer......
vertel anders ook eens wát je doet met je starter? hoeveelheden/verhoudingen?
Gebruikersavatar
Linneke
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 11:59

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Linneke »

Hallo Hans,

Ik heb de methode van Levine "uitdekeukenvanarden" meerdere keren geprobeerd, de methode van weekendbakery en de methode van de bisschopsmolen ook geprobeerd, ook met verschillende soorten meel (tarwe, spelt, rogge), wel en niet BIO.

Wat ik vandaag heb gedaan met de starter (nou ja, prutje) zoveel weg gegooid dat er nog 30 gram (15 rogge-15 water) overbleef en aangevuld met 40 gram rogge en 40 gram water in de hoop dat ik morgenvroeg een vreugdedansje kan maken :DB2:
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Bioloogje »

Ik zou ook eens proberen twee keer op een dag te verversen, in de verhouding 1:2:2, bijvoorbeeld 10 gr. Starter:20 gram (rogge)meel:20 gram water. Sterkte ermee!
En ja, Limburg ligt iets te ver buiten mijn normale route. Jammer!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Levinebaktbrood »

In een hogere verhouding verversen is idd een optie om hem aan de praat te krijgen.

Mocht het nou helemaal niet lukken: bij de Weekend Bakery kan je kant en klaar roggedesem bestellen. Klik hier.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door jasmon »

Levinebaktbrood schreef: di 17 okt 2017, 15:11 Mocht het nou helemaal niet lukken: bij de Weekend Bakery kan je kant en klaar roggedesem bestellen. Klik hier.
tijdelijk niet leverbaar..
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Linneke
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 11:59

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Linneke »

Allemaal bedankt voor de tips!

Vorige week toen ik voor de zoveelste keer de poging waagde een starter te maken heb ik me suf gezocht op internet waar ik een actieve cultuur kon kopen omdat ik er al vanuit ging dat het weer niet zou lukken.
In Duitsland vond ik één BIO bakkerij online die ook naar Nederland zijn actieve Sauerteig stuurde, 300 gram voor 2,99 euro plus verzendkosten. Uit voorzorg heb ik er maar 4 besteld ;S en gisteravond ontvangen.
Je kunt er dus je eigen Anstellgut (starter) van maken of meteen mee gaan bakken.
Ik heb 100 gram uit de eerste zak genomen en 50 gram rogge en 50 gram water toegevoegd, nu zou het toch moeten lukken.
Zo niet: probeer ik verder met de overige 1100 gram (4 weken houdbaar in de koelkast). Overmorgen krijg ik de vouwbare "rijskast" van Brod en Taylor waarmee ik een constante temperatuur kan instellen, kan me niet voorstellen dat het dan nog mis gaat.

Wordt vervolgd!
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Haverbrood »

Nog een tip gebruik geen metalen lepels of schalen.
Glazen schalen en kunststof lepels of spatels. :2th:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Bakker Henk »

Ik heb in december 2013 een recept van Levine aangehouden. Dus begonnen met roggemeel. En daarna steeds met roggemeel/tarwebloem gevoed. Ik heb er één dag langer over gedaan, omdat ik twijfelde over de geur. Maar waarschijnlijk zou dat zelfs niet nodig zijn geweest.
Belangrijk:
Rogge en tarwe moeten erg vers zijn!
Probeer zo schoon (hygiënisch) mogelijk te werken.

Mijn desempje wordt binenkort dus 4 jaar. Hij staat veelal in de koelkast en ververs hem - in ieder geval - één keer in de 3 weken. Het is een tarwezuurdesempje. Eigenlijk helemaal niet zuur. Je zou kunnen zeggen: het Franse type. O ja, ik ben Frankofiel.

Rogge schijnt de meeste lactobacillen en wilde gisten te bevatten. Dus zo vers mogelijk!
Gebruikersavatar
Linneke
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 11:59

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Linneke »

Het vervolg:

Ik heb een bubbelende, rijzende starter die zich gisteren binnen vijf uren meer dan verdubbelde :grin:

Dinsdagavond heb ik van de starter die ik van de Duitse bakker had ontvangen 100 gram genomen en 50 rogge-50 water toegevoegd. Woensdagmorgen was er nog niets gebeurd, ik heb hem op een warme plek gezet en 's-avonds zag ik ietsiepietsie actie in het potje, donderdagmorgen was hij verdubbeld. Na 2 keer verversen verdubbelde hij binnen acht uur en gisteren na 3 keer verversen binnen vijf uren. Hij staat nu in de koelkast te wachten op zijn volgende voeding. Ik denk dat ik me volgende week eens aan mijn eerste desembrood waag, eerst nog maar een paar keer verversen zodat hij wat sterker wordt.

Bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Ik weet het echt niet meer

Bericht door Bioloogje »

Goed om te lezen, succes!
Groetjes, Annelies
Plaats reactie