Desem en Suiker

Alles over desem
Plaats reactie
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Desem en Suiker

Bericht door Haverbrood »

Gisteren wilde ik 2 potjes desem onderhouden. vlug wat doen voor de kinderen en ja hoor potjes vergeten.
Helaas heeft er een in de zon gestaan, deze rook anders. van 400 gram 200 gram door het gootsteen putje.
Toch maar wat te eten gegeven, even laten staan, zag de suiker pak staan en dacht he' theelepel suiker er bij kijken hoe dat gaat. Kwam ik vandaag het potje tegen, :crazy:
Een liter potje helemaal vol met desem en er om heen, een hele grote plas desem. Was nog steeds actief, en het rook lekker.
Als ik brood maak met desem en in het recept staat suiker vermeld, dan doe ik vaak bij de desem een deel van de suiker er bij en laat ik deze even staan voor dat ik begin.
Wat is jullie ervaring met suiker in desem.

Mvg Dave
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Desem en Suiker

Bericht door papagena »

Ik doe alleen in acute noodgevallen suiker bij het desem maar dat komt echt zeeeeeer zelden voor.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem en Suiker

Bericht door Levinebaktbrood »

Nog nooit suiker bij een desem gedaan :shock:.

Ik gebruik ook bijna nooit suiker in mijn broden, tenzij het een zoet brood moet worden natuurlijk.

Nog een tip: gooi desem weg in de vuilnisbak en niet door het gootsteenputje. Grote kans dat je op een gegeven moment verstopte leidingen krijgt (sprak ze uit eigen ervaring ..... :grin:).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Desem en Suiker

Bericht door Haverbrood »

Leuk om dit eens geprobeerd te hebben.

mij voorkeur gaat toch maar, desem met rogge of Tarwe.

Afvoer is een goude tip. :2th:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Plaats reactie