Desem van Robert bij de Appie

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Desemgotchi
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 12:26

Desem van Robert bij de Appie

Bericht door Desemgotchi »

Hallo allemaal,
Ik heb een paar maanden geleden een pakje desem van Robert bij de Appie gekocht. Deze heb ik vandaag maar eens opengemaakt en probeer daar een brood mee te bakken. Ik gebruik daarvoor ook de meergranenmeel van Robert. Ter vergelijking heb ik een zelfde hoeveelheid meel met mijn eigen desem tot een deeg omgetoverd. Ik moet zeggen dat de desem van Robert wel veel meer rijst. Op de verpakking staat dat er naast durumdesem ook bakkers gist in zit. Dat is waarschijnlijk de reden. Over 10 minuten zal mijn brood klaar zijn. Ik zal er foto's van posten.
Ook heb ik een kleine deel van de (gedroogde) desem vermengd met water en daarna gevoed met 40 gr water en Tarwebloem.
Heeft iemand al eens gebakken met desem van Robert of geprobeerd dit desem op deze manier te starten?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem van Robert bij de Appie

Bericht door lekkermelig »

Je kan natuurlijk ook een zakje droge gist bij je eigen desem gooien, dat rijst ook. ^)^
Niet vergeten eerst de prijs te vervijfvoudigen.... :shock:

Maar even serieus. Nee, nooit gebruikt en ik zou ook niet weten waarom, hooguit uit nieuwsgierigheid.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Desemgotchi
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 12:26

Re: Desem van Robert bij de Appie

Bericht door Desemgotchi »

Hoi Wil,
Bij mij was het ook nieuwsgierigheid.
André
Gebruikersavatar
Desemgotchi
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 12:26

Re: Desem van Robert bij de Appie

Bericht door Desemgotchi »

Het resultaat van het brood met het desem van Robert is prima. Mijn eigen desem heeft wellicht niet voldoende tijd gehad na een invries periode van 6 weken i.v.m. vakantie om te herstellen. Twee dagen achter elkaar gevoed en op het aanrecht laten staan. Het deeg rees ook al bijna niet en het lijkt wel een baksteen.
AfbeeldingUntitled by anjosofr, on Flickr
De smaak is van beide wel goed, maar het blanke brood is echt nauwelijks gerezen. Op naar de volgende poging en anders maar een keer opnieuw beginnen met het maken van een desemstarter.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Desem van Robert bij de Appie

Bericht door Bioloogje »

lekkermelig schreef:Maar even serieus. Nee, nooit gebruikt en ik zou ook niet weten waarom, hooguit uit nieuwsgierigheid.

Wil
Ik heb het laten liggen in het schap, hoewel ik ook niet uitsluit het ooit uit nieuwsgierigheid te proberen. Wel heb ik het meergranenmeel van Robert gebruikt en daar is niks mis mee.




Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Grobbekee
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 15:59

Re: Desem van Robert bij de Appie

Bericht door Grobbekee »

Dit is poeder met desemsmaak en bakkersgist. Dat geeft wel een zuurtje aan je brood maar door de (te) snelle rijzing heeft het niet de gezondheidsvoordelen (betere beschikbaarheid van mineralen en vitaminen, afbraak van lectine etc) van echte zuurdesem.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem van Robert bij de Appie

Bericht door Levinebaktbrood »

Afbraak van lecinine? Je bedoelt waarschijnlijk fytinezuur .........
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Desem van Robert bij de Appie

Bericht door Gebaxke »

Desempoeder is doorgaans niet geschikt om een desem starter van te maken.
Puratos O tentic is zo een poeder wat ik zelf veel gebruik voor het gemak en goede smaak. Het ruikt naar desem maar het is het niet. Ik vermoed dat het ah desem poeder van robert, Puratos O tentic is.
Als je hiermee een desem wil starten doet het rijsmiddel in het poeder niets, het vermenigvuldigd zich niet.
De specifieke geur van het poeder wordt minder naar mate je "desem" groter wordt door te voeden, verdunning dus.
Wat er wel gebeurt is dat je een gewone desem krijgt omdat je water en meel vermengt.
De natuur doet gewoon zijn werk.

Wat je krijgt na een paar dagen is een gewone desem met wat extra desempoeder erin.
Die kun je gewoon gebruiken.

Dus wil je een pure echte desem moet je met wat meel en water aan de gang, of iemand om een potje pure desem vragen om mee te beginnen. :G
Dat laatste is erg leuk, zo kun je eens wat andere desem varianten proeven, en ruiken.

De desemruilbank is dat wat? :D, :)
Plaats reactie