Desem met enkele belletjes en al aan het rijzen een goed teken?

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eline0402
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 22:22

Desem met enkele belletjes en al aan het rijzen een goed teken?

Bericht door Eline0402 »

Hoi samen,

Ik heb me dee week voor het eerst gewaagd aan een desem. Maandag 100 gram roggemeel, en 100 ml water (later 100 ml water toegevoegd) uurtje bij de verwarming en de rest van de dag in de koelkast (zoals in Meesterlijk brood staat beschreven)Wel enkele belletjes te zien. Dinsdag 100 gram roggemeel en niet afgewogen hoeveelheid water toegevoegd, dikte is hetzelfde als daarvoor. Wederom 1 uur bij de verwarming en daarna in de koelkast. Ergens woensdag in de middag de desem bij de verwarming laten staan, en 1 x geroerd. Vandaag idem dito. Ik heb nu wel enkele (maar minder dan maandag) belletjes, en het rijst nu een paar centimeter en ruikt naar fruit.

Volgens mij wel goede tekenen, maar met maar enkele belletjes ben ik nog niet helemaal tevreden. Wat vinden jullie, en wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt. Gr eline
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem met enkele belletjes en al aan het rijzen een goed teken?

Bericht door Levinebaktbrood »

Het is ongebruikelijk om de desem tijdens de opstartfase in de koelkast te zetten, er zal nl. niet zoveel gebeuren. Zodra de desem klaar is kan je hem wel in de koelkast bewaren. Verder is het wel verstandig om steeds alles af te wegen anders weet je als de desem klaar is de hydratatie (vochtgehalte) van de desem niet. Het duurt zeker 7 - 10 dagen voordat een desem goed genoeg is om er mee te kunnen bakken. De desem zal dan in de meeste gevallen enkele uren na het voeden in volume verdubbelen of verdriedubbelen.

Er zijn vele manieren om desem te maken. Dit is mijn manier: klik hier.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Eline0402
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 22:22

Re: Desem met enkele belletjes en al aan het rijzen een goed teken?

Bericht door Eline0402 »

Bedankt! Hij heeft nog steeds wel belletjes, maar geen rijzen nog. Ik kijk het nog ff aan, en maandag starten met jouw methode.
Plaats reactie