Desem cinnamon rolls? / no sugar.

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Desem cinnamon rolls? / no sugar.

Bericht door Brood van de Haan »

Hoi!

Ik wil graag cinnamonrolls maken met desem en zonder suiker (eventueel een vervanger). Ik heb wat recepten op internet voorbij zien komen, maar daar wordt toch al snel veel suiker gebruikt of komt er (te)veel bij kijken. Kaneelpasta's, degen met 8 ingredienten minimaal etc.. Ik vraag me af of het ook eenvoudig kan: een simpel brooddeeg met levain en wat melk (om zachter deeg te krijgen), uitrollen en kaneel eroverheen strooien, oprollen en bakken maar...

Of is het niet zo eenvoudig? Werkt melk goed samen met levain ivm zuren? Wat moet ik aanhouden qua hydratatie en verhouding melk/water? graag jullie input! :)
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Desem cinnamon rolls? / no sugar.

Bericht door Hans0166 »

natuurlijk kun je gewoon kaneel op een brooddeeg strooien, oprollen en bakken.

maar volgens mij is het zo dat de smaak van kaneel in baksels pas goed tot zijn recht komt in combinatie met een zoete* toevoeging, daarom zijn er, vrijwel, geen recepten waar het niet in voorkomt.

Maar waarom zou je geen suiker gebruiken... zelfs met mate toegevoegd zorgt het voor zoveel meer smaak, wat je met vervangers, die ook allemaal niet zó goed zijn als sommigen willen laten geloven, niet bereikt.
(als het om energie gaat... meel is +/- 345 cal en suiker 390 dat verschil is ook niet zo schokkend ... )

* ) óf andere kruiden natuurlijk... denk maar aan shoarma, wat ook een deel kaneel bevat ...

wat je laatste vraag betreft... hydratatie staat als het goed is in je recept. Het lijkt mij een stuk gemakkelijker een basisrecept voor een soortgelijk product te pakken dan zelf het wiel weer uit te vinden, tenzij je natuurlijk genoeg ervaring hebt
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Desem cinnamon rolls? / no sugar.

Bericht door Brood van de Haan »

Ik heb een basisrecept gevonden van 'theperfectloaf'. Deze ga ik eerst bakken en daarna eventueel finetunen.
https://www.theperfectloaf.com/sourdoug ... mon-rolls/

Hier schrijven ze over een basis 'brioche' deeg. Goed om daar ook eens mee te experimenteren.

De reden dat ik geen (of zo min mogelijk) suiker wil gebruiken is omdat ik (met name geraffineerde) suiker geen fijn voedingsmiddel vind. Het heeft een behoorlijke impact op je lijf, wat je pas merkt als je als je een tijd flink geminderd bent. Ik ben er niet vies van, maar ik zie het als een uitdaging zo min mogelijk met suiker te werken :) For the sake of health.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Desem cinnamon rolls? / no sugar.

Bericht door papagena »

Tja, ik wil niet lullig doen maar suikersgewijs is dit recept een aanslag op je gestel. Maar het lijkt me wel erg lekker.
De vraag is natuurlijk hoe je lekker kaneelbrood krijgt zonder suiker...
Minder suiker is altijd een optie maar helemaal weglaten? Lijkt me een probleem.
Ik krijg opeens een beeld door van chocolademelk.... ook een fijne combi met kaneel maar ook weer suiker.
Stevia vind ik eigenlijk ook weer geen optie.
Alles draait om de balans tussen kaneel, suiker en, jawel, vet.
Hou je ons op de hoogte van je zoektocht?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Desem cinnamon rolls? / no sugar.

Bericht door bakplaat »

papagena schreef:Tja, ik wil niet lullig doen maar suikersgewijs is dit recept een aanslag op je gestel. Maar het lijkt me wel erg lekker.
Bak en eet dan ook maar eens Zeeuwse Bolussen, bijv. ...deze... dan krijg je ook een hele massa suiker binnen. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Desem cinnamon rolls? / no sugar.

Bericht door Brood van de Haan »

papagena schreef:Tja, ik wil niet lullig doen maar suikersgewijs is dit recept een aanslag op je gestel. Maar het lijkt me wel erg lekker.
De vraag is natuurlijk hoe je lekker kaneelbrood krijgt zonder suiker...
Minder suiker is altijd een optie maar helemaal weglaten? Lijkt me een probleem.
Ik krijg opeens een beeld door van chocolademelk.... ook een fijne combi met kaneel maar ook weer suiker.
Stevia vind ik eigenlijk ook weer geen optie.
Alles draait om de balans tussen kaneel, suiker en, jawel, vet.
Hou je ons op de hoogte van je zoektocht?
Ja, je hebt gelijk. Ik ben aan de slag gegaan met bovenstaand recept en ontdekte dat er alsnog aardig wat suiker in ging. Prima voor een keer, het is ook geen kramp:) Het werken met Brioche deeg was wel heel tof. Wat een structuur zeg :2th: Uiteindelijk dus toch suiker gebruikt en ga het recept nog een paar keer uitproberen. Ik heb ze 45 min gebakken in de restwarmte van m'n rofco B20 op ca.180c, maar vind toch dat het deeg veel te hard geworden was van de Rolls. Volgende keer eens op 175c in de heteluchtoven. En misschien iets korter. De smaak was wel echt heel erg goed.

De enige foto die tot nu toe online staat. Helaas niet heel duidelijk.
Afbeelding
Brood dat leeft doet er toe.
Plaats reactie