Desem Oliebol te moeilijk of.....

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Desem Oliebol te moeilijk of.....

Bericht door raMniv »

Beste allemaal,

wegens een bepaald dieet mag ik even een tijdje geen gist. Nu vroeg ik mij af of er een recept is waar ik oliebollen van kan bakken zonder gist en suiker, of is dit een te moeilijke opgave?

En er zullen ook wel geen oliebollen kramen zijn die dit verkopen of kennen jullie die toevallig wel?
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Desem Oliebol te moeilijk of.....

Bericht door Bioloogje »

Ik vond via Google deze link: http://www.smulweb.nl/recepten/933767/Oliebollen. Het is een smulweb link dus ik kon de bron niet controleren. Zelf nooit gebakken maar het recept ziet er niet al te moeilijk uit.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Desem Oliebol te moeilijk of.....

Bericht door Bioloogje »

Of deze. Met zelfrijzend bakmeel. Dus geen gist: https://www.koopmans.com/recept/oliebollen-2/
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Desem Oliebol te moeilijk of.....

Bericht door Bioloogje »

Oeps, te snel geplaatst. Het laatste recept bevat dus wel suiker. Maar misschien kan je dat probleem omzeilen door ook hier rozijnenwater en appeltjes in de vulling te gebruiken en de basterdsuiker weg te laten?
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem Oliebol te moeilijk of.....

Bericht door lekkermelig »

Rozijnen zitten bomvol suikers, desem zit bomvol gisten, fruit zit ook bomvol suikers.
Ik heb zeker te lang microbiologie gestudeerd om te begrijpen waarom een oliebol met desem en rozijnen dan niet slecht is voor een dieet.

Voornaamste reden waarom je geen gist zou mogen en wel desem is omdat je dan al die prachtige toevoegingen niet ook opeet, en omdat bepaalde stoffen al beter verteerd zijn bij lagere pH en een langer fermentatie proces. Dat is een prima reden om veel desembrood te eten en minder gistbrood, maar of dit bij desem oliebollen nog opgaat?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desem Oliebol te moeilijk of.....

Bericht door Ballie »

Als je desem oliebollen wilt maken, maak dan gewoon een soepel brooddeeg met desem. Laat dit op de gebruikelijke manier rijzen en vorm bolletjes van het deeg. Wanneer je deze na de narijs frituurt, heb je hele mooie (en lekkere) oliebollen. Je kunt ze dan met rozijnen en evt. ander fruit maken, of zonder, dan zijn ze ook prima te eten.

Zelf maak ik op deze manier elk jaar mijn oliebollen. Alleen werk ik met gistdeeg en niet met desem.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem Oliebol te moeilijk of.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb vorig jaar oliebollen met desem gebakken. Wij vonden ze geslaagd. Dit jaar ga ik ze wederom bakken :G. Nu nog ff tijd maken dat ik ze eerder kan bakken en het recept voor Oudjaarsavond op mijn blog kan zetten :o.

Deeg:
350 gram tarwebloem
300 gram desem, 100% hydratatie
15 gram suiker --> kun je weglaten
250 gram bruisend bronwater
50 gram ei
7,5 gram zout
½ theelepel kaneel
25 gram boter

Vulling:
100 gram rozijnen
50 gram cranberries
50 gram oranjesnippers
75 gram stukjes appel

Met de vulling kun je uiteraard volop variëren.

Deeg maken, op het laatst de vulling erdoor. 1e rijs was 3 uur, daarna lucht eruit geroerd en weer 1,5 - 2 uur laten rijzen. Frituren in olie, 180 C, gedurende ± 6 minuten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie