Sodabrood in combinatie met desem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul80

Sodabrood in combinatie met desem

Bericht door Paul80 »

Hallo,

Ik weet niet of dit al eens voorbijgekomen is hier, maar ik vraag mij dit dus al geruime tijd af.

Is het mogelijk om Iers Sodabrood (waar dus bakpoeder of zuiveringszout of potas of wijnsteenzuur of een combinatie hiervan in zit) te maken met ook nog eens extra desem?

Dus een soort van vulling zoals je vruchten bij een vruchtenbrood doet zodat ik die specifieke desem smaak krijg.

Dit omdat desem toch vrij zuur is (pH van 4-5) wat dus goed werkt ivm de bakpoeders. Normaal komt karnemelk of yoghurt in zo'n soort recept om de bakpoeders te "triggeren".

Is er hier iemand die dat al eens geprobeerd heeft?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Sodabrood in combinatie met desem

Bericht door papagena »

Ik heb geen idee maar ik heb even gegoogled op soda bread en sourdough en dan komen de wereld aan recepten tevoorschijn. Probeer het eens!
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Paul80

Re: Sodabrood in combinatie met desem

Bericht door Paul80 »

Toch maar eens proberen, maar dan met een kwart van de aangegeven hoeveel bakpoeder en de rest van het percentage aanvullen met roggedesem.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Sodabrood in combinatie met desem

Bericht door papagena »

Wat is je recept precies en wat is het resultaat?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sodabrood in combinatie met desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt heel goed soda bread met desem bakken. Let er wel op dat als je desem gaat toevoegen dat de bloem/meel en het water uit de desem meetellen. Je kunt dus niet zomaar de desem erbij doen want dan klopt de verhouding niet meer.
Toch maar eens proberen, maar dan met een kwart van de aangegeven hoeveel bakpoeder en de rest van het percentage aanvullen met roggedesem.
In soda bread gebruik je trouwens geen bakpoeder maar baking soda, dat is iets anders dan bakpoeder. Baking soda reageert met zuur en dat zorgt ervoor dat het brood gaat rijzen.

Zie bijv. dit recept.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jammiejanne
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 dec 2016, 19:09

Re: Sodabrood in combinatie met desem

Bericht door jammiejanne »

Paul80 schreef:Toch maar eens proberen, maar dan met een kwart van de aangegeven hoeveel bakpoeder en de rest van het percentage aanvullen met roggedesem.
Ik kom net dit bericht tegen en ik ben wel benieuwd of je dit nog hebt gedaan? Klinkt wel leuk in ieder geval, misschien ook maar eens proberen :)
Enthousiaste beginnende broodbakster
Foto's
Plaats reactie