Grijs laagje op mijn desem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JopaS
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 13:49

Grijs laagje op mijn desem

Bericht door JopaS »

Ik heb een roggedesem (50% meel, 50% water), die ik al een jaar gebruik. Nu ben ik drie weken op vakantie geweest, ik heb hem kort voor mijn vakantie nog gevoed. Nu ik terug ben, tref ik een grijze stevige bovenlaag aan. Omdat mijn bakje doorzichtig is, zit onder deze laag desem met de gewone kleur. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is, of ik met deze desem verder kan en wat ik dan moet doen.

Dank,

Joop


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Grijs laagje op mijn desem

Bericht door Anna »

Volgens mij is dat wat in het engels hooch heet. Je desem heeft honger! Je kunt het laagje er gewoon doorroeren of afscheppen en daarna snel je desem verversen.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Grijs laagje op mijn desem

Bericht door miesje1959 »

Hooch is , dacht ik, een vocht wat bovenop je desem komt. Bij een grijze stevige laag begin ik meer aan bederf te denken. Hoe ruikt je desem?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grijs laagje op mijn desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Lijkt me geen bederf. Is het een tarwebloem desem of een roggedesem?

Een laagje water (dat kan bruinig zijn of zelf zwart) op de desem heet inderdaad hooch. Kan geen kwaad. Erdoor roeren of weggooien. En dan ook meeste desem weggooien en nieuw voedsel geven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
JopaS
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 sep 2015, 13:49

Re: Grijs laagje op mijn desem

Bericht door JopaS »

Dank voor jullie reacties. Het gaat om roggedesem met 100% hydratie. Na de reactie van Anne heb ik de grijze bovenlaag (waar overigens een heel klein plasje water stond) weg gegooid,de desem in een schoon bakje gedaan en in twee dagen twee keer gevoed. De desem werd actief ( bubbels zichtbaar, het oppervlak was bol en duidelijk hoger dan voor het voeden). Maar toen ik gisteravond de desem terug zette in de koelkast was het oppervlak droog, fluweelachtig beige. Tijdens het voeden was het bakje afgedekt. De desem ruikt eigenlijk zoals die altijd ruikt, misschien iets meer dan anders. Ik heb een fotootje bijgevoegd om de diagnose te bevorderen. Voordat ik op vakantie ging heb ik dit ook al aan de hand gehad. Toen heb ik de toplaag grotendeels verwijderd, de desem geactiveerd en er lekker brood van gemaakt. Maar vreemd vind ik het wel omdat het zich niet eerder voorgedaan heeft.Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie