koud huis

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eric_epi
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 17:12
Locatie: Zeist - Buren
Contacteer:

koud huis

Bericht door eric_epi »

Wellicht een vreemde vraag, ik woon in een oud en koud huis en nu vond ik van de Veldkeuken(bio-bakkerij en restaurant) een recept voor 'vloeibare' desem en ik zag dat alles steeds bij temperaturen van 25˚ of meer gaat. Nu heeft Kitchenai... een 'verwarmde' mengkom, maar dat kost gelijk weer 350 euri... heeft iemand toevallig iets geniaals bedacht hiervoor?
Electrische yoghurtmakers lijken mij te klein, zit zelf te denken om een elektrische warmhoudplaat te kopen die je per graad kan regelen.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: koud huis

Bericht door miesje1959 »

Over de temperatuur zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Start gewoon een desem op. Bijvoorbeeld volgens de methode van Levine
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... desem.html
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: koud huis

Bericht door Ballie »

Laat je niet gek maken door al die verhalen over hogere temperaturen om bij te rijzen, of om een desem bij op te starten. Ook bij lagere temperaturen kun je makkelijk je deeg laten rijzen en een desem onderhouden. Sterker nog, een desem wordt vaak in de koelkast bewaard. Bij een hogere temperatuur zou je een desem, wanneer deze eenmaal "rijp" is, dagelijks moeten voeden. Bewaar je een desem in de koeling, dan is 1 maal per week voeden al voldoende.

Deeg rijst ook bij lagere temperaturen, al moet de temperatuur niet onder de 5 graden komen, dan gebeurt er niet veel meer. Maar dan kun je het deeg ook op een plaat boven een met heet water gevulde gootsteen plaatsen, of in een (koude) oven met een bord heet water, of, indien mogelijk, het lampje van de oven aan. Dat levert voldoende warmte op om het deeg te laten rijzen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
eric_epi
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 17:12
Locatie: Zeist - Buren
Contacteer:

Re: koud huis

Bericht door eric_epi »

Ok, bedankt voor de tips...ga het proberen, nou ja iedereen schrijft altijd uitdrukkelijk de temperatuur erbij...
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: koud huis

Bericht door miesje1959 »

Dat maakt het allemaal ook zo verwarrend, maar het lukt zo ook wel.

De methode van Levine, is een prima methode om een desem op te starten.

Bij twijfel, gewoon even een foto plaatsen, er is altijd wel iemand die je kan adviseren.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: koud huis

Bericht door papagena »

In mijn woonkamer is het nooit warmer dan 18C maar het grootste deel van de dag is het 16 graden of lager. Ik gebruik elke dag roggedesem en dat gaat echt prima.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie