Pâte fermentée

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Pâte fermentée

Bericht door Jos bakt »

Geïnspireerd door dit filmpje van Jack Sturgess (Bake with Jack), ben ik aan de slag gegaan met pâte fermentée. Het zou beter, smakelijker en luchtiger brood geven.

Op dit forum is niet veel te vinden over pâte fermentée. Ik vind het een erg eenvoudige manier om de kwaliteit van het brood te verbeteren. Met name de structuur van het brood wordt er behoorlijk door beïnvloed in positieve zin.

Op internet zijn er verschillende werkwijzen te vinden. Ze variëren van een stukje oud deeg toevoegen tot flinke hoeveelheden. Er zijn ook mensen die desembrood maken op basis van pâte fermentée. Dat klinkt wel aantrekkelijk omdat je dan niet een desem hoeft te maken (scheelt weer tijd en voorbereidingen).

Zijn er hier mensen die ervaringen willen delen over het gebruiken van pâte fermentée?
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Pâte fermentée

Bericht door Vitamine C »

ja gebruik het wel eens. Veel recepten van hamelman staan voordegen in.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Pâte fermentée

Bericht door Jos bakt »

De recepten van Hamelman gaan uit van vrij grote hoeveelheden pâte fermentée. Veel meer dan ik elders gezien heb.
Plaats reactie