Vraag ! Rijzen / Bolletjes

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amateurbakkertje
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 jan 2022, 12:04

Vraag ! Rijzen / Bolletjes

Bericht door Amateurbakkertje »

Goedemorgen,

Tijdens Coronatijd ben ik aangestoken met het thuisbakkersvirus. Ik heb nu mijn eerste bolletjes en worstenbroodjes gemaakt, ook al pistolets. Wat opvalt is dat mijn broden kleiner blijven dan ik met de recepten/formules zou verwachten. Mijn witte bolletjes blijven zo'n 5-10% kleiner dan verwacht. Wat denken jullie dat er fout gaat? Ik merk wel dat ik bij het narijzen soms ietwat ongeduldig ben. Hoe belangrijk is het narijzen voor de uiteindelijke grootte van de broodjes?

Alvast bedankt voor jullie input!

Gr.
Amateur
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vraag ! Rijzen / Bolletjes

Bericht door bakplaat »

Probeer eens onderstaand recept/werkwijze van mijn Zachte volle Melkbolletjes.l.

quote=bakplaat post_id=74747 time=1625165024 user_id=61]
Probeer ook eens [url= viewtopic.php?f=63&t=1793] dit recept/werkwijze
van mijn zachte Melkbollen, deze broodjes zijn reeds door vele forumleden met succes gebakken.
[/quote]

Dit kan BIJNA niet mislukken... veel succes ermee en deel a.u.b je resultaat.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Amateurbakkertje
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 jan 2022, 12:04

Re: Vraag ! Rijzen / Bolletjes

Bericht door Amateurbakkertje »

Bedankt Bakplaat. Het resultaat is al vele malen beter (foto zal ik later posten). Ik mis nog wel de luchtig en zachtheid van de bakker, wat zijn punten om dit te verbeteren? Ik gebruik een kitchenaid artisan met deeghaak, ik heb begrepen dat gebruik van de bisschop misschien andere resultaten levert?

Ps Hoe post ik foto’s?

Gr.
Amateur
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vraag ! Rijzen / Bolletjes

Bericht door bakplaat »

Fijn dat je broodjes wel wat beter zijn geworden dan je eerste poging. :clap: Als je het recept volgt zorg dan voor een soepel
elastisch afgekneed deeg, waaraan de boter als laatste wordt toegevoegd. Voor de zachtheid, direct na het afbakken bestrijken met een kwastje boter/marg.

Wij als hobbybakkers kunnen moeilijker aan de speciale broodcreme's komen, die brood/jes luchtiger maken.Ik heb daar vroeger in diverse bakkerijen volop mee gewerkt.

Hier kun je zien hoe je je foto's in je berichten kunt plaatsen: viewtopic.php?p=53461#p53461

Maak eerst een account aan bij https://www.flickr.com dan kun je daar naar hartelust foto's uploaden en volgens bovenstaande link, in je berichten bijvoegen.
Succes ermee.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie