Moutpoeder en broodverbeteraar afmeten

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Moutpoeder en broodverbeteraar afmeten

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Ik lees op dit forum alsmaar dat je moet wegen ipv maatschepjes en maatbekers gebruiken.
Nu heb ik een weegschaal die ik niet zo erg vertrouw, zeker niet voor kleine hoeveelheden. Ik heb (nog) geen meetlepel.
Water en meel weeg ik, maar bijvoorbeeld moutpoeder niet. Op het zakje staat 1 a 2 % van het meelgewicht, dus dat is toch al niet zo nauwkeurig. Ik heb een maatschepje bij mijn Panasonic gekregen met 1 tl en 1 eetl. als maten (5ml en 15 ml). Ik neem dan 2 tl moutpoeder op 300 g meel, schattend dat dat zo ongeveer evenveel weegt als 2 tl bakpoeder (2×3 g). Wie weet of dat klopt?
Wat betreft broodverbetermiddel speelt ongeveer hetzelfde. Er staat: 1% van het meelgewicht, maar hoe nauwkeurig zou dat komen? Als ik 1 tl toevoegen op 300 g, zou dat OK zijn?
Kortom, graag jullie advies!
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Moutpoeder en broodverbeteraar afmeten

Bericht door Gebaxke »

Welk merk moutpoeder en meel verbeteraar heb je? Wellicht heb ik dezelfde en kan het even voor je wegen.
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Re: Moutpoeder en broodverbeteraar afmeten

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Dank je voor het aanbod! Maar dan zou je toevallig hier in de buurt moeten wonen, ik heb het namelijk van de Wageningse molen 'De Vlijt' .
Moutpoeder, biologisch, bestaande uit geroosterde gerstemout.
Broodverbetermiddel, biologisch, bestaande uit tarwebloem, ascorbinezuur, enzymen.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Moutpoeder en broodverbeteraar afmeten

Bericht door Hans0166 »

Broodje van eigen deeg schreef: vr 05 nov 2021, 11:31
Kortom, graag jullie advies!
Ik zou zeggen, haal even een nieuwe digitale keukenweegschaal?
Er is vast een blokker of iets dergelijks in de buurt, of anders Bol, die heeft ook zeer betaalbare weegschaaltjes voor gewichten onder de hele grammen.

eetlepels, theelepels,koffielepels ... allemaal verschillende soorten en maten, daarom is wegen zoveel gemakkelijker, dan heb je het namelijk over hetzelfde.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Moutpoeder en broodverbeteraar afmeten

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb daarvoor zo’n drugsweegschaaltje bij Ali besteld. Tien of twaalf euro en je kunt tot op de 100ste gram nauwkeurig afwegen.
Plaats reactie