Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door freekv »

Ik begin stilaan mijn gerief wat bij elkaar te zoeken om volwaardig aan het bakken te slaan met onze tweedehands Rofco B30. Vandaag bij de immer sympathieke en hulpvaardige Mischa om stoombakjes en bakplaten en -vellen langs gegaan. Hij deed gelijk een check-up van de oven en heeft het deurtje wat bijgesteld.

Ik wil nu vooral vloerbroden beginnen bakken op een bakvlak van ongeveer 44 bij 48 cm (ruimte stoombakjes afgetrokken). Mijn volgende aankoop zijn rijsmandjes maar mag ik bij de forumleden eens polsen welke broodmaten het meest geschikt zijn om de bakruimte ideaal maar nog steeds comfortabel te vullen (zeker omdat ik het vaakst enkel op bovenplaat zal bakken)? Ik dacht even aan ronde mandjes van 22 diameter (800gr) maar met ovenrijs erbij lijken 4 broden me dan niet haalbaar, vermoedelijk drie wél haalbaar. Ovale mandjes van 1000gr (33x13,5) geven me misschien meer opties wanneer ik drie broden achter elkaar schiet.

Graag jullie advies over welke broodmaat jullie uit eigen ervaring meest ideaal vinden in een B30 of B40. Die mandjes kosten stevige duit en wil ze niet graag ongebruikt laten omdat de maat niet uitkomt. En nu ik toch bezig ben, is het eigenlijk zinvol op rijsmandje te kopen voor stokbrood, of is zo’n stijven linnendoek beter geschikt?
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door Levinebaktbrood »

Rijsmandjes voor stokbrood zijn volkomen overbodig, net als bakblikken voor stokbrood. Je kunt een linnen doek gebruiken, maar ook bakpapier (doe ik zelf meestal). Ik trek dan het bakpapier tussen de stokbroden omhoog net zoals je bij een linnen doek zou doen. Ik laat ze rijzen (4 stuks) op een triplex plaat (zie uitleg in volgende alinea). Als ze de oven in kunnen trek ik het bakpapier weer glad, snij de broden in en schiet ze in 1 keer met bakpapier de oven in. Bakpapier kan er na ± 15 minuten onderuit.

Op het bakvlak van de B40 (net zo groot als de B30) passen vier broden van ± 800 gram. Stoombak staat dan in de oven. Als ik vier broden bak schiet ik ze tegelijk in de oven. Heb daarvoor een plaat triplex op maat laten zagen ter grootte van het bakvlak minus de ruimte van de stoombak. Als ik drie broden bak dan schiet ik ze er ook wel 1 voor 1 in (dat gaat makkelijker dan met 4).

Ik geef de voorkeur aan batards (langwerpige broden). Ronde broden zien er mooi uit maar passen minder goed in de vriezer en je moet een groot mes hebben om ze goed te kunnen snijden. Meestal bak ik zelf kleinere broden, van zo'n 600 gram deeg. Ik gebruik daar rijsmandjes voor van 28,5 x 14 cm.

Je schrijft dat de mandjes een stevige duit kosten maar het ligt er maar aan waar je ze koopt. Bv bij Bouwhuis kost zowel een rond als een langwerpig rieten mandje (afhankelijk van de maat) tussen de € 8,00 en € 9,00.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door freekv »

Dank Levine, dit was geheel de info die ik zocht. Ik hou het dan bij ovaal-vormige rijsmandjes die inderdaad bij Bouwhuis betaalbaar zijn.

Iets anders, maar toch nog over het rijzen. In jouw boek verwijs je telkens naar het afdekken van deeg met ofwel geoliede folie ofwel theemuts, maar tenzij ik erover keek vond ik nergens foto terug van hoe beiden juist toegepast worden. Kan je dat even verduidelijken voor een goed begrip? Kan ik eenvoudige plastiekfolie (geen bubbeltjes dus?) even inwrijven met wat keukenpapier en zonnebloemolie en span ik die over rand van rijsmand of leg ik die op het deeg zelf? En die theemuts, is een keukenhanddoek als substituut even goed? Het is een specifiek attribuut dat ik bv niet op webshop van weekendbakers of bouwhuis vind. Ze hebben wel linnen zakjes maar ik dacht dat die waren om in de mandjes te hangen en niet erboven.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door lekkermelig »

Ik gebruik douchemutsen voor de bulkrijs, in verschillende kleurtjes, altijd handig als je vier bakken uit elkaar wil houden.
Dus geen theemutsen.
Voor de vormrijs in rijsmandjes leg ik soms bubbeltjes plastic erover heen maar meestal gebruik ik een doek. In mijn geval deze
Afbeelding
en als je google zoekt op Bäcker-Strudel-Teigtuch vind je die bij teetraume.de.
Maar een goede linnen theedoek werkt waarschijnlijk net zo goed. Die doek die ik gebruik plakt iig helemaal nergens aan vast.
Ik zou geen gewoon plastic gebruiken. Bubbelplastic is vrij eenvoudig aan te komen en gaat lang mee. Een theedoek waarschijnlijk ook trouwens.
Je kan eventueel ook echt bakkerslinnen gebruiken, dat is meestal wat dikker en minder flexibel, maar werkt ook.
Ik maak ook meestal drie langwerpige broden van 800g of 4 van 600g per bakvlak, en schiet die individueel in. Er past wel iets meer in maar met een max mixercapaciteit van 2,5 kg deeg is dit wel een mooi maatje.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door Vitamine C »

freekv schreef: do 31 dec 2020, 08:41 Dank Levine, dit was geheel de info die ik zocht. Ik hou het dan bij ovaal-vormige rijsmandjes die inderdaad bij Bouwhuis betaalbaar zijn.

Iets anders, maar toch nog over het rijzen. In jouw boek verwijs je telkens naar het afdekken van deeg met ofwel geoliede folie ofwel theemuts, maar tenzij ik erover keek vond ik nergens foto terug van hoe beiden juist toegepast worden. Kan je dat even verduidelijken voor een goed begrip? Kan ik eenvoudige plastiekfolie (geen bubbeltjes dus?) even inwrijven met wat keukenpapier en zonnebloemolie en span ik die over rand van rijsmand of leg ik die op het deeg zelf? En die theemuts, is een keukenhanddoek als substituut even goed? Het is een specifiek attribuut dat ik bv niet op webshop van weekendbakers of bouwhuis vind. Ze hebben wel linnen zakjes maar ik dacht dat die waren om in de mandjes te hangen en niet erboven.

Juist bubbeltjes plastic gebruiken. Plakt minder vast heb je eigenlijk geen bakspray nodig. Gewoon over deeg leggen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door Levinebaktbrood »

Het woord 'theemuts' gebruik ik nergens :o. Wel een douchemuts, dat is iets heel anders dan een theemuts :D.

Een douchemuts doe ik over de kom waarin het deeg laat rijzen. Plasticfolie gebruik ik inmiddels niet meer. Wat ik wel nu gebruik is bubbeltjesfolie, bubbeltjes naar beneden. Zowel douchemuts als bubbeltjesfolie hoeft niet ingevet te worden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door freekv »

Douchemuts natuurlijk :-) Het vakjargon is me vreemd, nog nooit zo’n muts gedragen - ook geen theemuts trouwens. Ik pluis eens uit hoe zoiets er uit moet zien.

Gebruik voor poolish en 1e rijs voorlopig een grotere kom dan mijn rijskom die ik er omgekeerd op zet - sluit de boel ook af. Hou niet zo van al dat plastiek, tenzij ik het kan hergebruiken. Op mijn broden en stokbroden leg ik voorlopig een theedoek, als ik kan hergebruiken switch ik misschien naar bubbelplastiek.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door lekkermelig »

Douchemutsen zijn prima herbruikbaar, doeken ook en zelfs mijn bubbeltjesplastic kan je ik weet niet hoe vaak hergebruiken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Welke rijsmandjes/broodmaten ideaal voor Rofco B30

Bericht door Victory »

freekv schreef: do 07 jan 2021, 19:55 Douchemuts natuurlijk :-) Het vakjargon is me vreemd, nog nooit zo’n muts gedragen - ook geen theemuts trouwens. Ik pluis eens uit hoe zoiets er uit moet zien.
Ik draag ze ook niet🤣, ze kosten bijna niks en zijn ideaal over een kom of bij autolyse om de spiraalkneder kom. Action, Blokker, HEMA, drogist verkopen dat soort spul. Ik heb zelf een paar uitgekozen die enigszins doorzichtig zijn. En vind je het niks kun je ze altijd nog onder de douche uitproberen 😜.

Ook makkelijk opbergen, gewoon in een bak proppen 😜 in een vochtige rijskast oid heb je ze niet nodig 😉
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie