Oventemperatuur?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Oventemperatuur?

Bericht door Peetje »

Beste mensen,
Heerlijk aan het bakker met mijn BW 5. Ondertussen hier wel wat meegelezen, maar al lang niet wat geschreven.

Ik heb een broodworkshop gevolgd (broodje van eigen deeg, Groningen, een goede tip!) en sindsdien gaat het zoveel beter! Ik kneedde gewoon niet lang genoeg. :D
Maar het kan altijd beter toch?

Ik heb nu een prachtig deeg te rijzen. Gisteren begonnen 500 gram tarwemeel (molen Joeswerd, een andere tip!), 600 water en 0,1 gram gist, ongeveer 20 uur laten staan. Gisteren 200 gram lijnzaad laten weken in veel water, vanmorgen laten uitdruipen.
Vanmorgen deeg gemaakt, de poolish + 500 tarwemeel, 3 gram gedroogde gist en 18 gram zout en 100 water tot een deeg gedraaid. Daarna "bijgewassen" met de lijnzaad met aanhangend water. Het is 2250 gram geworden.
2250-1000 -200 = ruim 1000 water. Maar er zit natuurlijk ook water vast in het lijnzaad. Maar toch een behoorlijke hydratie.

Bakken vind ik lastig en dat is mijn vraag. Als ik het brood bak 230 graden boven en onderwarmte en dan ongeveer 40 minuten tot de kerntemperatuur 95 graden is, dan lijkt het niet gaar. Of misschien wel gaar, maar te nat?
Moet ik deeg met zo'n hoge hydratie langer bakken op een lagere temperatuur?
Andere tips?

Groet, Petra
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Oventemperatuur?

Bericht door BakkerGerrit »

Als je van dit deeg één brood bakt is 40 min erg kort.....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oventemperatuur?

Bericht door Levinebaktbrood »

Brood met een hogere hydratatie moet je inderdaad langer bakken. De interne temperatuur kan best na 40 minuten 95 C zijn maar dan moet je toch langer bakken omdat het kruim anders te vochtig blijft.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Oventemperatuur?

Bericht door Peetje »

haha, nee, dat worden 3 broden hoor. Ik zal het wat langer bakken. Ben nu aan bakken toe, want door het weinige gist heeft de rijs wat tijd nodig..
Bedankt!
Plaats reactie