Fries roggebrood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Fries roggebrood

Bericht door KeesR »

Ik bak geregeld Fries roggebrood. Het eenvoudigste recept: evenveel heet water als gebroken rogge, een nacht weken, dan zout en 200 gr bloem per kg meel erbij en dan op 90 graden stomen.
Nadeel is dat je dan een brood krijgt dat niet alleen heel plakkerig is maar ook snel bederft. Door de lage temperatuur overleven schimmelsporen het stoomproces.
Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met dit recept bij hogere temperatuur waardoor het minder snel bederft? Of moet je daarvoor echt Deens roggebrood gaan bakken? Dat wordt juist beter als je het een tijd laat liggen zegt men. Nadeel is dat ik het vaak ingewikkelde recepten vind, ik houd van eenvoud in receptuur.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Fries roggebrood

Bericht door Rik59 »

Kees..... pakje van de super € 0,55... scheelt een hoop werk :D :D .... één van de weinige "broden" die goed is... ik eet em tenminste graag...

Maar als je graag wat roert etc........ hier een recept ven een nb "koppige???" Fries...

https://www.hetkeukentjevansyts.nl/rece ... brood-brea
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Fries roggebrood

Bericht door KeesR »

Mooi recept, dank je.

Die van de super vind ik zo zuur. Wordt in NL altijd azijnzuur in gedaan. In Duitsland kan je wel ongezuurd kopen.
Plaats reactie