Worstenbroodjes voorbakken en invriezen?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miriam
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 23:48

Worstenbroodjes voorbakken en invriezen?

Bericht door Miriam »

Ik wil graag zelf bij worstenbroodjes gaan maken, maar omdat ik alleen woon wil ik een deel invriezen en op een later moment afbakken
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik gewoon de helft van de baktijd doen, afkoelen en invriezen en dan na ontdoen zelfde temperatuur en tijd in de oven?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Worstenbroodjes voorbakken en invriezen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Je moet er wel op letten dat zowel het deeg als het gehakt gaar is. Dan kan nog wel eens een probleem zijn als je ze maar de helft van de tijd bakt. Ik bak broodjes (en ook broden) volledig af maar niet te donker en vries ze in. Laten ontdooien en dan nog enkele minuten in de oven om ze weer op te piepen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Worstenbroodjes voorbakken en invriezen?

Bericht door Koos de bakker »

Ik doe het net zo als Levine. De broodjes helemaal afbakken, goed laten uitdampen en afkoelen voordat ze de vriezer in gaan. En na het ontdooien vijf minuutjes oppeppen in een oven bij ongeveer 100 graden. Het gehakt moet absoluut goed gaar zijn voordat de broodjes ingevroren worden.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Plaats reactie