Eerste brood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tigerlilly29
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 19:12

Eerste brood

Bericht door Tigerlilly29 »

Kort geleden, lees vorige week, begonnen met zelf brood maken en na veel lezen gekozen voor het bruin brood van Levine. Na wat tweaken kom ik op een lekker brood maar nog niet mooi hoog genoeg. Het brood komt bij mij net boven de rand (na de ovenrijs) en dat is nog niet voldoende voor mij hihhi.

Komende week nog maar eens kijken of ik het kan verbeteren. Nu mijn vraag: maakt het toevoegen van enzymmix nog veel uit? Ik heb het er nu niet in. Of ligt het eerder aan mijn werk/ingredienten?
Ingredienten:
meel en bloem van de molen
karnemelk van den Eelder
Jumbo ongezouten boter
een scharrel ei van de kippenboer
gedroogde gist uit de super

Hoeveelheden: 1,5x bruin brood recept van Levine

Werkwijze volgens Cor, met z'on 20 minuten met de hand gekneed (ik had een mooi vliesje).
Wat ik nu net bedenk is, dat ik de temperatuur niet exact heb gemeten....
Hoe dan ook, het smaakt wel erg lekker dus ik zet stug door :2th:
Gebruikersavatar
Bakkertjuuh1967
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 25 sep 2018, 17:26

Re: Eerste brood

Bericht door Bakkertjuuh1967 »

Hallo Tijgerlilly.
Anders probeer het volgende eens:
400 gram tarwemeel
100 gram bloem
10 gram zout
5 gram suiker
30 -40 gram gist(ik doe voor thuis altijd iets meer als normaal dus 40 gram)
30 gram margarine
Evt 2 eieren
Ca. 275- 300 gram melk( lauw warm)
Gist in melk oplossen

Alle grondstoffen onder elkaar kneden ca 1 minuut
Dit dan ca. 30 minuten laten rijzen onder plastic kleedje

Dan goed afkneden tot je een vliesje kan maken. Evt wat melk erbij tijdens het kneden( moet soepel zijn het deeg)

30 minuten rijzen.

Dan Lucht er goed uit slaan
Dan een puntmodel van maken.
Ca. 50 minuten rijzen.

Dan goed plat slaan en in 3je vouwen en een rol van maken.

Dan in bakblik doen en laten rijzen totdat het ongeveer 1 cm boven het blik is.

Oven voor verwarmen naar 240 graden

Dan brood erin en oven terug naar ca. 220 graden en ongeveer 35 tot 40 minuten bakken.

Succes

Groetjes Marco
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Eerste brood

Bericht door Levinebaktbrood »

@Astrid, veel succes met je nieuwe hobby! Pas op: brood bakken kan verslavend worden ^)^.

Gebruik je dit recept van mijn blog?

Je schrijft dat je nog maar pas begonnen bent met brood bakken. Dan kan je niet verwachten dat je meteen een perfect brood krijgt. Oefening baart kunst :G.

Wat is de maat van je bakblik? Als je te weinig deeg in een te groot bakblik gebruikt zal het nooit een hoog brood worden. En ook: deeg met de hand kneden is een klus en ook iets waar je handigheid in moet krijgen. Deeg gekneed in een machine wordt altijd (tenzij je een heel geoefend handkneder bent) beter gekneed en zal het brood hoger opleveren. Ik zie het wekelijks bij mijn workshops. De een kan beter kneden dan de ander.

En wat is de reden dat je het recept bent gaan 'tweaken'? Als je met tweaken bedoelt dat je het recept x 1,5 hebt gedaan dan is er niks aan de hand. Als je ingrediënten of hoeveelheden hebt gewijzigd dan kan het zo zijn dat het recept niet meer klopt en dat kan van invloed zijn op het eindresultaat.

'Gewoon' doorgaan en dan zal je zien dat het brood bakken steeds beter gaat.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Eerste brood

Bericht door Rik59 »

WeLikePics...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Tigerlilly29
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 19:12

Re: Eerste brood

Bericht door Tigerlilly29 »

@Levine, het recept is idd van jouw blog. ik heb natuurlijk alleen de hoeveelheden aangepast. Aan de receptuur waag ik me niet ;) Ik weet dat het een kwestie van oefenen is,daarom ben ik ook zo nieuwsgierig waar het aan ligt hihi.Waar ik intussen achter ben:
#ik moet nog iets verder doorkneden tot nog meer elastischer; tuurlijk wil ik nu al een speciale deegkneder, maar dat zit er niet in helaas
#de werkwijze van Cor is een fijne die ik erin hou
#action bakblik gaat eruit! een goeie gaat erin komen!

@Rik59 ik moet nog even uitzoeken hoe ik fotos kan plaatsen, dan heb ik ze voor je😊

Ik ga door, dit is een leuk proces!
Plaats reactie